Guia
Mapa
Mòdul 1
Mòdul 2
Mòdul 4
Mòdul 5
Mòdul 6
Pràctica 1
Pràctica 2
Pràctica 4
Pràctica 5
Pràctica 6
Exercici
   
 

Privacitat i Internet

   

No podem obviar que, cada dia més, Internet forma part de la vida quotidiana de tots nosaltres. Pensem que des de l’escola també heu de treballar els aspectes relacionats amb la privacitat , amb la nostra pròpia seguretat, dins d’aquest món tan atractiu, però, alhora, ple de riscos.

És per això que us proposem una pràctica, inicialment destinada per a cicle mitjà, en què amb el pretext de treballar el civisme, directament estareu incidint en temes relacionats amb l'ús segur d'internet. Posareu un èmfasi especial en l’inici de la pràctica, allà on us reclamen omplir un formulari per poder accedir al joc .

   
Desenvolupament de la pràctica
 
Pràctica

Obriu aquesta adreça :http://styleguide.thetriplets.com/bessones/gimcana/GIMCANA_Base.php?idioma=catala.

 

Veieu que és una pàgina relacionada amb les tres bessones. La icona de la part dreta ens porta directament a la seva botiga de compra, algun negoci han de tenir. Deixant de banda aquesta icona, les altres dues son prou interessants.

El Diari d’en Sergi i la Júlia conté uns textos molt recomanables de treballar en l’hora de tutoria. Val la pena imprimir-los i comentar aspectes com: saber guanyar i perdre (mes de maig ), saber estar a taula ( mes de març), etc.

Resta la icona de la Gimcana. La primera vegada que cliqueu us demana que us identifiqueu per començar a jugar o en cas contrari passar a la zona de registre.

A vegades, aquesta pàgina us surt en anglès. Podeu aprofitar per treballar aquest idioma o si voleu aclarir-vos millor i treballar en català teniu l’opció de clicar a sobre de la paraula “ajuda” de la pàgina inicial, o anar per un altre camí per entrar a la gimcana: obriu el diari d'en SErgi i la Júlia i, una vegada sou allà, cliqueu a sobre de “Gimcana”

Passeu a registrar-vos, se us obre un formulari bastant ampli amb tota una sèrie de camps obligatoris.

Serà el moment d’aturar l’activitat, seure conjuntament davant de la pantalla del projector i fer una reflexió conjunta sobre què pot comportar facilitar les dades personals a traves d’Internet a qualsevol persona o entitat desconeguda.

Passat aquest moment, omplireu un formulari de forma conjunta.

Ara ja podeu entrar a jugar. Cal contestar una sèrie de preguntes per obtenir unes peces d’un trencaclosques i poder construir la ciutat del civisme. Les mateixes preguntes cal contestar-les més d’una vegada, el motiu d'aquesta reiteració és el fet d’assimilar un conjunt de normes bàsiques de convivència i respecte.Seria interessant que abans de la realització d’aquesta activitat, l'alumnat disposés d’un compte de correu propi (opció contemplada a la pràctica 4 del mòdul 6). És necessari aquest compte per poder intercanviar entre ells peces repetides que aconseguiran al llarg de la gimcana.

Endavant! Feu la prova i intenteu construir la ciutat del civisme.

 

   
  Programació de l'activitat
   
Programació
  • Requeriments de maquinari i de programari. Per a la realització d’aquesta pràctica és necessari un ordinador per a cada alumne/a amb connexió a Internet. També es podria treballar en parelles. En aquest cas hauríem de compartir àlies (nick) i adreça de correu. Seria bo disposar del canó de projecció.
  • Metodologia

    La primera sessió d’aquesta activitat és la més important, ja que el nostre objectiu és conscienciar dels riscos que es poden amagar a la Xarxa. Treballarem en gran grup amb el projector i la pantalla i omplirem un formulari de forma conjunta. S’ha de fomentar la participació, el diàleg, i demanar a cadascú d’ells quines dades posarien i quines no.

    Les preguntes de la gimcana les podríem treballar en parelles ja que les respostes a donar, encara que evidents, poden produir motius de discussió entre ells.

    No ens oblidem dels textos del diari, val la pena treballar-los a l’aula a l’hora de tutoria.

  • Objectius curriculars
    • Respecte i defensa deles normes de convivència: a casa, al barri, a l’escola, al carrer, etc.
    • Valoració de si mateix i d’un estil de vida personal
    • Valoració de l’amistat. Consciència de les diferències personals.
  • Objectius TIC
    • Ésser conscients de les implicacions dels usos de les TIC en diferents situacions, per exemple, a l’aula i a casa
    • Apreciar la necessitat d’usos responsables de les TIC i la necessitat de protegir la informació de possibles mals usos, tant a nivell individual com col·lectiu
    • Usar l’ordinador de forma segura i responsable
    • Establir una comunicació utilitzant el correu electrònic
    • Usar jocs de simulació o d’aventura
  • Temps

    Abans que comencin a navegar per la gimcana, es necessita tota una sessió per omplir el formulari i reflexionar sobre la importància de no facilitar dades per Internet sempre que no sigui un lloc segur.

    Necessitarem, com a mínim, una altra sessió per anar contestant les preguntes i aconseguir algunes de les fitxes i poder anar intercanviant les repetides. Si voleu construir la ciutat, necessitareu un bon nombre de sessions i potser l'alumnat es queixarà que sempre ha de contestar les mateixes preguntes.

  • Avaluació

    En aquest cas, l’avaluació la podríeu realitzar amb una prova trampa al vsotre alumnat per veure què han estat capaços d’entendre sobre la importància de no enviar dades personals per Internet.

    Aquesta prova podria consistir que cada alumne/a rebés per correu electrònic un formulari d’una empresa on se li demani les seves dades personals per participar en un concurs on podran rebre un premi meravellós.

    Aquest formulari l’hauríeu confeccionat vosaltres i li hauríeu enviat des d’una adreça desconeguda per ells. Un cop omplert el formulari, l’hauran de retornar, de manera que també podreu avaluar el domini del correu electrònic.

   
   
Atenció!

Penseu que l'objectiu és que l'alumne/a sigui conscient de la importància de la privacitat en entrar a Internet. Si creieu que seria bo de realitzar la pràctica amb alumnes de cicle superior (dificultats per poder enviar correus i arxius adjunts a cicle mitjà per a l'intercanvi de peces), podeu adaptar aquesta activitat i incidir només en el formulari.

   
  Informació complementària
   
Informació complementària

Podeu trobar informació complementària a les adreces següents:

   
   
   
 
Amunt
   
   
XTEC Internet i les ciències socials a primària