![]() |
|
||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||
|
![]() |
Objectius | ||||||||||||||
La finalitat d'aquest curs és donar a conèixer la calculadora Wiris, una eina a l'abast de tota la comunitat educativa catalana en el marc del portal educatiu edu365.com. És molt important comentar, des del primer moment,
que el programa Wiris és molt més que una calculadora, fins
i tot molt més que una calculadora simbòlica o una calculadora
gràfica. En alguna ocasió, s'ha dit que es pot fer una aproximació
Wiris Aquestes consideracions us explicaran a bastament el perquè de l'afegit al títol del curs. El D112 no porta per nom La calculadora Wiris, sinó La calculadora Wiris com a recurs didàctic, perquè això és el que es vol aconseguir: després d'assolir un coneixement de les prestacions i la manera de treballar amb la Wiris (o, fins i tot, mentre s'avança en aquest coneixement) l'equip que ha elaborat el curs intenta que totes les persones que el segueixin arribin a l'autoconvenciment de les interessantíssimes possibilitats que la Wiris ofereix com a eina didàctica. En principi el curs s'dreça al professorat de matemàtiques de secundària, però ni una ni l'altra cosa han de ser restrictives: la Wiris pot ser d'utilitat també en altres àrees (totes les que requereixin instruments de càlcul i interpretacions gràfiques de fenòmens) i, amb els mateixos exemples que treballareu al llarg del curs, ja veureu que també pot ser interessant per a l'elaboració de materials en l'ensenyament primari. Els objectius del curs són:
|
|||||||||||||||
![]() |
Estructura del curs i continguts | ||||||||||||||
|
Hi havia dues opcions a l'hora d'estructurar el material del curs. S'hagués pogut anar seguint una via particularista i anar presentant els recursos de la Wiris posant l'èmfasi en aprofundir al màxim els detalls sintàctics en cada cas. O es podia optar, també, per una visió globalista en què s'anessin presentant les possibilitats de treball, ja combinades les unes amb les altres, a partir de l'anàlisi d'aplicacions de la Wiris. Aquesta segona ha estat la idea que ha predominat i així ho podreu constatar al llarg de les pràctiques que configuren els mòduls del curs. És clar que cada mòdul té un títol, però en tots -sense oblidar, naturalment, l'explicació de la forma de treballar amb la Wiris i la sintaxi adequada de cada comanda- s'entrellacen els recursos disponibles, es donen suggeriments per als exercicis de cada mòdul i es deixen vies obertes a la investigació de cadascú i, com ja s'ha dit, es facilita la tasca per treballar amb continguts de matemàtiques de nivell bàsic o més elevats.
En cadascun dels sis primers mòduls trobareu sis pràctiques redactades de manera que, a partir de l'anàlisi d'exemples i situacions pràctiques, s'avanci en el camí de l'autoaprenentatge i es donin idees per resoldre els exercicis que es plantegen en cada mòdul. El mòdul 7 té una estructura una mica diferent: les pràctiques que es proposen tenen un objectiu doble: ampliar el ventall de temes que poden servir per enfocar el treball de fi de curs o, alternativament, oferir aspectes que poden treballar adequadament aquelles persones que fan el curs i no els escau treballar l'anàlisi matemàtica del nivell de batxillerat. |
||||||||||||||
Si voleu veure un índex detallat dels títols de cada pràctica, cliqueu a la icona que teniu a l'esquerra o bé a la pestanya Índex de la imatge il·lustrativa que encapçala la guia. |
|||||||||||||||
El curs es desenvolupa íntegrament per via telemàtica i la durada equivalent és de 60 hores, distribuïdes en 42 hores per als mòduls i 18 hores per a la realització del projecte. Per fer aquest curs es requereixen uns coneixements i unes destreses bàsiques pel que fa a l'entorn Windows (convé estar familiaritzat amb operacions com crear carpetes, copiar fitxers, retallar i enganxar, instal·lar programes, etc.) i a la navegació per Internet (accedir eficaçment a les diverses pàgines web que configuren el curs i treballar àgilment amb el correu electrònic). També és interessant comentar que les persones que tinguin un cert coneixement del disseny de pàgines web podran aprofitar al màxim les possibilitats de presentació interactiva de les pàgines generades amb la Wiris. I llavors, tot i que no és imprescindible per a la realització de les tasques del curs, per veure si es desperta l'afició en aquelles persones que no tenen aquest coneixement, en el mòdul 4 s'inclouen tres pràctiques opcionals d'introducció al Dreamweaver. |
|||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||
L'accés permanent als materials del curs el teniu a la URL: www.xtec.net/formaciotic/curstele/d112 Podeu comprovar que en aquesta adreça hi ha unes icones que permeten descarregar tot el material. També teniu a l'abast tot el material del curs en el CD-ROM de Materials de formació que heu rebut com a alumnes dels cursos de formació que organitza la Subdirecció General de Tecnologies de la Informació. Per aquesta raó, es presenten dues maneres fonamentals de treball:
Una de les possibilitats de la Wiris és la inclusió de pàgines actives de la calculadora (amb totes les prestacions!) en el marc de la vostra pàgina web. L'equip que hem redactat el curs pensem que aquesta forma hauria estat la més "elegant" per presentar el curs. Però, tanmateix, la Wiris (tant en línia com funcionant localment) "gasta molta màquina" i llavors es fa molt lenta l'obertura de pàgines web que tenen incloses pantalles actives de la Wiris. Per aquesta raó, s'ha optat, finalment, per descriure les pantalles de la Wiris que configuren les pràctiques en el context del document explicatiu (moltes vegades amb una imatge il·lustrativa) però fer que les pantalles actives s'obrin, d'una en una i en una finestra auxiliar, quan l'usuari o la usuària cliquin la icona escaient.
