|
|
|
Juguem amb els nombres i les hores
Activitat educampus amb Quadern virtual
|
|
|
|
L'objectiu d'aquesta pràctica és jugar amb els nombres,
com la pràctica està destinada al cicle inicial, hem pensat
treballar els nombres i les hores.
Per fer la pràctica, heu d'entrar dins l'entorn educampus
fent servir diversos recursos (Activitats
de JClic i Quaderns virtuals)
dins una activitat expressament preparada. S'incidirà particularment
en Quaderns virtuals, ja que és una eina
de creació recent.
Tot allò relatiu a aquesta pràctica, ho trobareu en els
materials del curs educampus DPMA:
Internet i les matemàtiques a primària,
concretament, al grup de materials anomenat Pràctica
6.2.
|
|
|
|
Desenvolupament de la pràctica |
|
|
|
Primer
punt a desenvolupar |
|
|
|
- Aneu a l'entorn educampus del curs mitjançant l'adreça
de l'edu365.com. Us demana que us
identifiqueu amb l'identificador i la contrasenya de la XTEC.
- Després, us sortirà el títol de les activitats
on esteu inscrits i heu de clicar a la del curs DPMA
Internet i les matemàtiques a primària.
- A la utilitat Materials d'aquest
curs dins d'educampus, hi ha un grup de materials anomenat Pràctica
6.2.
- Si entreu en aquests materials, veureu que hi ha diversos apartats:
Presentació, dossier, paquet d'activitats JClic i un quadern
virtual.
- Es tracta que feu les activitats JClic que hi ha seleccionades per
a l'ocasió. Activitats de numeració per al cicle inicial
de primària.

|
|
|
|
Segon punt per desenvolupar |
|
|
|
- Sense marxar de l'entorn educampus i de la utilitat Materials,
es detalla una mica més el Quadern virtual.
- Primer, cal explicar què és un QV.
|
|
1. Què és el Quadern
virtual? |
|
Quaderns virtuals és
una eina per a la creació i realització d'activitats didàctiques
multimèdia creat per l'SGTI del Departament d'Educació,
que permet la interacció alumne/a-professor/a, i l'avaluació
en contextos tant presencials com virtuals d'ensenyament-aprenentatge.
Cada quadern està format per un o més fulls
i, alhora, cada full pot contenir una o més preguntes sobre una
temàtica concreta. Hi ha diferents tipus de preguntes: tipus test,
d'omplir espais, seleccions sobre imatges, ordenació, etc. A més,
els fulls poden tenir punts de diàleg que permeten a l'alumnat
i professorat escriure-hi comentaris i dubtes.
|
|
L'entorn on els alumnes fan els quaderns virtuals i els
professors en fan el seguiment i els corregeixen és el mateix educampus:
- Dins educampus, els alumnes poden visualitzar les preguntes
del quadern, respondre-les, fer intervencions demanant ajuda al professor,
guardar les respostes i lliurar els fulls (a mesura que els vagin acabant),
o lliurar el quadern sencer al professor/a.
- Dins educampus, els professors poden fer o afegir intervencions
(per resoldre dubtes o per fer comentaris) i corregir els fulls o el
quadern (una vegada l'alumne/a els hagi lliurats).
|
|
El procés que segueix un quadern des de la seva creació
fins a ser avaluat pel professor/a és:
- Creació del quadern.
- Assignació del quadern als alumnes dins una activitat
d'educampus.
- Elaboració del quadern per part dels alumnes.
- Seguiment i correcció del quadern per part del
professor/a.
|
|
No us heu de preocupar de la primera fase d'aquest procés
(si teniu interès en la creació de quaderns virtuals, podeu
utilitzar els enllaços que hi ha a la informació complementària
d'aquesta pràctica). Tampoc no us heu de preocupar per l'assignació
que es fa dins l'entorn educampus. En aquesta pràctica, se us presenta
un exemple de Quadern virtual ja fet i assignat a cadascú de vosaltres
perquè l'exploreu i aprecieu les seves possibilitats a l'aula (entorn
presencial) o fora (entorn virtual).
|
|
|
|
2. Exploració
del Quadern virtual que teniu assignat |
|
- Ara és el moment en què heu d'entrar al quadern virtual
clicant sobre l'enllaç corresponent del guió:

