|
|
|
Pictogrames del temps de lleure |
|
|
|
L'objectiu d'aquesta pràctica és fer un cop d'ull a la
plana de l'Institut d'Estadísitica de Catalunya i treure'n dades
per fer un pictograma fent servir eines senzilles d'edició de text
i de tractament d'imatge. Tot i que la pràctica la centrem al cicle
mitjà podeu realitzar-la en el cicle superior.
|
|
|
|
Desenvolupament de la pràctica |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- Seleccioneu Demografia, economia i qualitat de vida i després
trieu l'apartat de Lleure, cultura i llengua:

|
|
- Ara aneu a l'apartat d'activitats realitzades durant el temps de
lleure.
- La llista d'activitats de lleure que fa la població catalana
és:
Passejar
Mirar la televisió
Reunions o àpats amb família o amics
Platja/piscina/prendre el sol
Llegir
Feines de la llar, cuinar
Dormir o reposar
Fer esport
Sortida a bars i copes
Estudiar, assistir a classes
- Amb ajuda d'un cercador d'imatges veure el
Mòdul complementari busqueu icones que ilustrin cadascuna
de les activitats.
- Les deseu a una carpeta del nostre disc dur i els doneu la mida que
us convingui. Es preferible aconseguir uniformar les mides d'altura
i amplada de la imatge. En el cas de no saber-ho realitzar mireu el
Mòdul complementari.
- Aquí us ensenyem alguns exemples.
|
|
|
|
    
|
|
-
A continuació realitzareu
un pictograma. Una gràfica a partir
de les activitats que fan les dones en el seu temps lliure.
-
Obriu un processador de text, per
exemple el Word. Poseu el full en disposició horitzontal, i
creeu una taula de 10 files i 2 columnes. En cas de no saber-ho fer
veure el Mòdul complementari.
-
A la primera columna escriureu
el nom de cada activitat i a la segona anireu enganxant les icones
que representen cada activitat.
-
Podeu fer servir les que teniu
a continuació clicant damunt de la imatge amb el botó
dret del ratolí amb l'opció Copiar i després
posant-la al lloc del document que us convingui, amb l'opció
Enganxar.
|
|
|
|
- A sota de la gràfica cal que feu una llegenda
en que s'especifiqui quants habitants representa cada icona.
- Podeu comparar-la amb la de les activitats que fan els homes, que
quedaria així:

- En el nostre cas cada icona representa 100.000 habitants perquè
les dades de la web es refereixen a milers d'habitants i s'ha posat
una icona per cada 100, arrodonint a les centenes.
- Analitza les gràfiques. En quines activitats de temps lliure
les dades son més diferents?...
|
|
|
|
|
|
Programació de l'activitat |
|
|
 |
- Metodologia: el treball d'estadística té
aspectes molt importants a treballar, a més d'un component important
de motivació. Podem fer gràfiques a partir de dades de
l'escola, i també de dades reals fent servir les que ens proporcionen
els diaris i Internet. Cal que els alumnes valorin que la mateixa informació
presentada en forma de text, de taula de dades o de gràfiques
és molt més fàcil d'interpretar i de manejar. Podem
treballar estadística des de ben aviat a l'escola. El que canvia
serà la informació que hi presentem i l'anàlisi
que en poguem fer després.
- Els objectius curriculars: que hem treballat amb
aquesta sessió són:
- Saber recollir dades, tractar-les
i extreure conclusions.
- Saber llegir i interpretar correctament
la informació.
- Adaptar els conceptes matemàtics
a la vida real.
- Els objectius TIC: que hem treballat amb aquesta
sessió són:
- Treballar el maneig del ratolí
i del teclat
- Saber elaborar un pictograma fent servir eines senzilles d'edició
de text i de tractament d'imatge
- Saber navegar i cercar informació
- Temps: es podria dedicar sessions complertes a l'execució
amb l'ordinador, però també hauriem de dicar-li una estona
a comentar en grup les activitats i els resultats generats, creiem que
poden ser molt enriquidors.
|
|
|
|
|
|
Per tenir icones per fer pictogrames podeu fer servir qualsevol
cercador d'imatges d'internet, però després amb ajut d'un
editor d'imatges (per exemple, el Paint Shop Pro) haureu de modificar
la mida. Les icones anteriors tenen una mida de 50x50 pixels.
Per algunes activitats us poden anar bé les icones
del Magatzem d'icones Catalanes, a la plana http://www.xtec.net/dnee/mic/
|
|
|
|
Informació complementària
|
|
|
 |
Aprendre a moure's per taules de dades i d'informació és
una habilitat que cal anar adquirint. Us recomenem la web dels noms catalans
més posats, dins l'IDESCAT, i que demaneu als vostres alumnes llegir
i analitzar dades. És un tema que els engrescarà molt.
|
|
- Aneu a l'adreça : http://www.idescat.es/onomastica/noms.stm
- Trieu fer la consulta de noms més frequents.
- Després d'una breu introducció us deixarà seleccionar
si voleu fer la tria de noms de nens, nenes o nens i nenes. També
podreu seleccionar l'any.
- Així podran comparar les dades actuals amb les de l'any del
seu naixement. I si us atreviu podeu fer una anàlisi comparativa
de dades del vostre centre (alumnes de cada curs, per tant nascuts a
diferents anys) i les dades de tota Catalunya.
- Podeu ordenar la cerca per ordre alfabetic o pel rànquing.
- Podeu guiar la cerca fent un questionari:
- Quins van ser els 5 noms de noi més posats l'any 1999?
- Quins van ser els noms més posats l'any 2003?
- Tria 5 noms que t'agradin i esbrina quin lloc del rànquing
ocupen durants els darrers 5 anys de les taules. Cada vegada es posa
més? o menys?
Bona cerca!
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|