Guia
Mapa
Mòdul 1
Mòdul 2
Mòdul 3
Mòdul 4
Mòdul 5
Mòdul 6
Pràctica 1
Pràctica 2
Pràctica 3
Pràctica 4
Pràctica 5
Pràctica 6
Exercici
   
  Pictogrames del temps de lleure
   

L'objectiu d'aquesta pràctica és fer un cop d'ull a la plana de l'Institut d'Estadísitica de Catalunya i treure'n dades per fer un pictograma fent servir eines senzilles d'edició de text i de tractament d'imatge. Tot i que la pràctica la centrem al cicle mitjà podeu realitzar-la en el cicle superior.

   
Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica
 
   
 
  • Seleccioneu Demografia, economia i qualitat de vida i després trieu l'apartat de Lleure, cultura i llengua:

 

 
  • Ara aneu a l'apartat d'activitats realitzades durant el temps de lleure.
  • La llista d'activitats de lleure que fa la població catalana és:

    Passejar
    Mirar la televisió
    Reunions o àpats amb família o amics
    Platja/piscina/prendre el sol
    Llegir
    Feines de la llar, cuinar
    Dormir o reposar
    Fer esport
    Sortida a bars i copes
    Estudiar, assistir a classes

  • Amb ajuda d'un cercador d'imatges veure el Mòdul complementari busqueu icones que ilustrin cadascuna de les activitats.
  • Les deseu a una carpeta del nostre disc dur i els doneu la mida que us convingui. Es preferible aconseguir uniformar les mides d'altura i amplada de la imatge. En el cas de no saber-ho realitzar mireu el Mòdul complementari.
  • Aquí us ensenyem alguns exemples.
 
 

 

 

  • A continuació realitzareu un pictograma. Una gràfica a partir de les activitats que fan les dones en el seu temps lliure.
  • Obriu un processador de text, per exemple el Word. Poseu el full en disposició horitzontal, i creeu una taula de 10 files i 2 columnes. En cas de no saber-ho fer veure el Mòdul complementari.
  • A la primera columna escriureu el nom de cada activitat i a la segona anireu enganxant les icones que representen cada activitat.
  • Podeu fer servir les que teniu a continuació clicant damunt de la imatge amb el botó dret del ratolí amb l'opció Copiar i després posant-la al lloc del document que us convingui, amb l'opció Enganxar.
 
                   
 
  • A sota de la gràfica cal que feu una llegenda en que s'especifiqui quants habitants representa cada icona.
  • Podeu comparar-la amb la de les activitats que fan els homes, que quedaria així:

  • En el nostre cas cada icona representa 100.000 habitants perquè les dades de la web es refereixen a milers d'habitants i s'ha posat una icona per cada 100, arrodonint a les centenes.
  • Analitza les gràfiques. En quines activitats de temps lliure les dades son més diferents?...
 
   
  Programació de l'activitat
   
Programació
  • Metodologia: el treball d'estadística té aspectes molt importants a treballar, a més d'un component important de motivació. Podem fer gràfiques a partir de dades de l'escola, i també de dades reals fent servir les que ens proporcionen els diaris i Internet. Cal que els alumnes valorin que la mateixa informació presentada en forma de text, de taula de dades o de gràfiques és molt més fàcil d'interpretar i de manejar. Podem treballar estadística des de ben aviat a l'escola. El que canvia serà la informació que hi presentem i l'anàlisi que en poguem fer després.
  • Els objectius curriculars: que hem treballat amb aquesta sessió són:
    • Saber recollir dades, tractar-les i extreure conclusions.
    • Saber llegir i interpretar correctament la informació.
    • Adaptar els conceptes matemàtics a la vida real.
  • Els objectius TIC: que hem treballat amb aquesta sessió són:
    • Treballar el maneig del ratolí i del teclat
    • Saber elaborar un pictograma fent servir eines senzilles d'edició de text i de tractament d'imatge
    • Saber navegar i cercar informació
  • Temps: es podria dedicar sessions complertes a l'execució amb l'ordinador, però també hauriem de dicar-li una estona a comentar en grup les activitats i els resultats generats, creiem que poden ser molt enriquidors.
   
   
Atenció!

Per tenir icones per fer pictogrames podeu fer servir qualsevol cercador d'imatges d'internet, però després amb ajut d'un editor d'imatges (per exemple, el Paint Shop Pro) haureu de modificar la mida. Les icones anteriors tenen una mida de 50x50 pixels.

Per algunes activitats us poden anar bé les icones del Magatzem d'icones Catalanes, a la plana http://www.xtec.net/dnee/mic/

   
  Informació complementària
   
Informació complementària

Aprendre a moure's per taules de dades i d'informació és una habilitat que cal anar adquirint. Us recomenem la web dels noms catalans més posats, dins l'IDESCAT, i que demaneu als vostres alumnes llegir i analitzar dades. És un tema que els engrescarà molt.

 

 
  • Aneu a l'adreça : http://www.idescat.es/onomastica/noms.stm
  • Trieu fer la consulta de noms més frequents.
  • Després d'una breu introducció us deixarà seleccionar si voleu fer la tria de noms de nens, nenes o nens i nenes. També podreu seleccionar l'any.
  • Així podran comparar les dades actuals amb les de l'any del seu naixement. I si us atreviu podeu fer una anàlisi comparativa de dades del vostre centre (alumnes de cada curs, per tant nascuts a diferents anys) i les dades de tota Catalunya.
  • Podeu ordenar la cerca per ordre alfabetic o pel rànquing.
  • Podeu guiar la cerca fent un questionari:

- Quins van ser els 5 noms de noi més posats l'any 1999?

- Quins van ser els noms més posats l'any 2003?

- Tria 5 noms que t'agradin i esbrina quin lloc del rànquing ocupen durants els darrers 5 anys de les taules. Cada vegada es posa més? o menys?

Bona cerca!

   
   
 
Amunt
   
   
XTEC Internet i les matemàtiques a primària