Guia
Mapa
Mòdul 2
Mòdul 3
Mòdul 4
Mòdul 5
Mòdul 6
Pràctica 1
Pràctica 3
Pràctica 4
Pràctica 5
Pràctica 6
Exercici
   
  La casa i el carrer
   

L’estudi de l’entorn proper a l’escola, tant en un medi urbà (el barri) com rural (el poble), es pot incloure a qualsevol del cicles de l’educació primària. Cada escola ha de decicir quins continguts conceptuals i procedimentals tractarà a cadascun dels cicles.

En aquesta pràctica fem diverses propostes d’estudi de la casa, el carrer i el barri que, o bé es poden adaptar per a primer cicle, o es poden realitzar de manera col·laborativa entre l’alumnat de diversos i diferents nivells.
   
Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica

Dins d'Internet tenim nombrosos recursos per aconseguir imatges d'edificis, de carrers, plànols, ortofotografies i informació. El nostre objectiu és combinar aquesta informació gràfica i escrita per estudiar els habitatges i els carrers d'una ciutat.

   
  Ens aprofitem d’una guia de carrers
   
 

Us proposem accedir a una guia urbana comercial i treballar els elements externs dels habitatges i la seva tipologia a partir de les imatges que hi apareixen.

Accediu a la pàgina de QdQ http://www.qdq.com/indexfotos.asp

Trieu la ciutat de Barcelona i busqueu un carrer i un número concret (a l’exemple s’ha triat el carrer de Campoamor, 27) . Us apareixerà la informació següent:

Campoamor12encer

A l’esquerra teniu una imatge de l’edifici.
A la dreta apareix un plànol de situació amb el nom del carrer.  Podeu canviar l’escala d'aquest plànol amb el símbols o veure’l respectivament com a fotografia aèria o com a mapa amb els símbols de l’avió i del mapa.

Per capturar la imatge d’un dels edificis, situeu el cursor al damunt de la imatge en qüestió i premeu el botó dret del ratolí. Us apareixerà un menú com aquest:

Trieu l’opció Anomena i desa. Anomeneu el fitxer i deseu-lo a la vostra carpeta de treball.

A sota de la imatge de la façana teniu una eina de navegació que us permet recórrer les façanes i tota la llargada del carrer.

Podeu accedir a les imatges dels edicificis de la dreta o l’esquerra del que teniu en pantalla o bé veure una imatge de conjunt del carrer. Tingueu en compte que la ratlleta vermella situada a la part superior correspon a la façana de l’edifici en qüestió. Per accedir a les imatges del carrer, cliqueu al damunt de les fletxes horitzontals.

Captureu una imatge del carrer similar a aquesta

Igual que heu cercat i capturat aquestes imatges del carrer Campoamor, busqueu dins la mateixa ciutat altres carrers i altres edificis diferents (us proposem els edificis de la Travessera de les Corts, 293 i del carrer Comte de Borrell, 235).

Col·leccioneu imatges d'edificis i carrers ben diferents. Anoteu-vos les adreces dels que us semblin més interessants.

   
  Explotem les imatges d'edificis que hem capturat
   
 

Ara us proposem una sèrie d'activitats amb els vostres nens i nenes per explotar les adreces i/o les imatges capturades per a l'estudi dels edificis i dels carrers.

En grups de dos o tres, hauran de cercar un edifici que els indiqueu. Quan l'hagin localitzat, realitzareu un treball d'observació de les fotografies de les façanes per fer-ne una descripció posteriorment. Si disposeu d'una pissarra digital (o canó de projecció), feu l'exercici col·lectivament. Després, el podeu repetir en petit grup i/o individualment.

Per fer la descripció d’un edifici, us proposem seguir els punts següents:

A. Localització: nom del carrer i número.
B. Fotografia de la façana
C. Descripció general de l’edifici

  • Nombre de plantes
  • Amb jardí o sense
  • Planta baixa (porta d’accés, botigues, garatges, habitatge)
    usos de cada planta
  • Obertures a la façana
  • Presència i descripció de balcons o finestres

D. Elements de la façana:

  • Materials que es veuen i color
  • Elements decoratius

E. Dibuix de la façana

A partir de les imatges i les descripcions podreu fer una classificació d'habitatges segons diferents criteris:

  • Alçada (nombre de plantes edificades)
  • Antiguitat aparent
  • Preferència per viure-hi de cada nen/a

