Guia
Mapa
Mòdul 1
Mòdul 2
Mòdul 4
Mòdul 5
Mòdul 6
Pràctica 1
Pràctica 2
Pràctica 3
Pràctica 5
Pràctica 6
Exercici
   
  Notícies i drets humans
   

L'objectiu d'aquesta pràctica és analitzar el contingut d’una notícia amb uns paràmetres senzills i relacionar-ne el contingut amb els drets humans. Per fer-ho us remetrem a dos llocs on es publiquen informacions assequibles al vostre alumnat i a la consulta de l’articulat de la Declaració Universal dels Drets Humans.

   
Desenvolupament de la pràctica
   
  Busquem les notícies
Pràctica

Per començar us proposem una visita a l'InfoK

http://www.tv3.cat/infok/magatzem/magatzem.htm

L'Info K es fa ressò d'activitats i esdeveniments que protagonitzen els nens i nenes. Per exemple, recollida de diners a l'escola per una causa solidària, colònies de vacances, exàmens, nens que practiquen diferents esports, nens d'arreu del món que vénen a Catalunya, una ràdio escolar...
En l'elaboració de l'escaleta diària, és a dir, del guió de les notícies que s'expliquen a l'informatiu, es té molt en compte que apareguin temes que reflecteixin la diversitat del món. Sense explicar-ho clarament, es procura reforçar valors com la tolerància, la pau, el respecte a la vida, la interculturalitat, el valor del diàleg, etc.

És per això que us adrecem al recull de notícies que han anomenat magatzem. El magatzem permet ordenar cronològicament les notícies o bé per temes. En el nostre cas ordeneu per temes i trieu el tema Solidaritat.

Consulteu-hi alguns dels títols. De cada notícia hi ha un article, un apartat amb webs de referència, altres notícies relacionades i un petit vídeo.

   
Per mirar-lo, s’ha de tenir instal·lat el connector (plugin) corresponent. Podeu comprovar si el teniu instal·lat al vostre ordinador a atenció a l’usuari de l’escriptori de l’edu365 (http://www.edu365.cat/utilitats/plugins/plugins.htm )
   
Per exemple, cerqueu la notícia titolada Tambors per Àfrica del dia 26/02/2007. Llegiu la notícia, consulteu la informació complementària i mireu el vídeo.
 
 

Un altre diari digital on podeu trobar notícies classificades relatives als drets humans és laMalla.net:

http://www.lamalla.net/canal/drets_humans/

En aquesta publicació, cadascuna de les notícies la podeu escoltar amb la icona que teniu a la dreta o bé desar el text a la carpeta de treball.

Una notícia s'escriu per informar, per donar coneixement de fets o esdeveniments. És per això que en acabar de llegir una notícia, hem de tenir clares aquestes dades: què ha passat?, qui ha intervingut en el succés?, quan ha passat?, com ha passat?, a on? i per què?.

   
  Consultem la Declaració Universal dels Drets Humans de l'ONU
   
 

Com que us proposarem analitzar una notícia amb els paràmetres anteriors i relacionar-la amb els drets humans, repassem l'articulat de la Declaració dels drets humans.

Consulteu els articles sobre la declaració dels drets humans de l’ONU en la versió catalana. Us n’oferim dues versions, la completa i la resumida i en llenguatge senzill adreçada als nois i noies adaptada pel grup d’educació d’Aministia Internacional a Catalunya.

 

   
 

Anem a desenvolupar la proposta

   
 

Us proposem analitzar els aspectes següents de la notícia que heu llegit i mirat:

  • Què ha passat?
  • Qui és el protagonista o el subjecte del fet o succés?
  • Quan ha passat?
  • On?
  • Com, de quina manera?
  • Per què? Quina ha estat la causa o l’origen?
  • A quin article de la Declaració dels Drets Humans fa referència? Expliqueu si contradiu o promou aquest dret.

Podeu incloure, tot citant l’autoria, una il·lustració humorística que podreu trobar a l'apartat Humor gràfic i drets humans de la web d'Amnistia Internacional a Catalunya on cada article dels drets humans va acompanyat d'un dibuix humorístic. http://www.amnistiacatalunya.org/edu/humor/dudh/index.html

 

  Per fer l'anàlisi, us facilitem un model de fitxa i un exemple amb la notícia Tambors per Àfrica
 

 
  Programació de l'activitat
   
Programació
  • Metodologia: aquesta activitat que heu realitzat, la podeu aplicar quasi directament amb el vostre alumnat. Els i les alumnes han d'haver treballat la Declaració Universal dels Drets Humans (DUDH) abans de la classe i han hagut de treballar algun exemple d'anàlisi de notícies. Repartiu els enllaços d'una o dues notícies a cada grup de dos o tres alumnes i l'adreça del lloc on poden trobar la Declaració en versió resumida. Feu que els alumnes omplin la fitxa bé amb l'ordinador o bé a mà en paper. Finalment, realitzeu una posada en comú de les notícies analitzades.
  • Els objectius curriculars que s'han treballat en aquesta sessió són:
    • Treball dels mitjans de comunicació digitals
    • Iniciar-se en l'anàlisi de notícies
    • Treball dels valors relacionats amb els drets fonamentals de la persona

  • Els objectius TIC que heu treballat en aquesta sessió són:
    • Consulta de diaris digitals en formats multimèdia
    • Utilització del processador de textos i inserció d'imatges

  • Material necessari: ordinador connectat a Internet i el connector corresponent, amb el so activat (es recomana auriculars per a l'àudio). Per a l'anàlisi, hauríeu de disposar d'una fitxa buida per grup.
  • Temps de l'activitat està pensat per a una sessió que es pot repetir en sessions posteriors per anar reforçant el concepte.
   
  Informació complementària
   
Informació complementària
  • Drets dels infants

http://www.ohchr.org/spanish/law/crc.htm

  • Versió resumida i en llenguatge senzill dels drets dels infants d’Amnistia Internacional

http://www.amnistiacatalunya.org/edu/docs/nu-dec-infants-resum.htm

  • L’ensenyament dels drets humans a les escoles. Activitats pràctiques per a escoles d’educació primària i secundària

http://www.ohchr.org/spanish/about/publications/docs/chapter1abc_sp.pdf

  • Educació en drets humans d’Amnistia Internacional

http://www.amnistiacatalunya.org/edu/cat/index.html

 
Amunt
XTEC Internet i les ciències socials a primària