|
|||||||||||||||
Icones i elements de navegació | |||||||||||||||
Una part de les icones utilitzades recull imatges de la mateixa calculadora Wiris. Algunes són il·lustratives o informatives; d'altres (que apareixen com icones animades), executen accions com ara obrir una finestra d'informació complementària o una finestra activa de la Wiris. En totes trobareu un alt explicatiu, però ara indiquem la finalitat de les més emprades: | |||||||||||||||
|
|||||||||||||||
Els elements de navegació són: | |||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
|||||||||||||||
Tutoria i el racó de la Wiris | |||||||||||||||
A cada participant se li assigna un tutor o una tutora que l'assessorarà i l'orientarà en el treball dels diferents mòduls. L'alumnat pot formular les consultes i preguntes que calgui per correu electrònic. Per aquest mètode, pot demanar orientacions, suggeriments i recomanacions per desenvolupar el seu treball. La persona responsable de la tutoria farà un seguiment personal del procés de cada participant basat en els exercicis. Ara bé, és interessant que sapigueu que està obert el Racó de la Wiris, que podeu enllaçar des de la portada telemàtica del curs o bé directament a l'URL http://www.xtec.net/formaciotic/recursos/wiris on trobareu una àmplia col·lecció de PAR (preguntes amb resposta) i una extensa mostra d'activitats fetes amb la Wiris que us podran donar idees per al vostre treball. |
|||||||||||||||
![]() |
Lliurament d'exercicis | ||||||||||||||
![]() |
Al final de cada mòdul es plantegen 6 exercicis dels quals n'heu d'enviar un mínim de 3 correctament acabats. Les orientacions per al seguiment de cada mòdul, que teniu a les pàgines índex, i els comentaris inicials de cada pàgina d'exercicis us ajudaran a decidir quines són les propostes que millor s'adapten a l'enfocament que voleu donar al curs.
Quan feu els exercicis, se suposa que heu llegit i treballat les pràctiques amb anterioritat. És en les pràctiques on trobareu indicacions i exemples que us ajudaran a dur a terme els exercicis. Per a la tramesa de les solucions dels exercicis (igual que per a molts aspectes del treball que feu al llarg del curs, en particular el projecte de final de curs) hi ha dues possibilitats, que enllacen amb les dues maneres de guardar pàgines web actives de la Wiris (com una pàgina web independent o bé com una finestra activa inserida en una altra pàgina web). En la pàgina d'exercicis de cada mòdul, però molt especialment en els exercicis del mòdul 1, trobareu indicacions sobre la manera d'enviar els exercicis, que també es comenta tot seguit.
|
||||||||||||||
![]() |
Requeriments tècnics | ||||||||||||||
|
|||||||||||||||
Els materials d'aquest curs estan dissenyats en format web (HTML) i es poden visualitzar amb els navegadors habituals amb l'opció Java activada (disponible en el CD-ROM Materials de formació). També serà necessari tenir instal·lat el connector (plug-in) del Flash per visualitzar algunes animacions (el Flash Player és gratuït i us el podeu descarregar del web de Macromedia). La plataforma Wiris està inicialment dissenyada per al funcionament en línia, amb connexió a Internet. Aquesta plataforma Wiris remota és accessible a través de l'adreça http://calculadora.edu365.com, és el que anomenarem la Wiris remota o la Wiris-web. Consta d'un motor matemàtic (elaborat en llenguatge C++ ), una interfície d'usuari (que és una miniaplicació (applet) del Java) i els materials d'ajuda accessibles en línia (Guia ràpida i Índex de comandes). Gairebé totes les pràctiques del curs enllacen amb finestres actives de la Wiris on haureu de fer la majoria d'activitats del curs. Per desenvolupar els exercicis, haureu d'obrir sempre una o més sessions de treball de la Wiris, que són pàgines web amb una miniaplicació del Java. Llavors, en principi, qualsevol ordinador amb un navegador amb el Java activat i connectat a Internet és capaç d'executar sessions de treball remotes de la Wiris només obrint pàgines HTML amb finestres actives incrustades o accedint a l'adreça esmentada anterioment. Però, com a novetat, us fem saber que ja teniu a l'abast el motor matemàtic local de la Wiris o la Wiris-local, que us permetrà treballar sense necessitat d'estar connectats. En el següent apartat explicarem com s'instal·la la Wiris-local. Per aconseguir un funcionament òptim de la Wiris (però, molt en particular, per millorar de manera substancial la qualitat dels gràfics) és necessari instal·lar el connector del Java en la versió 1.3.1_02 (o superior), el que s'anomena habitualment el Java 2. Expliquem les particularitats del Java2 en un nou apartat. Cal tenir en compte que la Wiris consumeix molts recursos del sistema,
sobretot per la qualitat de la interfície gràfica i del
tauler gràfic. Per això és recomanable, per poder
fer el curs amb comoditat, disposar d'un ordinador amb recursos suficients.
