Mòdul 5
La calculadora Wiris com a recurs didàctic
Enrera Pràctica
1
2
3
4
5
6
 
 
   
Exercicis
Exercicis
 
 
Geometria del triangle i els polígons

 

En la pràctica 6 del mòdul 1 vam veure els elements fonamentals de treball amb la geometria: les comandes per crear i dibuixar punts, rectes, segments, triangles, paral·leles, perpendiculars, bisectrius, interseccions, circumferències i còniques, totes elles disponibles amb les icones de la carpeta . En la mateixa pràctica vam veure les tres parts de l'elaboració d'un gràfic: definició dels objectes, establiment de les propietats del tauler i dibuix dels objectes. I finalment, vam veure com fer un tauler gràfic interactiu senzill.

En aquesta pràctica treballarem la geometria del triangle i els polígons, avançant una mica més en la creació de taulers gràfics interactius per manipular conceptes i propietats. Concretament, veurem les comandes necessàries per crear una activitat interactiva que mostri la propietat de la suma dels angles d'un triangle i una altra activitat amb resposta per estimar l'àrea de quadrilàters. En l'exercici 1 es proposa que completeu la primera d'aquestes dues activitats.

   
Nou Apartat
La suma dels angles d'un triangle val 180º
   
  Començarem amb una activitat elemental: una propietat molt interessant que sovint els nostres alumnes obliden i que està en la base de molts raonaments geomètrics:
   
 
 
Imatge del tauler gràfic que mostra un triangle, els seus angles i la suma total dels mateixos. Es poden moure els vèrtexs i totes les dades s'actualitzen interactivament
   
Finestra Activa
Clicant a la icona de l'esquerra podreu veure i executar les comandes que creen el tauler gràfic interactiu de la imatge anterior. Observeu que els vèrtexs es poden moure, però, perquè els arcs es mostrin correctament, no es pot passar cap vèrtex al semiplà contrari respecte a la recta que conté el costat oposat. A continuació, detallarem les comandes emprades i la seva sintaxi. Podeu intentar reconstruir l'activitat sense obrir la solució que trobareu en la finestra activa de la dreta.
   
Nou Apartat
Comandes de la Wiris relacionades amb triangles i polígons
   
  Primera part: la definició dels objectes geomètrics
   
  Començarem definint els tres vèrtexs del triangle amb la icona de la carpeta i tot seguit usarem la comanda triangle que es pot introduir per teclat o amb la icona de la mateixa carpeta, de manera que només cal escriure els tres vèrtexs com a arguments usant els seus identificadors: A, B i C. Recordeu que per definir el triangle permet que aquest s'actualitzi interactivament quan movem els vèrtexs en el tauler gràfic.
   
 
   
 

La comanda angle calcula el menor angle definit per dues rectes o dos vectors. En el primer cas, torna un valor entre 0 i /2, i en el segon cas, entre 0 i . Si F és un Triangle (o un Polígon o una Poligonal), llavors la comanda angle(F,i) calcula l'angle corresponent al vèrtex i-èsim. Per defecte, els angles estan donats en radiants, i perquè apareguin en graus hem d'aplicar la comanda convertir. Finalment, apliquem la comanda coeficient al resultat perquè així tindrem el número de graus, sense la paraula grau_angular darrere el número.

Definim els angles del triangle de la nostra activitat utilitzant una llista, guardem els angles en graus en les variables alfa, beta i gamma (les lletres gregues s'entren usant les icones de la carpeta ) i en guardem la suma en la variable Suma. Definim els arcs que marcaran els angles i els guardem en una llista per fer més lleugera la comanda dibuixa que utilitzarem a la tercera part. Per escriure les rectes que defineixen els arcs, podem emprar la icona ; els dos primers arguments de la comanda arc són les rectes i el tercer argument és el radi. Cal anar amb compte amb l'ordre dels punts per marcar els angles que ens interessen.

Tot això és més llarg d'explicar que d'escriure en el tauler interactiu de la Wiris. També és ben fàcil d'entendre un cop ho hem escrit:

   
 
   
  A continuació, definim tres capses de text (Text1, Text2, Text3) amb la comanda capsa_de_text que vam veure en la pràctica 1 del mòdul 3. Una capsa de text per cada línia d'informació del tauler gràfic. Recordeu que per concatenar text fix (escrit entre cometes) i variables, s'utilitza el símbol|.
 
