Guia
Mapa
Mòdul 2
Mòdul 3
Mòdul 4
Mòdul 5
Mòdul 6
Pràctica 1
Pràctica 2
Pràctica 4
Pràctica 5
Pràctica 6
Exercici
   
  El relleu de Catalunya
   

El títol d'aquesta pràctica permetria dedicar tot un curs aplicant els recursos existents a la Xarxa. Comencareu fent una ullada al portal edu365. A continuació, passareu a treballar una web dedicada exclusivament als mapes. La part central estarà basada en el programa Google Earth.

   
Desenvolupament de la pràctica
 
Pràctica

Obriu el portal edu365 (http://www.edu365.cat). A la secció dedicada a primària, dins de l'apartat dels alumnes, cliqueu a sobre de Coneixement del medi social i cultural.

Aquesta hauria de ser una pàgina de referència per a tots els que treballeu a l'àrea de ciències socials. Fixeu-vos en les MUD, miniunitats didàctiques, activitats pensades com a reforç o ampliació, depèn del cas, dels continguts treballats a l'aula ordinària. Obriu-ne algunes ("Les formes de la terra", "El relleu de catalunya") i comproveu com s'adaptem perfectament als continguts de l'àrea.

A continuació , sense abandonar aquesta pàgina, cliqueu a la part superior a sobre de MAPES http://www.xtec.cat/recursos/socials/mapes/index.htm

S'obre la secció dedicada exclusivament a Catalunya, però val la pena fixar-se a la part esquerra on observareu que podeu trobar-hi també mapes d'Espanya, Europa, el món i cartografia diversa.

Clicareu a sobre de l'apartat dedicat al món. De les diferents possibilitats que ofereix, triareu la segona, Google Earth, clicant a sobre us anireu directament a la pàgina de descàrregues : http://earth.google.com/ . Aquest és un programa en constant evolució, amb una interfície molt intuïtiva que permet navegar d'un extrem a l'altre del planeta amb una gran facilitat . Per poder-lo utilitzar és necessari estar connectat a Internet ja que les imatges es descarreguen en línia, però anem pas per pas. Cliqueu a sobre de descàrregues, situat a l'esquerra de la pantalla.

Actualment permet descarregar la versió 4.0 en tres versions depenent del sistema operatiu. Trobareu totes les necessitats de requeriments del maquinari en aquesta mateixa pàgina

Nota. Una alternativa al Google Earth és el Google Maps que funciona totalment en línia i permet realitzar les principals funcions de localització i navegació sense algunes de les possibilitats del Google Earth.

Instal·leu el programa i comenceu a gaudir d'unes imatges espectaculars. Per facilitar una mica la comprensió de totes les eines que ofereix, canviareu l'idioma. Cliqueu a sobre de Tools. S'obre una nova finestra. Cliqueu a la pestanya que indica General i un cop aquí canvieu l'idioma a l'opció Language Settings

Caldrà que tanqueu l'aplicació i la torneu a obrir perquè els canvis siguin efectius.

A la part esquerra, trobareu tres submenús: Buscar, Lugares i Capas. Dins de Buscar teniu tres opcions:

  • Volar : Com indica la paraula, si escriviu el lloc al que voleu arribar i cliqueu a sobre de la lupa comença un vol fins situar-vos a sobre del lloc triat.
  • Buscar negocios: Són una mena de pàgines grogues, amb la particularitat que us situen al mapa el negoci triat.
  • Cómo llegar: Traça el recorregut per carretera entre les dues poblacions triades.

Tota la informació complementària que apareix sobre el mapa depén de la configuració del submenú Capas. Podeu marcar o desmarcar les opcions que més us interessin. També podeu observar com s'expliciten tots els canvis de carreteres al llarg de la ruta. Baixeu la barra lateral d'aquestes explicacions i cliqueu a sobre de Vista imprimible. Directament, s'obre una altra aplicació Google Maps on podeu combinar la vista de mapa amb la de satèl·lit.