Si la vostra escola és de Barcelona (si no, podeu fer la mateixa pràctica amb l'aplcatiu Google Maps http://maps.google.com, en parlarem al mòdul següent):

   
  Treballem amb les imatges dels carrers que hem capturat
   
  A continuació, a partir d'una col·lecció de fotografies d'un mateix carrer realitzareu la seva descripció. Per fer-ho, us proposem els següents punts:
 

  A. Nom del carrer:
B. Com són els espais destinats a les persones, hi ha voreres?
C. Com són els edificis:
Les cases són altes o baixes?
Hi ha botigues a la planta baixa dels edificis?
D. Altres elements del carrer
Té arbres o arbusts?
Quins senyals de trànsit heu trobat?
Té algun pas de vianants?
I semàfors?
Quants carrils tenen els cotxes? S'hi pot aparcar?
Fes una llista amb el mobiliari urbà que trobeu observant les fotografies (papereres, contenidors, bancs, tanques, fanals...)
 

 

 

Programació de l'activitat

 

Programació
  • Metodologia: preparareu la sessió per al grup classe. La sessió no ha de durar més de 50 minuts, per la qual cosa podeu organitzar l'alumnat en grups de dos o tres. Hauran de cercar un edifici que els indiqueu (doneu nom del carrer exacte i número). Quan l'hagin localitzat, realitzaran l'observació de les fotografies de les façanes per posteriorment fer una descripció. Si disposeu d'una pissarra digital (o canó de projecció), feu l'exercici col·lectivament. Després, el podeu repetir en petit grup i/o individualment.
  • Objectius curriculars:
    • Característiques morfològiques i funcionals dels elements que integren el carrer, el barri o altres llocs coneguts.Descriure els elements que componen el carrer com a paisatge humanitzat: voreres, canals, cases, botigues, senyals de trànsit, nom del carrer, número de les cases, pas de vianants, semàfors, mobiliari urbà... 
  • Objectius TIC:
    • Omplir un formulari per entrar informació.
    • Saber desar una imatge
    • Utilitzar críticament les fonts d’informació (escrita, gràfica...) que
      usin suport electrònic o virtual per observar i analitzar l’entorn proper
  • Material: L'activitat es pot dur a terrme a l'aula d'informàtica en una única sessió. També es pot muntar com un racó al qual accedeixen en petit grup durant 10 o 15 minuts.
  • Treball previ: l'activitat requ-ne la descripció.
Atenció!

Més exemples per treballar els edificis i els carrers

   
 

En 10 clics localitza el teu carrer

  Podeu consultar i adaptar l’activitat que proposa en Sebastià Capella anomenada En 10 clics, localitza el teu carrer. http://acte.xtec.cat/%7Escapella/10clics/1/1.htm
   
 

Estudiar els edificis sigulars del barri: els edificis de Montcada

 

Es tracta d’un projecte TIC del CEIP Elvira Cuyàs (Montcada i Reixac) en què participen tots els nens i nenes de cinc anys d'educació Infantil i tots els cicles d'educació primària. S’integren tècniques com la càmera fotogràfica, un editor d’imatges, l’escaneig d’imatges, la cerca dirigida d’informació a Internet i un processador de textos

http://www.xtec.cat/ceipelviracuyas/edificismontcadaireixac/index.htm
   
  La meva escola, el meu barri
 

La meva escola, el meu barri és una proposta coordinada pel CRP de Badalona

http://www.xtec.cat/barris/

Són d’interès els apartats Com fer una descripció de l’escola, Àlbum de fotos i Descripció d’un itinerari.

   
  Les obres del nostre barri
 

Qualsevol situació és bona per estudiar l'entorn proper. Les obres del nostre barri és una experiència del CEIP Baró de Viver on recullen fotografies en una presentació.

http://www.xtec.cat/audiovisuals/sav/saip03/sessio4/experiencies/ses4exp1.htm

     
  Per sentir i posar un so
 

Podeu afegir un so de cada lloc del barri

http://www.xtec.cat/audiovisuals/av_aula/pdfs/elsons.pdf
   
Informació complementària Informació complementària
 

Si voleu treballar la localització del carrer que estudieu, aquí teniu llocs amb cartografia:

 

Amunt
XTEC Internet i les ciències socials a primària