Guia
Mapa
Mòdul 1
Mòdul 2
Mòdul 3
Mòdul 4
Mòdul 5
Mòdul 6
Pràctica 1
Pràctica 2
Pràctica 3
Pràctica 4
Pràctica 5
Pràctica 6
Exercici
   
  Els nens veuen la televisió?
   

L'objectiu d'aquesta pràctica es la de recollir informació sobre els programes de televisió més vistos pels alumnes i fer el treball a posteriori d'anàlisi de dades. Heu de fer una recollida de dades, una presentació gràfica i una interpretació dels resultats obtinguts.

Intentarem presentar el full de càlcul com a eina per treballar les matemàtiques al cicle superior de forma senzilla i amb un caire eminentment pràctic.

   
Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica

Primer que res heu de tenir present que treballareu amb un recurs informàtic que ha d'estar instal·lat al vostre ordinador. Si treballeu amb el paquet ofimàtic de Microsoft serà el full de càlcul Excel, si treballeu amb programari lliure hi haurà un d'homòleg.

   
  Primer punt a desenvolupar
   
 
  • Obriu el programa de full de càlcul, per exemple, Excel.
  • Es convenient que tingueu la barra estàndar activada.
  • Allí podreu dissenyar el tipus de taula que voleu. Us aconsellem que a la primera fila i primera columna escriviu la paraula Programa, i a la primera fila, segona columna la paraula Freqüència.
  • Ompliu cadascuna de les cel·les de la primera columna amb la informació recollida dels alumnes. En aquest cas ens inventarem els resultats: El meravellós món submarí, dibuixos animats, documentals, telenotícies i programes de divertiment ja, ja, její.
  • Sota la paraula Freqüència escriviu els resultats inventats: El meravellós món submarí 6 alumnes, dibuixos animats 2 alumnes, documentals 3 alumnes, telenotícies 3 alumnes i programes de divertiment ja, ja, její 9 alumnes.
  • Per a fer el gràfic corresponent cal que primer seleccioneu amb el ratolí totes les cel·les que contenen informació. La part seleccionada tindrà el fons negre excepte la primera cel·la.
  • Un cop el tingueu seleccionat heu de fer clic a la icona que ens servirà per a fer el gràfic de les dades que heu seleccionat abans.
  • Quan ja tingueu la gràfica, si feu clic a sobre i moveu el ratolí el podreu col·locar on vulgueu
  • Copieu i enganxeu la imatge de la gràfica en un document de text, i llavors ja li podeu posar un títol, un dibuix complementàri.
  • Si necessiteu més ajuda com usuaris de programari veure el Mòdul complementari.
 
   
  Segon punt a desenvolupar
 
 

Si el programa de full de càlcul pot asustar a algú, us plantegem el tema de treballar amb una aplicació que està simplicant el programa i que el nen no cal que s'assabenti en què està treballant.

  • Dins de la pàgina de l'XTEC si cerqueu les paraules"programari educatiu" trobareu un conjunt d'aplicacions i programes educatius.
  • Un cop a dins de l'apartat d'Estadística de l'àrea de Matemàtiques hi ha un programa anomenat "Estprim" (del Pep Bujosa) que us heu de descarregar. Un cop baixat cal que l'instal.leu al vostre ordinador.
  • Us permetrar entrar les variables d'abans, és a dir, el nom dels Programes i la Freqüència de quin agrada més.
  • L'aplicació realitza automàticament el gràfic i a més a més el podeu copiar i enganxar a qualsevol document de text, pàgina web, de presentació...
   
  Programació de l'activitat
   
Programació
  • Metodologia: tal i com hem dit a la pràctica anterior el treball d'estadística té aspectes molt importants a treballar, a més d'un component important de motivació

  • Es molt important en aquesta edat saber fer una lectura dels resultats que se'n deriven, les gràfiques ens poden ajudar a fer l'estudi, així com l'estudi de la moda, mitjana, etc...
  • Els objectius curriculars: que hem treballat amb aquesta sessió són:
    • Saber recollir dades, tractar-les i extreure conclusions.
    • Saber llegir i interpretar correctament la informació.
    • Adaptar els conceptes matemàtics a la vida real.
  • Els objectius TIC: que hem treballat amb aquesta sessió són:
    • Treballar un full de càlcul com eina informàtica per a l'estadística.
    • Saber navegar i cercar informació
  • Temps: es podria dedicar sessions complertes a l'execució amb l'ordinador, però també hauriem de dicar-li una estona a comentar en grup les activitats i els resultats generats, creiem que poden ser molt enriquidors.
   
Atenció!

Cal tenir en compte que el recurs utilitzat pot distorsionar una mica la finalitat de l'activitat amb l'alumnat. Per aquest motiu, cal que sigui entorns molt fàcils a nivell d'usuari i aprofundir en aspectes com interpretació de dades i a ser possible en gran grup.

No cal oblidar el fet de relacionar-ho amb la vida real, per exemple, relacionar-ho amb les notícies de premsa, que constantment estan presentant dades, %, gràfics, etc.

   
  Informació complementària
   
Informació complementària

Podem treballar temes com el de les publicació adreçades al sector audiovisual i editats pel Consell de l'Audiovisual de Catalunya. Per exemple, estudis estadístics de les hores que veneu la televisió els nens/es de Catalunya http://www.audiovisualcat.net/publicacions/notsidocs2.pdf

A la web de l'Institut de la infància i el món urbà també podem trobar estudis estadístics relacionats amb el tema http://www.ciimu.org/cat/barometre/llistat_historic.phtml

I també us adrecem a la premsa digital, on surten constantment notícies relacionades amb el tema.

   
   
   
 
Amunt
   
   
XTEC Internet i les matemàtiques a primària