- Observeu la llegenda on s'explica amb quins símbols (
,
,
...)
es codifica l'estat del quadern virtual (no començat, començat,
parcialment lliurat...).
- Cliqueu sobre
i us sortirà el menú inicial del Quadern virtual:
|
|
- Observeu que es compon de diversos fulls i que hi ha un enllaç,
,que
permet lliurar tot el quadern al professor/a.
- Feu clic sobre un full. Hi accedireu i us sortiran les preguntes del
full, per exemple:

|
|
- Observeu enllaços que apareixen en aquesta pantalla i la seva
funció.
|
|
- Amb
es pot canviar de full dins el mateix Quadern.
- Amb
es pot posar una intervenció que llegirà el professor/a,
que per la seva part, podrà respondre amb una altra intervenció.
És a dir, es pot establir un diàleg que va quedant registrat
al quadern.
permet guardar el full parcialment resolt sense lliurar-lo al professor/a.
permet lliurar el full al professor/a (observeu la diferència
amb ,
que lliura tots els fulls).
- Finalment, amb
es pot anar al full anterior, a l'inici del quadern o al full següent,
respectivament.
|
|
3. Elaboració del Quadern
virtual i lliurament al tutor/a |
|
Feu el Quadern virtual, és a dir, responeu a les
preguntes, feu intervencions, practiqueu l'opció de guardar les
respostes i lliureu els fulls (a mesura que els aneu acabant) o el quadern
sencer al tutor/a.
Aquesta part de la pràctica us serveix d'assaig a
l'hora de fer l'exercici d'aquest mateix mòdul.
|
|
|
|
Programació de l'activitat |
|
|
 |
- Metodologia: si els alumnes no estan familiaritzats a treballar
amb educampus o amb Quaderns
virtuals, caldrà dedicar un cert temps a explicar-ne el
funcionament. Per a nens tan petits, val la pena tenir un accés
directe al Quadern.
Les activitats que hi ha preparades són per il·lustrar
gràficament els exemples i exercicis de les fitxes. Es pot fer
a la pantalla de projecció un exemple tots junts i després
els alumnes reproduiran la situació als seus ordinadors.
Tal com s'avança en el tema, els alumnes aniran fent al seu quadern
de treball els diferents fulls que poden anar lliurant a poc a poc.
Es pot considerar com una activitat avaluativa.
I finalment, cal fer el paquet d'activitats JClic
a manera de repàs o d'introducció del tema, individual
o en parella o en grup gran.
- Els objectius curriculars:
- Aprendre a comptar i els conceptes d'unitats, desenes i centenes.
- Saber els noms dels nombres i la seva ordenació.
- Conèixer les hores del relotge: el quart, la mitja, els
tres quarts...
- Els objectius TIC:
- Emprar aplicacions tancades, com són les activitats JClic.
- Saber utilitzar un aplicatiu que requereix de contrasenya.
- Utilitzar aplicacions avaluatives.
- Temps: s'ha de comptar el temps necessari per fer una introducció
a educampus i a Quaderns
virtuals si els alumnes no hi estan familiaritzats. També
s'ha d'incloure temps perquè els alumnes elaborin al seu quadern
de treball els exercicis del dossier.
|
|
|
|
Si bé la flexibilitat d'educampus
i de Quaderns virtuals permet als alumnes treballar en grup o individualment,
i de forma presencial o virtual, suposeu que voleu programar una activitat
presencial de forma individual o en grups de dos alumnes com a màxim.
- Requeriments de maquinari i de programari: necessiteu un ordinador
per a cada alumne/a o parell d'alumnes, amb connexió a Internet
i amb un navegador, i amb el plug-in (connector) corresponent
instal·lat. Seria bo disposar de projector a l'aula.
- Accés a l'aplicatiu: el professor/a ha d'estar donat
d'alta als serveis Internet de la XTEC i tenir assignada l'activitat
educampus corresponent (com a formador/a).
Els alumnes han d'estar donats d'alta al portal edu365 i estar, també,
assignats a la activitat educampus corresponent
(com a alumnes).
|
|
|
|
Informació complementària |
|
|
 |
Referent a les activitats JClic, podeu trobar-ne moltes altres a la web
del Clic.
I si voleu saber més sobre el QV, a la pàgina web oficial
dels Quaderns virtuals, http://clic.xtec.net/qv/index.html,
podeu trobar molta més informació sobre aquesta eina:
- tipus de preguntes
- funcionament
- requisits
- visualitzadors
- exemples
- i fins i tot, un editor per fer quaderns virtuals
Enllaç als mòduls de formació en Quaderns
virtuals (quan estiguin disponibles).
Enllaç a l'article de la revista Aula sobre Quaderns
virtuals (quan estigui disponible).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|