Guia
Mapa
Mòdul 1
Mòdul 2
Mòdul 3
Mòdul 5
Mòdul 6
Pràctica 1
Pràctica 3
Pràctica 4
Pràctica 5
Pràctica 6
Exercici
   
  Observació del paisatge
   

En aquesta activitat treballarem l’observació del paisatge, no per identificar-ne els principals components, sinó per a conèixer-ne els trets més característics tenint en compte els canvis que s’hi produeixen, uns canvis causats pel pas del temps (les estacions, dia i nit) o a la intervenció humana.

Des del punt de vista de les TIC, aquesta pràctica explota de manera mesurada el material gràfic present a la Xarxa.

   
Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica

Per desenvolupar aquesta pràctica, ens basarem en l’apartat Observa del programa Paisatge d’Educàlia http://educalia.educared.net/paisajes/observa.jsp, que ens fa centrar l’atenció en els colors, les formes i el pas del temps (dia i nit) sobre un paisatge. A més, també fa descobrir les emocions que produeix un determinat paisatge sobre les persones.

Les opcions de treball que presenta l’apartat Observa són:

  • Els colors: aquesta activitat es basa en el color del paisatge, un color que indica si el paisatge que tenim davant és un paisatge natural o urbà o un mateix color que pot agafar diferents matisos segons el paisatge on es troba.
  • Les formes: en aquesta activitat s’agafa com a punt de partida els contorns del paisatge i les formes que aquests contorns delimiten, formes irregulars i complexes o formes geomètriques i ens fan adonar en quins tipus de paisatges predominen cadascuna d’aquestes formes.
  • El pas del temps: l’activitat d’observació que es proposa es basa en els canvis que es produeixen en el paisatge al llarg del dia degut a la incidència de la llum. Uns canvis que són més o menys espectaculars segons que es donin en un paisatge natural, rural o urbà.
  • Les teves emocions: la realització d’aquesta activitat té un marcat caràcter subjectiu. A partir de l’observació d’unes fotografies, hom ha de descriure una sensació.

En aquesta pràctica només desenvoluparem les opcions els colors i el pas del temps.

   
  Els colors
   
 

1. Descripció de la pantalla.

Aquesta pantalla permet jugar amb l’escala de colors per tal de comprovar que, de vegades, un mateix color ens indica si ens trobem davant un paisatge natural, un paisatge rural o un paisatge urbà.

La pantalla presenta tres rengleres amb vuit petits cercles cadascuna. A cada rengle hi predomina un determinat tipus de paisatge:

  • A la primera, les fotografies fan referència a paisatges dominats pel terra, el sòl, les roques...
  • A la segona, els paisatges presenten un domini de l’element vegetal (plantes, conreus...)
  • A la tercera, hi ha un domini de l’element líquid, l’aigua.

Si passeu el cursor per damunt de cadascun dels petits cercles, aquest s’amplia a l’esquerra de la pantalla, mentre que a la dreta hi surt una breu descripció del que s’observa.

2. Propostes de treball.

Com que els textos que pertanyen a cadascuna de les fotografies són molt poc adequats per a alumnes d’aquesta edat, cal que fem un treball oral de les fotografies basat en:

  • Els colors dominants a cada fotografia
  • El paisatge representat (natural, rural i urbà)
  • Els elements del paisatge que ens indiquen si es tracta d’un paisatge natural, rural i urbà.
  • L’estació de l’any.
  • Els elements que ens indiquen l’estació de l’any.
  • Colors predominants a cada estació.

Aquest treball no cal que es faci amb totes les fotografies, amb tres o quatre de cada rengle n’hi hauria prou.

   
Atenció! Seleccioneu tres fotografies de cada renglera, feu-ne una breu descripció i escriviu tres preguntes que faríeu al vostre alumnat.
   
  El pas del temps
   
  1. Descripció de la pantalla.

En aquesta pantalla es treballen dos efectes del pas del temps en tres tipus de paisatges: natural, rural i urbà. Aquests dos aspectes són la llum i el moviment.

Els canvis que s’observen són els que es produeixen al llarg de 24 hores.

La pantalla presenta tres rengleres de 24 cercles. Cada cercle és una fotografia en una hora del dia. Es comença i s’acaba a la mitjanit.

Cada renglera fa referència a un tipus de paisatge:

  • Paisatge natural: el text que l’acompanya fa referència a la incidència de la llum sobre els objectes i la formació d’ombres
  • Paisatge rural: el text que l’acompanya destaca que l’activitat segueix el ritme del dia i la nit; també incideix en el fet que la mecanització permet treballar en unes condicions que abans eren molt incòmodes (de nit, amb fred)
  • Paisatge urbà: el text que l’acompanya incideix en el fet que la llum dóna unes tonalitat al paisatge segons l’hora del dia, però que no marca el ritme de l’activitat.

Inicialment, només està desplegada la primera renglera.

2. Propostes de treball.

Mentre observen les tres rengleres, els plantejarem aspectes com:

  • Quin és el paisatge més canviant?
  • Paisatge on el pas de les hores de dia afecti més l’activitat humana
  • Paisatge on canvien els seus components per efecte de la llum del Sol.
  • Activitats que apareixen en els paisatges rural i urbà.
   
Atenció! Elaboreu un qüestionari que us serveixi per plantejar-lo als alumnes mentre estiguin observant aquest apartat del web “Paisatge”
 

 

 

Programació de l'activitat

   
Programació
  • Metodologia
 
Es proposa que aquesta activitat, per les seves característiques, es realitzi en petit grup (2 o 3 alumnes).

Les dues sessions s’iniciaran amb una prèvia conjunta

 
Sessió 1
 
Presentació de fotografies sobre diferents paisatges (naturals, rurals i urbans). Els alumnes n’hauran de reconèixer les principals característiques. Es tracta, per tant, en aquesta primera part que l’alumne/a sàpiga distingir un paisatge d’un altre.
Per exemple:

PAISATGE NATURAL - RURAL - URBÀ

COLORS - ESTACIONS

 
Sessió 2
 
Amb altres fotografies es farà un repàs dels conceptes de paisatge natural, rural i urbà i les seves principals característiques. Caldrà que aquestes fotografies mostrin diferents activitats humanes, especialment en l’entorn rural i en l’entorn urbà.

Per exemple:

A la segona part de cadascuna d’aquestes sessions, es treballaran en petit grup les dues opcions del web “Paisatge” d’Educàlia proposades al desenvolupament de l’activitat: els colors i el pas del temps. Cada grup d’alumnes haurà de tenir un qüestionari molt senzill que els ajudi a observar correctament el color del paisatge i el pas del temps.

 
  • Material necessari:
    Es necessiten ordinadors amb connexió a Internet per a cada grup i un altre per al mestre/a amb un videoprojector i una pantalla.
 
  • Objectius curriculars:
    • Els paisatges naturals, rurals i urbans.
    • Elements diferenciadors dels paisatges naturals, urbans i rurals.
    • Les activitats humanes a l’entorn rural i a l’entorn urbà.
    • Característiques de les estacions de l’any.
    • El pas del temps en un paisatge: el dia.
 
  • Objectius TIC:
    • Navegació dins d’un web
 
  • Temps:
    Aquesta activitat està pensada per ser realitzada en dues sessions d’una hora de durada.
   
Informació complementària Informació complementària
   
 

En aquestes pàgines web hi podeu trobar fotografies de gran qualitat de paisatges d’arreu del món.

Amunt
   
   
XTEC Internet i les ciències socials a primària