|
Unes reflexions inicials |
|
|
|
Sobre els exercicis de cada mòdul |
|
|
|
Quan feu els exercicis, se suposa que heu llegit i treballat
les pràctiques anteriorment. És en les pràctiques
on trobareu indicacions i exemples que us ajudaran a dur a terme els exercicis
que, per altra banda, són la via més habitual de contacte
amb el vostre tutor o la vostra tutora.
En cada mòdul trobareu sis exercicis, cadascun dels
quals enllaça amb una de les pràctiques. Ara bé, perquè
en cada moment pugueu posar l'èmfasi en aquells aspectes que més
us interessin, dels sis exercicis només és necessari que
n'envieu tres correctament acabats. Tanmateix, això no vol dir
que no pugueu treballar els altres exercicis i enviar-los resolts per
rebre'n la correció, o bé, si teniu dubtes, preguntar-los
a la vostra tutora o al vostre tutor o al fòrum de preguntes amb
resposta. La participació de totes i de tots, en tots els temes
del curs, serà la que ajudarà a treure tot el partit d'aquest
curs.
Veureu que alguns dels exercicis que es plantejaran impliquen
la resolució d'un problema molt concret i que, en canvi i d'acord
amb el nom del curs, d'altres demanen l'elaboració d'algunes activitats
de caràcter didàctic. Per resoldre-les, sempre podeu aportar
tot el que la vostra iniciativa us suggereixi i tant de bo alguna d'aquestes
propostes us comenci a donar idees per al disseny del projecte per al
vostre treball de fi de curs.
|
|
|
|
Sobre els exercicis del mòdul 1 |
|
|
|
Ja heu vist que el primer mòdul del curs té com a objectiu
fer una ullada general a la calculadora Wiris, per copsar les grans possibilitats
que té i, d'aquesta manera, començar a constatar que realment pot ser
un recurs didàctic molt interessant.
D'acord amb aquesta idea, al llarg del mòdul s'han presentat
temes molt diversos, però, tanmateix, ja s'ha indicat que gairebé tots
s'aprofundiran en altres mòduls. Per aquesta raó, els exercicis pràctics
que es plantegen prenen aquesta mateixa orientació: cadascun enllaça de
manera directa amb una de les pràctiques però sense intentar arribar al
fons. Queden encara moltes més pràctiques al llarg del curs!
Heu de resoldre completament com a mínim tres
exercicis escollits entre els sis que es proposen més
avall. Això és el que indica la icona .
La resposta als exercicis l'heu d'enviar a la tutoria del curs com s'indica
en l'apartat següent i, evidentment, podeu enviar les respostes a
més de tres exercicis (cosa recomanable en aquest mòdul
inicial) o consultar dubtes sobre qualsevol dels sis, encara que no n'envieu
la solució.
En tots els mòduls trobareu unes indicacions sobre
quins exercicis són els més adients per a les diferents
«lectures» que podeu fer del curs. En el primer mòdul
trobareu dos problemes i quatre propostes d'elaboració d'una activitat
didàctica que enllacen correlativament amb les sis pràctiques
que configuren el mòdul.
- Els dos problemes que es proposen fan referència a continguts
matemàtics bàsics i ben segur que s'adapten a qualsevol
enfocament que vulgueu donar al curs com a primeres qüestions per
entrar en l'entorn de treball.
- En l'elaboració d'activitats didàctiques veureu que,
tal com es farà en els primers mòduls, teniu unes pautes
per seguir, però, com ja s'ha dit amb caràcter general,
també podeu seguir lliurement la vostra iniciativa i enfocar-les
d'una altra manera. Per exemple, és ben segur que en la majoria
dels exercicis us ajudarà donar noms a les coses, és a dir, definir
variables. Feu-ho sense cap dubte des del primer moment: és clar que
és un recurs intuïtiu i ben interessant.
- Segons els continguts matemàtics que vulgueu treballar més
a fons, a part dels dos primers problemes, us aconsellem:
- Primer cicle d'ESO: opció 4.1 de l'activitat 4 i l'activitat
6.
- Segon cicle d'ESO: activitat 3, activitat 5 i activitat 6 amb
l'enfocament adequat al nivell.
