Guia
Mòdul 6
Exercici

Seguretat personal

Qualsevol moment és bo per anar inculcant al nostre alumnat la importància de la seguretat personal, ja sigui a casa, a l’escola o al carrer. Us hem preparat un conjunt d’activitats de manera que, a través del joc, els nens i nenes vagin assimilant aquests conceptes a vegades tan difícils d’entendre ja sigui per manca d’atenció o per desconeixement del perill.

Pràctica

Obriu aquesta adreça: http://www.edu365.cat/nobadis/index.htm.

Aquí teniu un recull d’activitats classificades per cicles, us fixareu a l’apartat de cicle inicial. No desaprofiteu l’ocasió per fer un cop d’ull a la resta. Seria interessant descarregar la guia didàctica on s'exposen tots els continguts treballats així com les recomanacions per dur-les a terme.

El Sr. Sabó i el seu Súper Ull

Aquesta és la història d’un nen que juga al carrer i, quan la seva mare el crida, puja a casa a menjar. S’asseu a taula amb les mans brutes i després té mal de panxa. El metge que l’atén, veient com han anat les coses, li ensenya el llibre del senyor Sabó i el seu Súper Ull. El senyor Sabó del conte explica que ell té l’ull més potent del món per veure els microorganismes i que, a més, els pot fer desaparèixer amb el seu poder netejador. Després de veure el conte, el metge adverteix el nen que ara el guarirà, però que ja sap que, per no tornar-hi, s’ha de rentar sempre les mans amb sabó abans de menjar.
Aquesta història es pot veure i escoltar des de l’ordinador. En acabar, cal fer un treball sobre paper. Document pdf a peu de pàgina.

Canviem el final

Activitat en què es presenten quatre historietes amb dos finals possibles; poden acabar bé o malament. Es disposa, per a cada una de les historietes, de dues col·leccions o sèries d’imatges. Es tracta d’ordenar en primer lloc la que acaba malament. Una vegada ordenada correctament, cal veure en quin punt es podien haver fet les coses de manera diferent perquè la historieta acabés bé. A partir d’aquest punt iniciareu la segona part de la historieta, la que acaba bé. Aquesta activitat també es pot treballar en format paper (document pdf )

Endrecem

Activitat en què es presenten tres ambients: una habitació, una cuina i un lavabo. Es tracta d’identificar els perills que hi ha en cadascun d’aquests espais (un cop identificats es corregiran automàticament) i d’endreçar els objectes que hi apareixen escampats (cal que els col·loquin al lloc corresponent). Quan hagin acabat amb èxit un ambient, sortirà una fulla de trèvol i es podrà passar a l’ambient següent. El joc finalitza un cop s’ha completat el trèvol de la sort.

Què diuen els senyals?

Activitat que consisteix a interpretar el missatge d’alguns senyals, veure que hi ha un codi de formes i colors que el regeix i aprendre a utilitzar aquest codi per generar alguns senyals en l’àmbit escolar. Document pdf per treballar sobre paper.

Programació de l'activitat

Programació
  • Metodologia:

A través dels contes i del jocs, heu de ser capaços de fer reflexionar al vostre alumnat sobre els perills que l'envolten. Realitzareu un parell de sessions en gran grup on s'ha d'intentar fer participar la majoria d'alumnes expressant les seves opinions sobre com evitar els perills que els envolten en el dia a dia.

• Objectius curriculars: (Guia didàctica No badis )
    • Conscienciar l'alumnat que els accidents, malalties i altres problemes de salut no són casuals, que es poden evitar amb l’esforç de tothom.
    • Desenvolupar la capacitat d’observació i identificació dels perills per fer possible que, davant d’un perill, s’actuï de manera intuïtiva i automàtica.
    • Identificar els perills que poden trobar en el seu entorn, ja sigui per les característiques del medi o bé per les derivades de les pròpies accions i/o omissions , i saber com evitar-los.
  • Objectius TIC
    • Usar el ratolí per assenyalar i fer clic
    • Accedir a pàgines web prèviament seleccionades
    • Col·leccionar, classificar, ordenar i seriar diferents tipus d’objectes
    • Usar jocs senzills de simulació o d’aventura
  • Temporització

Les activitats d’aquesta pràctica les podríem realitzar en tres o quatre sessions, depenent del fet de treballar o no els documents annexos a No badis.

• Avaluació
    Les activitats corresponents a No badis les podem avaluar amb els documents ja preparats.

Informació complementària Informació complementària

http://www.dgt.es/educacionvial/Juegos_Aprende_jugando_.html Educació vial

http://www.ocu.org/map/show/31061.htm Consells i jocs de l’OCU

XTEC Internet i les ciències socials a primària