El submenú Lugares emmagatzema els diferents llocs que aneu visitant. Curiosament ja porta, per defecte, un conjunt de llocs, entre ells la Basílica del Pilar a Saragossa.

No podeu oblidar el navegador, situat a la dreta, que permet simular el vol des d'un avió. Teniu diversos comandaments: la barra vertical que apropa o allunya la imatge, la barra superior que permet el canvi de perspectiva (plana o en relleu), la brúixola que permet desplaçar la imatge en els quatre punts cardinals i, finalment, les fletxes de l'interior que us permetran desplaçar-vos pel mapa.

Ara és el moment de pensar com aprofitar aquesta eina amb l'alumnat.

Voleu fins al "Delta del Ebro". Acosteu-vos-hi amb el zoom. Qui no es rendeix a seguir el curs del riu, si voleu fins al seu naixement, o si més no fins a la desenbocadura del Segre i remuntar aquest afluent. Les possibles activitats a muntar dependran de l'edat del nostre alumnat.  Podem identificar en el trajecte les principals ciutats que travessa, els embassaments, les serres, etc. No oblideu d'utilitzar la barra horitzontal per anar comprovant el relleu del paisatge que aneu travessant o fins i tot comprovar l'alçada de les parets d'una pressa.

Aquesta aplicació no està vetada per als més menuts. Podeu "volar" fins al vostre centre, barri o població i a partir d'aquí identificar-hi els diferents carrers. Ara cada alumne podria marcar l'itinerari a seguir des de casa seva a l'escola, o el camí a seguir des de l'escola a . . . Per realitzar aquesta activitat, podríem capturar la imatge i, a continuació, amb programa de dibuix, marcar l'itinerari a seguir.

La majoria dels centres realitzem colònies escolars o sortides lluny del nostre entorn. Com a feina prèvia, podríeu preparar la ruta a seguir des de l'escola al lloc en concret combinant el Google Earth i el Google Maps. La impressió d'aquesta imatge podria servir com a comunicació per a les famílies, de forma que l'alumnat se senti més implicat en l'organització de l'activitat.

Per acabar, experimenteu amb les eines que es troben a la part superior de la pantalla. Podreu calcular distàncies en línia recta, traçar rutes entre diverses poblacions, imprimir la pantalla que teniu seleccionada o fins i tot enviar-la per correu electrònic.

 

   
  Programació de l'activitat
   
Programació
  • Metodologia Haurem de distingir dos moments clarament diferenciats en la realització d'aquesta activitat. En una primera sessió, en gran grup i amb ajuda del canó de projecció, hauríeu d'explicar el funcionament bàsic de l'aplicació.  A continuació, per parelles, podríem "volar" amb el Google Earth i familiaritzar-se amb el seu ús. En una segona sessió, de manera individual, hauríem de dur a terme les activitats programades.
  •  

  • Material necessari: Cal un ordinador connectat a Internet i és molt aconsellable el canó de projecció per mostrar les activitats a realitzar al grup.
  •  

  • Objectius curriculars:
    • Les formes de relleu de Catalunya
    • El curs d'un riu
    • Els carrers de la ciutat
  •  

  • Objectius TIC:
    • Descàrrega i instal·lació d'una aplicació.
    • Capturar imatges per tractar-les posteriorment amb programari gràfic.
    • Imprimir de forma selectiva.
  •  

  • Temps: Dependrà molt de l'activitat proposada.Creiem que, com a mínim, hauríeu de dedicar-hi dues sessions, una d'elles per mostrarel Google Earth i començar-hi a treballar i altra per realitzar alguna activitat relacionada amb el currículum .
   
  Informació complementària
   
Informació complementària

Podeu trobar informació complementària a les adreces següents:

   
 
Amunt
   
   
XTEC Internet i les ciències socials a primària