  A la segona part definim les propietats del tauler gràfic, perquè no es mostri ni el valor, ni els eixos ni la malla. Recordeu la sintaxi de les ordres per modificar el tauler:
   
 
   
  Finalment, a la tercera part escrivim les ordres per dibuixar tots els elements en el tauler gràfic de la Wiris:
   
 
   
  En l'exercici 1 d'aquest mòdul se us proposa que completeu l'activitat anterior, per mostrar visualment que els tres angles sumen 180º, com en la imatge següent:
   
 
 

Podem mostrar visualment i de manera interactiva que la suma val 180º

   
Àrea d'un quadrilàter amb resposta interactiva
 
  Quina és l'àrea del quadrilàter? La sabríeu encertar amb un marge d'error determinat? I si la Wiris controlés la nostra resposta i ens digués si és correcta o no? La unitat de mesura és el quadrat de la malla. Vegem com construir aquesta activitat didàctica.
   
 
 
Imatge d'un tauler gràfic amb resposta interactiva de la Wiris
   
A continuació, detallarem les comandes emprades i la seva sintaxi. Com a activitat d'ampliació, podeu intentar reconstruir l'activitat sense obrir la solució que trobareu al final de les explicacions. Si només voleu veure com funciona l'activitat, sense mirar el codi, podeu obrir el tauler gràfic amb el codi amagat.
   
Nou Apartat
Comandes emprades en la creació de l'activitat anterior
   
  Per a aquesta activitat, que és una mica més complexa que l'anterior, desglossarem la primera part en diferents apartats i comentarem les comandes noves amb més detall. Un cop d'ull a les imatges donaran aquella comprensió global que amb les paraules és més difícil d'assolir:
   
 
   
  Les comandes polígon i poligonal generen respectivament el polígon i la poligonal resultant d'unir els vèrtexs de la figura, els quals s'entren com a arguments de la funció. La diferència entre les dues comandes és que un polígon és una corba tancada sempre, mentre que una poligonal és una corba oberta excepte quan el seu últim vèrtex coincideix amb el primer.
   
  La comanda àrea calcula l'àrea de la figura que rep com a argument, suposant que sigui tancada (triangle, polígon, circumferència o el·lipse). La Wiris ens dóna l'àrea amb signe depenent de l'ordre en què s'introdueixen els vèrtexs en definir la figura. Per obviar aquest fet, podem aplicar la comanda valor absolut, entrada amb la icona de la carpeta (aquesta comanda no es pot pas entrar per teclat).
   
 
   
  El punt Q està forçat a pertànyer a la recta y = -9, sobre la qual inserirem la guia de punts de color verd, d'abscisses enteres entre -10 i 10 i ordenada -9. L'objectiu és que en escollir un dels punts verds, movent-hi el punt Q a sobre, equivalgui a escollir un valor aproximat de l'àrea que variarà de 20 en 20 entre 0 i 400. Així tenim que el valor aproximat de l'àrea que hem escollit es dóna multiplicant per 20 la suma de l'abscissa del punt Q més 10. A més, podrem afinar l'àrea amb error menor que 10 = 20/2.
   
 
   
  La guia és una llista de punts fixos i les etiquetes són una llista de capses de text també fixes;és per això que emprem el signe d'igual simple en la seva definició.
   
 
   
  Construïm la resposta de la Wiris emprant una mica de programació: la sentència que podem trobar a la carpeta , aplicada dues vegades. Observareu que hem assignat la resposta amb perquè s'actualitzi interactivament.
   
 
   
Finestra Activa

Per acabar, donem les instruccions de dibuix i escriptura. Per veure les opcions emprades, podeu obrir la finestra activa de la Wiris clicant a la icona de l'esquerra.

Observacions:

Cal remarcar que l'ordre de dibuix i escriptura no ha estat pas escollit a l'atzar: observeu que es dibuixa el polígon i els vèrtexs en primer lloc per aconseguir mantenir el polígon en segon pla, perquè no oculti les instruccions i les respostes en cas d'estirar-lo a una mida prou gran. Observeu també que l'últim que es dibuixa és el punt Q i la resposta de la Wiris. D'aquesta manera, sempre veurem el punt verd sobre els punts blaus i la resposta de la Wiris en primer pla. Observeu, també, que podem estirar el tauler gràfic i obtenir quadrilàters d'àrea més gran de 400, i malgrat que el punt Q s'hagi d'escriure fora de la guia, l'activitat segueix funcionant.

   
   
 
Amunt