- Batxillerat: opció 4.2 de l'activitat 4 i l'activitat 6
sota un punt de vista analític.
|
|
|
|
Indicacions per a la resolució i la tramesa
dels exercicis |
|
|
|
Per a la tramesa de les solucions dels exercicis (igual
que per a molts aspectes del treball que feu al llarg del curs, en particular
el treball que desenvolupa el projecte de final de curs) hi ha dues possibilitats,
que enllacen amb les dues maneres de guardar pàgines web actives
de la Wiris (com una pàgina web independent o bé com una
finestra activa inserida en una altra pàgina web). Aquestes dues
possibilitats són:
- Enviar les solucions mitjançant l'adjunció a un missatge de
correu electrònic d'una sessió de treball de la calculadora Wiris guardada
com a pàgina HTM, on podeu incloure com a diferents problemes les
solucions a tots els exercicis que pertoquin, precedits cadascun d'ells
per una línia de comentari (feta amb la icona
).
El nom del fitxer adjuntat ha de ser m1xxx.htm, on xxx són
les inicials del vostre nom i cognoms (i en altres mòduls l'1
serà substituït pel nombre del mòdul).
- Ara bé, és possible que a mesura que les pàgines
de treball dels diferents mòduls es facin més elaborades,
o bé si voleu que es mostri automàticament un tauler
gràfic, sigui aconsellable enviar la feina fraccionada. També
ho podreu fer, i llavors designareu els fitxers com a m1xxx-i.htm,
on en el lloc de la i posareu diferents xifres per indicar
els fitxers que envieu.
- Si ja teniu coneixements previs d'elaboració de pàgines
HTML i publicació en un espai web, podeu optar per desenvolupar
tots els exercicis del curs en un espai web de pràctiques. Així,
per cada mòdul podeu crear en aquest espai una carpeta de nom
modul-i (amb i en 1..7,
i una altra per al treball final) amb un document index.htm
en cada una que indiqui quins dels exercicis proposats heu resolt, i
llavors, per cada exercici, podeu fer un enllaç a una pàgina
a part o si us interessa el tema, avançar matèria i estudiar
en el mòdul 4 com es pot inserir
una pantalla activa de la Wiris en el mateix web.
En qualsevol d'aquests dos casos:
- És interessant que guardeu la pàgina sense les respostes; això
es pot fer amb la icona
.
- No oblideu guardar la feina correctament, tant si l'heu acabada
com si l'heu d'acabar més tard, fent servir la icona
de la pestanya
i les instruccions que heu vist en la pràctica
1.
- Quan acabeu els exercicis, no oblideu d'enviar un missatge
al vostre tutor o a la vostra tutora, amb el document html dels exercicis
adjuntat, o bé amb l'adreça web de les pràctiques
del curs, si heu optat per aquesta segona possibilitat.
|
|
|
|
Enunciats dels exercicis |
|
|
|
- Sempre que vegeu una icona com la de l'esquerra,
podreu obrir la calculadora Wiris per anar treballant. No us oblideu
de guardar la feina!
|
|
- En un control de 1r d'ESO, hem trobat aquests exercicis:
L'Anna, el Biel, la Cinta i el David es
reparteixen un pastís. L'Anna es menja una quarta part del pastís i
el Biel una cinquena part. Després, la Cinta es menja la tercera part
del que quedava.
- Quina fracció del pastís podrà menjar-se
el David?
- És veritat que el David s'haurà menjat un
tros de pastís més gran que la mitjana del que han menjat l'Anna,
el Biel i la Cinta?
- Quin percentatge del pastís s'ha menjat el
David? (Doneu-lo amb un decimal.)
Escriviu amb la calculadora Wiris unes línies
de càlculs que responguin aquestes qüestions.
- Us demanem que escriviu amb algunes comandes de la Wiris la resolució
al problema que es planteja seguidament. Podeu afegir a la mateixa pantalla
una línia de comentari de la solució obtinguda.
- Considereu que la Terra és esfèrica
i, a partir de la definició clàssica de metre (deu
milionèsima part del quadrant del meridià terrestre),
calculeu, arrodonit els metres, el radi R de la Terra.
- Ara imagineu que lliguem la Terra, ben ajustada,
amb una cinta que l'envolta seguint un meridià. A partir
de la definició anterior, sabreu de seguida quina és
la longitud L d'aquesta cinta. Com que per poder fer això
ha de ser, amb tota seguretat, una cinta màgica, resulta
que, una vegada tenim la Terra lligada, la cinta s'allarga misteriosament
1 metre i se separa uniformement de la superfície de la Terra.