Com a mínim, necessitarem un Pentium III amb 64 Mbit de RAM i 550
Mhz, i això sense massa programes oberts a la vegada. |
|||||||||||||||
La Wiris en local | |||||||||||||||
Requisits del sistema operatiu: Windows 98, Me, NT 4, 2000, XP o superiors que tinguin instal·lat correctament un navegador amb el Java. | |||||||||||||||
Primer heu de descarregar l'executable (mida aproximada: 8 Mbit) de la pàgina de l'edu365 (distribució restringida als usuaris registrats del portal edu365.com.) | |||||||||||||||
Un cop teniu l'executable copiat al
vostre ordinador, podeu començar la instal·lació del
motor de càlcul local. En acabar la instal·lació, observareu
la icona ![]() |
|||||||||||||||
Si feu clic al botó ![]() |
|||||||||||||||
Si ocasionalment voleu executar la
Wiris en remot, ho podeu fer de la manera següent: cliqueu a la mateixa
icona ![]() |
|||||||||||||||
El Java-2 | |||||||||||||||
Si instal·leu el connector del Java en la versió 1.3.1_02, el que s'anomena habitualment Java 2, el tauler gràfic de la Wiris proporcionarà gràfics d'una qualitat òptima.
Vegem la forma de procedir per instal·lar correctament el Java 2 i fer que la Wiris el trobi:
|
|||||||||||||||
![]() |
El projecte del D112 | ||||||||||||||
En què ha de consistir | |||||||||||||||
El projecte ha de ser una activitat didàctica d'ESO o de batxillerat que utilitzi la Wiris i que tingui per finalitat:
|
|||||||||||||||
Guió del projecte | |||||||||||||||
Tot i que és convenient que durant el curs aneu pensant en el contingut del projecte -i per això tindreu nombrosos suggeriments en el context de les diverses pràctiques-, no és fins al mòdul 7 que haureu de presentar el guió al vostre tutor o a la vostra tutora del curs: aquest serà l'exercici fonamental d'aquest mòdul. El guió del projecte constarà de:
Aquest guió, un cop acceptat pel vostre tutor o la vostra tutora, l'haureu d'incloure en el projecte. La relació de finestres actives l'haureu de completar amb els enllaços corresponents a manera d'índex hipertextual del projecte.
|
|||||||||||||||
Desenvolupament del projecte | |||||||||||||||
Les finestres actives de la Wiris que compondran el projecte s'obtindran desant cada sessió de treball de la Wiris en alguna de les dues opcions disponibles:
|
|||||||||||||||
Idees per al projecte | |||||||||||||||
Al llarg del curs trobareu comentades diferents finestres amb especial
interès didàctic, aquestes s'han senyalat amb la
icona També trobareu idees per al projecte (no models, perquè el projecte no ha de ser un treball tan extens com aquests que es comenten), en les unitats didàctiques premiades pel Departament d'Ensenyament en el concurs de 2002 i que utilitzen la Wiris com a recurs didàctic. També podreu conèixer altres exemples d'aplicacions didàctiques en el racó de la Wiris, que la SGTI obre a tothom com un espai viu, que s'anirà actualitzant al llarg del curs, on es podran recollir activitats i propostes didàctiques que fan ús de la Wiris i també hi trobareu una pàgina amb preguntes amb resposta. Finalment, l'equip que ha elaborat el material del curs vol comentar-vos que ha considerat imprescindible incloure, en el context de les pràctiques, moltes activitats ja elaborades i comentar a bastament la manera com s'han fet. Tot aquest material és obert i resta a la vostra disposició per incloure'l en el treball que ha de desenvolupar el projecte. Naturalment, no es tractarà simplement de copiar, sinó al contrari: creiem que la vostra iniciativa podrà aportar noves idees ben interessants i que, així mateix, podreu transformar, ampliar i millorar les activitats que treballareu al llarg d'aquest curs D112. |
|||||||||||||||
![]() |
Calendari i certificat del curs | ||||||||||||||
Vegeu calendari de l'activitat. |
|||||||||||||||
Per complir els requisits necessaris per acreditar el certificat del curs caldrà:
La resolució dels exercicis, perquè tingui efecte avaluatiu, es recomana que sigui personal. Tanmateix, les dinàmiques de treball en grup seran permeses, però en el benentès que caldrà comentar-ho amb el tutor o la tutora i que, sigui com sigui, la realització del projecte de treball global ha de ser una aportació de caràcter individual. |
|||||||||||||||
![]() |