![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Problemes visuals | |||
No es pot fer un curs sobre matemàtiques i no parlar dels problemes. |
|||
Hi ha diferents iniciatives en aquesta línia i considerem que, tot i centrar-ho al cicle mitjà, depèn de l'alumnat es pot fer en altres cicles. |
|||
Desenvolupament de la pràctica | |||
![]() |
Les imatges ajuden a resoldre problemes. En els primers nivells de primària, ajuden a donar sentit a allò que el problema planteja. De vegades, hi ha alumnes de cicle superior que no saben resoldre problemes senzills perquè no sóc capaços d'imaginar la situació. De fet, imaginar és fer una imatge. I això s'ha d'aprendre. Per tant, és un bon principi partir d'imatges i donar-los un cop de mà per elaborar la seva. |
||
Altres vegades, la imatge pot ser un recurs que ajudi a resoldre un problema a alumnes que sense la imatge no poden posar-se a fer res, perquè necessiten alguna cosa concreta a la qual agafar-se.
|
|||
|
|||
![]() |
|||
|
|||
|
|||
Un catxalot medeix 18 m de llarg. Quin dibuix és
correcte?
Quina altura aproximada té el fanal? Quant medeix aproximadament el cotxe? Pots veure 1/6 de la valla en aquest dibuix. Quina llargada té la valla sencera?
|
|||
Programació de l'activitat | |||
![]() |
|
||
![]() |
La base de les matemàtiques és la resolució de problemes, en tant que les matemàtiques s'han anat creant per resoldre'n. Els primers problemes dels quals tenim constància deuen ser de repartiment de terres entre els camperols egipcis perquè les aigües del riu Nil inundaven els camps i cada any calia tornar a fer divisions. Els problemes d'ara se centren, entre altres coses, a inventar codis indesxifrables per moure la informació d'un lloc a l'altre ben "encriptada"... Fer matemàtiques a partir de la resolució de problemes és una qüestió de treball intel·lectual... Mirat així, l'ordinador o Internet poca feina hi tenen a fer. L'alumne/a ha d'aprendre a fer hipòtesis, a validar-les, ha de revisar la solució obtinguda, argumentar, justificar... Al capdavall, el bon mestre/a no pot ser substituït per la màquina. |
||
Informació complementària | |||
![]() |
A la xarxa podeu trobar webs amb propostes bones de problemes per resoldre amb els vostres alumnes i iniciatives engrescadores. Us recomanem unes quantes:
|
||
![]() |
|||