Guia
Mòdul 6
Exercici

El joc: vehicle d'aprenentatge

Si pregunteu a qualsevol nen què és allò que més li agrada, no hi ha dubte que respondrà: jugar.

L’escola no ho pot ignorar, sinó tot el contrari, creiem que ho ha de potenciar i no només a l’hora del pati, també a l’aula. El nen aprèn jugant i, per tant, a través del joc virtual afavorireu l’aprenentatge de conceptes com el reciclatge, la solidaritat, la igualtat entre persones.

Pràctica

Visitareu diversos webs on trobareu diferents tipus de jocs, triareu aquells que estiguin relacionats amb els conceptes que vulgueu treballar. Aquesta tria és molt important, ja que realitzar una sessió amb ajut dels ordinadors pot ser relativament fàcil, hi ha molts recursos a la Xarxa i, fins i tot, el nostre alumnat s’ho passarà d’allò més bé, però no és suficient. Heu de saber triar aquells que us serviran per treure el profit desitjable.

Les tres bessones miren al món

Començareu amb uns personatges molt coneguts pel vostre alumnat: Les tres bessones, al seu apartat dedicat al joc http://www.lestresbessones.com/elpati/juga.html

Aquí comença la nostra feina, cal triar els jocs adients

• Joc del reciclatge. Heu de moure el ratolí per anar ficant els productes que cauen al contenidor adequat. L’ activitat finalitza al moment que tots els objectes han estat ben classificats.

En acabar es poden llegir unes frases que caldria fer notar als nens i nenes: “Redueix, Reutilitza i Recicla: Aquesta és la recepta per cuidar el teu planeta”

• Salvem el parc. Us proposem un joc per tal d’evitar la construcció d’edificis en una zona verda, cal anar movent el ratolí per enderrocar uns maons i, alhora, agafar el nombre màxim de signatures per impedir les obres
  • Guia la Marina. La Marina ha d’arribar a l’escola amb el problema que va en cadira de rodes i troba molts entrebancs a les voreres. Un cop realitzada l’activitat, val la pena seure tots junts davant del projector, tornar a realitzar-la i reflexionar sobre totes les dificultats que ha trobat la Marina en el seu camí a l’escola.

• No val a badar. Aquesta activitat planteja apagar una sèrie de incendis amb un cotxe de bombers. Cal utilitzar les fletxes del teclat i no adormir-se per aconseguir-ho. Potser trobareu que és més adequada per a primer, ja que han de llegir i triar una resposta encertada sobre unes qüestions que es plantegen a l’hora d'haver d'apagar els incendis. Si la voleu realitzar amb alumnes d’infantil, podeu recórrer al projector, treballar en gran grup fent moure el ratolí cada vegada a un/a alumne/a diferent i resolent les preguntes entre tots.

Entitat metropolitana del medi ambient. http://www.ema-amb.com/

En aquesta adreça podeu trobar notícies, estadístiques, consells, etc. sobre medi ambient. Aneu directament a l’apartat dedicat al joc virtual http://www.ema-amb.com/ca/recursos/jocs/apren-a-jugar/index.htm

Hi ha tres nivells de dificultat per activitats que plantegen problemes similars: recollida selectiva de residus, contaminació de l’aigua, estalvi de l’aigua, etc. Feu-hi una ullada i seleccioneu les que cregueu més adients per al vostre alumnat.

Vèrdia, la ciutat dels nens

Podeu treballar altres aspectes relacionats amb l’educació per a la ciutadania obrint la següent adreça http://www.mediambient.bcn.es/verdia/cat/welcome.htm. Us introduireu de ple a “ Vèrdia, la ciutat dels nens”. Seguint el vol d’un ocell, teniu l’oportunitat de llegir un missatge de benvinguda

Començareu les activitats escoltant en gran grup el conte que ens relata les aventures de L’Home de Cartró. Aquest personatge us farà reflexionar i us permetrà introduir el tema del reciclatge .

Tot seguit i de forma individual, continuareu amb :

• Joc del reciclatge
    • Joc dels errors
    • Qüestionari sobre medi ambient ( Cal dominar la lectura )
  Programació de l'activitat

Programació
  • Requeriments de maquinari i de programari.

Per a la realització d’aquesta pràctica és necessari un ordinador per a cada alumne/a amb connexió a Internet. Per a la reflexió conjunta, una vegada més, us aconsellem la utilització del canó de projecció.

• Metodologia.

Són activitats per realitzar de manera individual, però sense oblidar la posada en comú un cop acabada la sessió. Per aquest motiu, caldrà reservar un espai de temps suficient perquè aquesta reflexió es pugui dur a terme i no sigui una carrera contra rellotge que només serveixi per afavorir l’estrès de professorat i alumnes.

• Objectius curriculars
    • Sensibilització per la protecció del medi ambient
    • Participació en la vida col·lectiva respectant les normes de convivència
    • Col·laboració en jocs, activitats i relacions de grup
  • Els objectius TIC
    • Usar el ratolí per assenyalar i fer clic
    • Accedir a pàgines web prèviament seleccionades
    • Col·leccionar, classificar, ordenar i seriar diferents tipus d’objectes
    • Usar jocs senzills de simulació o d’aventura
  • Temporització

Cada un d’aquests jocs es pot realitzar en uns deu minuts com a màxim. Alguns nens no trigaran més de dos minuts, però d’altres potser no acabaran en quinze. Resumint, caldrà fer una programació de manera que contemplareu uns mínims però, alhora, disposareu d’unes alternatives per a aquells que de seguida hagin acabat.

• Avaluació

Per avaluar els conceptes treballats, us haureu de valdre de l’observació directa en el dia a dia. Haureu de valorar si els nens i nenes observen una actitud més crítica vers el medi ambient, vers el reciclatge. Sempre podreu afavorir aquests valors si vosaltres mateixos els impliqueu directament en la reutilització del paper, dels envasos dels esmorzars, etc. i disposeu, ja sigui a la classe o al centre, d’uns llocs on poder dipositar aquests residus.

Informació complementària

Altres adreces que podeu visitar són:

XTEC Internet i les ciències socials a primària