Guia
Exercici

El món per un forat

No podeu deixar passar l’oportunitat de visitar aquesta meravellosa recopilació de treballs que, des de l’aula, us acosta a la natura.

Dels tres blocs que us presenta El món per un forat , treballareu el del paisatge. Aquí trobeu capítols com: la muntanya, el riu, el fons marí, ja acabats, i d’altres (al dia d’avui ) encara per estrenar com la costa, els aiguamolls, etc.

A partir d’un audiovisual, s’introdueix el tema relacionant-lo amb imatges i fotografies.

Pràctica

Clicant a sobre El món per un forat  (http://www.edu365.cat/infantil/monperunforat) obrireu la introducció d’aquest projecte. Si passeu el ratolí per sobre, observareu que podeu triar entre tres camps de treball: societat, paisatge i éssers vius.

Cliqueu a sobre de Paisatge i obriu El riu

L’estructura de tots els temes és idèntica a la que esteu observant. Consta d’un vídeo, unes fotografies, uns dibuixos i unes activitats.

El vídeo

És molt recomanable usar el projector per mirar aquest vídeo amb la totalitat del grup classe. És relativament curt, 4 o 5 minuts, de forma que el podeu treballar sense que els nens i nenes mostrin signes de cansament, ni de pèrdua d'atenció.

El control de les imatges és total gràcies als comandaments de la part inferior. El podeu aturar i reiniciar tants cops com cregueu necessari. Observeu que les paraules més significatives surten escrites per sobre de les imatges.

Les fotografies

Cada bloc de treball presenta un recull de sis fotografies. Clicant a sobre de cadascuna teniu la possibilitat de llegir o escoltar una frase (podeu canviar el tipus de lletra, de pal o lligada) o imprimir la fotografia amb la frase a sota.

Els dibuixos

L’apartat de dibuixos permet una acció curiosa, ja que es pot observar la transformació d’una fotografia a dibuix clicant a sobre de la fletxa que apareix a la part inferior. En ambdós casos, les imatges estan acompanyades del vocabulari corresponent per sobre del dibuix.

També ofereix la possibilitat d’imprimir els dibuixos, de manera que podeu crear unes fitxes de treball complementari per pintar-les i deixar-les als àlbums corresponents.

Les activitats

Tres tipus d’activitats basades en Jclic.

El primer grup està bàsicament destinat a educació infantil; el segon, per al cicle inicial i l’últim bloc està format per un grup de trencaclosques.

Aquesta divisió és una mica orientativa ja que la majoria d’alumnes d’educació infantil pot realitzar la totalitat de les activitats proposades sense gaires dificultats.

Programació de l'activitat

Programació
  • Requeriments de maquinari i de programari

Necessitareu un ordinador per a cada alumne/a amb connexió a Internet i tenir descarregat el Java. Són necessaris els auriculars.

• Metodologia

Com us dèiem abans, la presentació de l’activitat la realitzaríeu en gran grup amb la visió del vídeo. Recordeu d’aturar-vos, de provocar la conversa, d’aclarir els dubtes amb ajut de les imatges.

A continuació, passaríeu a treballar individualment, cada alumne/a tornaria a mirar les imatges per acabar d’assimilar els conceptes treballats, continuaríeu amb els dibuixos o fotografies indistintament, per acabar amb la realització de les activitats JClic.
  • Els objectius curriculars que heu treballat en aquesta sessió són:
    • El medi físic, paisatges i sistemes humans: els rius
    • Aplicar la denominació correcta als elements del marc natural
    • Identificar les qualitats dels elements del marc natural en les imatges
  • Els objectius TIC
    • Accedir a webs prèviament seleccionades
    • Usar el ratolí per assenyalar i fer clic
    • Prendre consciència de la possibilitat d’obtenir informació a través de mitjans electrònics
  • Temporització

La pràctica està pensada per a dues sessions de 45 minuts.

La primera sessió faríeu la presentació amb ajut del projector. Aquest vídeo ha de servir de fil conductor per poder treballar tots els aspectes que us interessen sobre el tema tractat. Si ho creieu necessari, en aquesta primera sessió podríeu realitzar alguna altra de les activitats per tal de fomentar el treball en equip i que cada alumne/a pugui dir-hi la seva.

La segona sessió la realitzarien els nens i nenes de forma individual.

• Avaluació

L'avaluació no la podem centrar només en com s'ha dut a terme aquesta activitat. Hauria de ser més àmplia. De la mateixa manera que heu treballat "El riu", podríeu haver optat pel "Fons marí" com a activitat complementària d'una sortida feta a la platja, o "El Bosc" com a activitat complementària a la sortida realitzada a la tardor. En definitiva, penseu que aquesta ha ser una activitat més aviat de suport per ampliar el vocabulari i els conceptes relacionats amb el món de la natura i, per tant, al moment d'avaluar aquests temes haurà incidit de forma positiva en aquesta adquisició de coneixements.

Atenció!

Heu treballat una de les activitats d' "El món per un forat" . Aquest és un espai que està en ple creixement i de tant en tant val la pena passar per veure les novetats que es van incorporant.

Tant per a educació infantil com per al primer cicle de primària creiem que és una eina que es pot treballar dins de l'aula aprofitant les noves dotacions de maquinari que estan arribant als centres. Us animem a que a nivell de reunions de cicle visioneu la totalitat de les activitats ja preparades i dissenyeu una distribució de forma que sigui una eina més com els llibres de text o les fitxes de treball.

Igualment cal destacar l'ús dels diferents capítols alhora de treballar amb tot l'alumnat nouvingut que s'inicia en la llengua catalana.

XTEC Internet i les ciències socials a primària