|
|
|
Els nens veuen la televisió? |
|
|
|
L'objectiu d'aquesta pràctica es la de recollir informació
sobre els programes de televisió més vistos pels alumnes
i fer el treball a posteriori d'anàlisi de dades. Heu de fer una
recollida de dades, una presentació gràfica i una interpretació
dels resultats obtinguts.
Intentarem presentar el full de càlcul com a eina per treballar
les matemàtiques al cicle superior de forma senzilla i amb un caire
eminentment pràctic.
|
|
|
|
Desenvolupament de la pràctica |
|
|
|
Primer que res heu de tenir present que treballareu amb
un recurs informàtic que ha d'estar instal·lat al vostre
ordinador. Si treballeu amb el paquet ofimàtic de Microsoft serà
el full de càlcul Excel, si treballeu amb programari lliure hi
haurà un d'homòleg.
|
|
|
|
Primer punt a desenvolupar |
|
|
|
- Obriu el programa de full de càlcul, per exemple, Excel.
- Es convenient que tingueu la barra estàndar activada.
- Allí podreu dissenyar el tipus de taula que voleu. Us aconsellem
que a la primera fila i primera columna escriviu la paraula Programa,
i a la primera fila, segona columna la paraula Freqüència.
- Ompliu cadascuna de les cel·les de la primera columna amb la
informació recollida dels alumnes. En aquest cas ens inventarem
els resultats: El meravellós món submarí, dibuixos
animats, documentals, telenotícies i programes de divertiment
ja, ja, její.
- Sota la paraula Freqüència escriviu els resultats inventats:
El meravellós món submarí 6 alumnes, dibuixos animats
2 alumnes, documentals 3 alumnes, telenotícies 3 alumnes i programes
de divertiment ja, ja, její 9 alumnes.
- Per a fer el gràfic corresponent cal que primer seleccioneu
amb el ratolí totes les cel·les que contenen informació.
La part seleccionada tindrà el fons negre excepte la primera
cel·la.
- Un cop el tingueu seleccionat heu de fer clic a la icona que ens servirà
per a fer el gràfic de les dades que heu seleccionat abans.
- Quan ja tingueu la gràfica, si feu clic a sobre i moveu el
ratolí el podreu col·locar on vulgueu
- Copieu i enganxeu la imatge de la gràfica en un document de
text, i llavors ja li podeu posar un títol, un dibuix complementàri.
- Si necessiteu més ajuda com usuaris de programari veure el
Mòdul complementari.
|
|
|
|
|
|
Segon punt a desenvolupar |
|
|
|
Si el programa de full de càlcul pot asustar a algú, us plantegem el
tema de treballar amb una aplicació que està simplicant
el programa i que el nen no cal que s'assabenti en què està
treballant.
- Dins de la pàgina de l'XTEC si cerqueu les paraules"programari
educatiu" trobareu un conjunt d'aplicacions i programes educatius.
- Un cop a dins de l'apartat d'Estadística de l'àrea de
Matemàtiques hi ha un programa anomenat "Estprim"
(del Pep Bujosa) que us heu de descarregar. Un cop baixat cal que l'instal.leu
al vostre ordinador.
- Us permetrar entrar les variables d'abans, és a dir, el nom
dels Programes i la Freqüència de quin agrada més.
- L'aplicació realitza automàticament el gràfic
i a més a més el podeu copiar i enganxar a qualsevol document
de text, pàgina web, de presentació...
|
|
|
|
Programació de l'activitat |
|
|
 |
- Metodologia: tal i com hem dit a la pràctica
anterior el treball d'estadística té aspectes molt importants
a treballar, a més d'un component important de motivació
Es molt important en aquesta edat saber fer una lectura dels resultats
que se'n deriven, les gràfiques ens poden ajudar a fer l'estudi,
així com l'estudi de la moda, mitjana, etc...
- Els objectius curriculars: que hem treballat amb
aquesta sessió són:
- Saber recollir dades, tractar-les
i extreure conclusions.
- Saber llegir i interpretar correctament
la informació.
- Adaptar els conceptes matemàtics
a la vida real.
- Els objectius TIC: que hem treballat amb aquesta
sessió són:
- Treballar un full de càlcul
com eina informàtica per a l'estadística.
- Saber navegar i cercar informació
- Temps: es podria dedicar sessions complertes a l'execució
amb l'ordinador, però també hauriem de dicar-li una estona
a comentar en grup les activitats i els resultats generats, creiem que
poden ser molt enriquidors.
|
|
|
|
Cal tenir en compte que el recurs utilitzat pot distorsionar
una mica la finalitat de l'activitat amb l'alumnat. Per aquest motiu,
cal que sigui entorns molt fàcils a nivell d'usuari i aprofundir
en aspectes com interpretació de dades i a ser possible en gran
grup.
No cal oblidar el fet de relacionar-ho amb la vida real,
per exemple, relacionar-ho amb les notícies de premsa, que constantment
estan presentant dades, %, gràfics, etc.
|
|
|
|
Informació complementària |
|
|
 |
Podem treballar temes com el de les publicació adreçades
al sector audiovisual i editats pel Consell de l'Audiovisual de Catalunya.
Per exemple, estudis estadístics de les hores que veneu la televisió
els nens/es de Catalunya http://www.audiovisualcat.net/publicacions/notsidocs2.pdf
A la web de l'Institut de la infància i el món urbà
també podem trobar estudis estadístics relacionats amb el
tema http://www.ciimu.org/cat/barometre/llistat_historic.phtml
I també us adrecem a la premsa digital, on surten constantment
notícies relacionades amb el tema.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|