A quina altura del terra passarà llavors la cinta màgica?
- Ara sou uns astronautes imaginaris
que repetiu la mateixa operació anterior, però al
planeta Júpiter. També suposareu que Júpiter
és esfèric amb un radi de 71.400 quilòmetres.
La cinta de Júpiter també és màgica
i també s'allarga justament 1 metre. Després d'això,
passarà a més o menys altura que la de la Terra?
- Us demanem que comenceu una activitat didàctica amb la Wiris
sobre funcions de segon grau.
- Definiu tres variables (amb algun valor inicial)
que seran els coeficients de la funció.
- Definiu la funció de segon grau fent
servir les variables anteriors com a coeficients.
- Feu que s'obtingui el discriminant de l'equació
de segon grau corresponent.
- Feu que es calculin els punts d'intersecció
de la funció amb l'eix d'abscisses.
- Feu que es dibuixi la gràfica de la
funció.
- Afegiu algun comentari que relacioni
els diferents apartats i que digui a l'usuari que canviï els
valors inicials de les variables.
- Activitat de manipulació simbòlica amb la Wiris. Us
proposem dues alternatives, la primera ben elemental i la segona, en
canvi, per al batxillerat:
4.1. Comprovació empírica de la propietat distributiva
- Escriviu quatre
variables, a, b, c i d i doneu-los un valor numèric.
- Feu que s'escrigui el valor de (a+b)·(c+d)
- Feu que s'escrigui
el valor de a·c+b·d.
- Feu que es calculi
també el valor de a·c + a·d + b·c
+ b·d .
- Feu que la Wiris comprovi amb quin dels dos
resultats dels apartats c) i d) coincideix el valor b)
- Escriviu un comentari adreçat als
nois i les noies que se suposa que fan l'activitat i indiqueu que
poden canviar els valors inicials i observar.
4.2. Comprovació empírica de la regla de Barrow.
- Escriviu una funció
f(x) i els valors a i b dels límits
d'integració que fareu servir.
- Calculeu una funció
F(x) primitiva de f.
- Substituïu
pels límits d'integració i resteu.
- Calculeu el valor
de la integral definida de la funció f entre a
i b.
- Feu que la Wiris comprovi que els resultats
dels apartats c) i d) coincideixen.
- Imagineu que la propera hora de classe toca explicar als alumnes
de 4t d'ESO què és una funció parella. Us proposem
que feu un bloc de comandes de la Wiris que siguin d'utilitat per a
la vostra explicació. Tot i que podeu fer-ho ben bé seguint
la vostra iniciativa, en aquest primer mòdul és bo que
us donem un guió orientatiu.
- Definiu una funció f(x);
recordeu-ho, amb el signe :=.
- Com que haureu de considerar la funció
f(-x), pot ser interessant
(tot i que no és imprescindible) que definiu g(x)
:= f(-x).
- Dibuixeu, de colors diferents, les gràfiques
de les dues funcions anteriors.
- Escriviu unes línies de comentari
(recordeu-ho, amb la icona
)
o bé un rètol al tauler gràfic (amb la comanda
escriu(text,punt))
que indiquin als alumnes què han de fer per comprovar visualment
si la funció és parella o no i que poden canviar la
funció per fer altres comprovacions.
-
Esteu fent geometria a l'ESO i toca explicar rectes paral·leles.
Prepareu un bloc de comandes per dibuixar un tauler gràfic amb
tres punts A, B, C, la recta que passa per dos
d'ells A i B i la recta paral·lela a l'anterior
que passa pel punt C. Feu que el tauler sigui interactiu, és
a dir, que les rectes s'actualitzin en moure els punts dibuixats.
- Recordeu que podeu utilitzar les icones
de geometria per escriure les comandes i d'aquesta manera anireu aprenent
ben bé la sintaxi.
- Optativament, completeu l'activitat amb una
visualització de què vol dir el paral·lelisme.
Per exemple, dibuixeu un punt D de manera que el vector CD
sigui igual al vector AB (podeu definir-lo com
D := C + (B - A)) i comproveu que el punt D queda sempre
sobre la recta paral·lela. O bé podeu posar de manifest
que la distància en perpendicular des del punt C a l'altra
recta és sempre la mateixa. O alguna altra idea gràfica
que ben segur que podeu tenir.
|
|
|
 |
|
|
|
|