Guia
Mapa
Mòdul 1
Mòdul 2
Mòdul 3
Mòdul 4
Mòdul 5
Mòdul 6
Pràctica 1
Pràctica 2
Pràctica 3
Pràctica 4
Pràctica 5
Pràctica 6
Exercici
   
  Problemes visuals
 

No es pot fer un curs sobre matemàtiques i no parlar dels problemes.
En aquesta pràctica, us fem ressò d'una idea brillant que ajuda a resoldre problemes als alumnes en tant que els fa imaginar-se la situació i contextualitzar-la: els problemes visuals.

Hi ha diferents iniciatives en aquesta línia i considerem que, tot i centrar-ho al cicle mitjà, depèn de l'alumnat es pot fer en altres cicles.

   
Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica

Les imatges ajuden a resoldre problemes. En els primers nivells de primària, ajuden a donar sentit a allò que el problema planteja.

De vegades, hi ha alumnes de cicle superior que no saben resoldre problemes senzills perquè no sóc capaços d'imaginar la situació. De fet, imaginar és fer una imatge. I això s'ha d'aprendre. Per tant, és un bon principi partir d'imatges i donar-los un cop de mà per elaborar la seva.

 

Altres vegades, la imatge pot ser un recurs que ajudi a resoldre un problema a alumnes que sense la imatge no poden posar-se a fer res, perquè necessiten alguna cosa concreta a la qual agafar-se.

Si plantegeu a alumnes de cicle mitjà quantes potes tenen 6 cadires, es pretén que us responguin 24 perque 6 x 4 fan 24. Si, a més, teniu una cadira a la vora, altres alumnes podran saber quantes potes tenen 6 cadires perquè podran comptar-les, fins que ells mateixos vegin que en fan més via fent servir altres eines.

 

 

 
   
 
 

 
  • Resoleu aquests problemes:
Un catxalot medeix 18 m de llarg. Quin dibuix és correcte?

Quina altura aproximada té el fanal?

Quant medeix aproximadament el cotxe?

Pots veure 1/6 de la valla en aquest dibuix. Quina llargada té la valla sencera?

 

   
  Programació de l'activitat
   
Programació
  • Metodologia: l'activitat d'elaborar problemes visuals pot convertir-se en un taller en què interactua l'àrea de matematiques i el treball d'edició d'imatge amb l'ordinador.
  • Depenent de quin paper voleu donar als alumnes, podeu treballar en aquesta línia des dels primers cursos de primària (donant-los les imatges i demanant que hi posin el text) fins a cicle superior, en què els alumnes ja podran decidir quines fotos faran i inventar els seus problemes, o fins i tot, un recull de problemes per a alumnes de cursos inferiors.
  • Els objectius curriculars:
    • Utilitzar el concepte de la imatge com un recurs que ajudi a resoldre un problema.
    • Aprendre a fer hipòtesis, a validar-les, a revisar la solució obtinguda, argumentar, justificar...
  • Els objectius TIC:
    • Emprar l'editor gràfic i de text per plantejar un problema.
  • Temps: segons sigui una activitat de reforç o d'ampliació o general per a tot el grup classe, la temporalització serà diferent. Hi pot haver un racó a l'aula i que cada dia destineu un quart d'hora perquè vagin passant els alumnes durant tot el curs. Si es fa en grup gran, llavors podeu emprar una sessió de treball un cop a la setmana durant un trimestre.
   
Atenció!

La base de les matemàtiques és la resolució de problemes, en tant que les matemàtiques s'han anat creant per resoldre'n. Els primers problemes dels quals tenim constància deuen ser de repartiment de terres entre els camperols egipcis perquè les aigües del riu Nil inundaven els camps i cada any calia tornar a fer divisions. Els problemes d'ara se centren, entre altres coses, a inventar codis indesxifrables per moure la informació d'un lloc a l'altre ben "encriptada"...

Fer matemàtiques a partir de la resolució de problemes és una qüestió de treball intel·lectual... Mirat així, l'ordinador o Internet poca feina hi tenen a fer. L'alumne/a ha d'aprendre a fer hipòtesis, a validar-les, ha de revisar la solució obtinguda, argumentar, justificar... Al capdavall, el bon mestre/a no pot ser substituït per la màquina.

   
  Informació complementària

A la xarxa podeu trobar webs amb propostes bones de problemes per resoldre amb els vostres alumnes i iniciatives engrescadores. Us recomanem unes quantes:
  • http://www.xtec.net/~jcardena
    A l'apartat de Resolució de problemes trobareu problemes bons per a alumnes de cinquè i sisè.
  • http://www.xtec.net/~jjareno/
    A l'apartat del Problema del mes trobareu propostes per a alumnes a partir de cicle superior i mestres aficionats a la resolució de problemes. Inclou pistes i solucions, i una calaixera en què es guarden els problemes de mesos anteriors.
  • http://www.xtec.net/~scapella/la.htm
    La web de la formiga matemàtica: una iniciativa interessant en què les escoles participants s'agrupen en formiguers i intercanvien problemes que els mateixos alumnes proposen, i envien les solucions a la resta d'escoles fent servir el correu electrònic.
  • http://www.pangea.org/~acte/sebas/Volta Espanya
    La volta a Espanya en problemes. Per a alumnes de CS de primària i primer cicle d'ESO.
  • I per acabar, un regal: ala xarxa hi ha un petit programa per descarregar, es diu TIM, The Incredible Machine. Potser els físics us diran que és un programa que va de física (de conservació de l'energia, al cap i a la fi), però també va de resolució de problemes i per això avui ens n'apropiem. Es tracta de resoldre les pantalles que es plantegen fent servir les eines que us posen a l'abast i, per tant, haureu de fer hipòtesis de resolució i veure què passa. Al final permet crear les vostres pròpies pantalles. Podeu descarregar-lo anant a: http://www.tressisens.org/upc/TIM/Tim.zip
 
Amunt
   
   
XTEC Internet i les matemàtiques a primària