|
|
|
Fem d'investigadors: els enigmes |
|
|
|
Posar atenció, resoldre situacions inversemblants, adonar-se que
tot pot ser relatiu, que les paraules poden fer equivocar les respostes,
que sempre hi ha molts punts de vista..., en definitiva, pensar, raonar
i reflexionar sobre les diferents solucions a diferents enigmes és
un dels principals objectius que desenvolupa en el nen/a les capacitats
de la lògica matemàtica.
Cal, doncs, aprofitar de manera sistemàtica treballar el plantejament
de situacions diverses perquè siguin resoltes. Anem a fer d'investigadors.
|
|
|
|
Desenvolupament de la pràctica |
|
|
|

- Escolliu Enigmàtiques, després trieu un mes,
per exemple, Novembre i, a continuació,
un cicle, Mitjà.
- Un cop fet, surt l'enigma que heu de resoldre. Per fer-ho, tindreu,
en algunes ocasions, un ajut gràfic i, fins i tot, un ajut escrit,
com és el cas que esteu treballant.

- Si ja sabeu la solució, només cal que l'envieu fent
clic a
.
- En aquest moment, surt una pantalla on us demana el nom, el curs de
primària que feu i la solució, però des de fora
de la seva intranet això no és possible fer-ho, així
que heu d'apuntar la vostra resposta en un paper i veure el mes que
ve si està bé.
|
|
|
|
Primer punt per desenvolupar |
|
|
|
Us proposem fer un exemple sencer. Anem a veure un altra enigma.
|
|
|
|
- Trieu el mes de Gener i el Cicle superior. Llegiu bé
l'enunciat i responeu a la pregunta (recordeu que no es pot fer en línia).
|
|
|
|
Exemple de l'entorn
de l'enunciat |
|
|
|
-
Ara imagineu-vos que heu deixat passar tot un mes i que voleu saber
la resposta del mes passat.
-
Escolliu la mateixa pàgina, Enigmes, el mes serà
el següent, és a dir, Febrer, i feu clic a la icona
de la solució de la resposta. .
-
Entreu a la pàgina on es poden veure les solucions de cada
cicle del mes passat.
-
Escolliu el Cicle superior i comproveu si ho heu encertat.

|
|
|
|
Programació de l'activitat |
|
|
 |
- Metodologia: tot i ser una activitat del cicle superior, com
heu pogut observar, n'hi ha per a tots els cicles. Es proposa que la
metodologia de treball consisteixi en la sistematització de molts
einigmes des de cicle inicial fins a cicle superior de manera mensual.
Però el més important no és resoldre'l sinó
el debat que s'estableix de manera conjunta a final/principi de mes
un cop tots els nenes han contestat a la pregunta.
Cal que, a més a més, aneu fent-ne de manera sistemàtica,
de tant en tant, per adquirir agilitat. En aquesta experiència,
els alumnes poden preguntar a casa si saben la solució, no passa
res, el debat i la participació de les famílies és
també una metodologia de treball i molt útil.
- Els objectius curriculars:
- Treballa l'atenció i la fixació.
- Fomenta el debat en grup i sobretot s'educa en el dubte i la reflexió.
- Els objectius TIC:
- Treballar una proposta des d'Internet.
- Explotar la potencialitat de les intranets, en el cas de tenir-ne
el centre.
- Temps: es proposa fer-ne un cada mes des de primer de primària
fins a sisè, amb enigmes de tota mena.
- Material necessari: en el vostre cas, només cal l'ordinador,
però el mestre/a pot imprimir el full de la pantalla de l'enigma
i penjar-lo tot el mes a la classe. Aleshores, heu de disposar d'una
bústia per tirar la papereta amb el nom i la resposta. Si el
que voleu fer és l'opció d'imprimir en paper aquesta activitat,
en Flash, no és pot imprimir de manera fàcil. Es proposa
que amb la tecla Impr Pant feu una còpia de la pantalla
i que l'enganxeu en un programa de dibuix. Ara la impressió sortirà
bé.
|
|
|
|
|
|
Els enigmes que poseu no han
de ser fàcils. Han de provocar la reflexió, el comentari
en grup que s'estableix fora de les classes, la recerca de solucions possibles...
És més important el debat que no pas la resposta. Quan els
nens n'hagin fet molts, tindran un major nombre d'ítems per resoldre'n
d'altres. |
|
|
|
Informació complementària |
|
|
 |
A la xarxa trobareu molts enigmes que us podreu baixar i podreu treballar
amb els alumnes. se us proposa que mireu les pàgines següents
on podeu trobar pàgines escolars i on, a més, hi ha enigmes
per a educació infantil:
http://www.xtec.net/ceipelspins/enigmes.htm
http://www.xtec.net/centres/a8042299/enigmes/enigmes0102.htm
http://www.xtec.net/sgfp/matematica/continguts/experiencies/baix/enigmes.pdf
Aquí podeu trobar un exemple de programació i d'objectius
que es pretenen aconseguir amb les propostes d'enigmes.
http://www.xtec.net/aulanet/khaima/
I aquí podeu veure, a partir d'una història, un seguit de
propostes sobre balances que s'han de resoldre.
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|