Guia
Mapa
Mòdul 1
Mòdul 2
Mòdul 3
Mòdul 4
Mòdul 5
Mòdul 6
Pràctica 1
Pràctica 2
Pràctica 3
Pràctica 4
Pràctica 5
Pràctica 6
Exercici
   
  Construccions en 3D
   

L'objectiu d'aquesta pràctica és conèixer les possibilitats de construir en 3D amb programes informàtics. Les TIC faciliten la simulació dels tres eixos espacials.

se us presenten dues aplicacions que poden utilitzar-se al cicle supoerior: una es tracta del joc de construccions Lego en pantalla i l'altra és un programa per conèixer els poliedres.

   
Desenvolupament de la pràctica
   
  Primer punt per desenvolupar
   
Pràctica

  • Seleccioneu allà on diu construcció lliure:

 

 
  • Se us obrirà una pantalla com aquesta:

 
  • Si seleccioneu un botó de color, us canviarà el color de les peces.
  • Si seleccioneu una peça, se us col·locarà a la part de dalt de la quadrícula amb fletxes per moure-la i per decidir on voleu col·locar-la. Per saber si està sobre el lloc on vosaltres la voleu, projecta la seva ombra sobre la quadrícula del terra.

  • Si voleu treure una peça que ja heu col·locat, n'hi ha prou de tornar a clicar sobre la peça.
  • Dediqueu una estona a construir lliurement per familiaritzar-vos amb el programa.
  Com veieu, us trobeu davant un entorn de construcció que no està inventat específicament per fer matemàtiques, però segur que hi trobeu aplicacions. A continuació, se us presenten unes activitats que us poden ser d'utilitat.
   
 

1. Reproduir un model

Depenent de l'edat dels vostres alumnes, els podeu demanar models més o menys complexes per reproduir. Per a alguns ja serà una activitat important de geometria el fet de decidir l'ordre en què han de posar les peces, la mida de les peces...; no sempre podran comptar els pius de sobre i hauran de comptar la diferència, la meitat, la part tapada...

També és interessant que un alumne/a posat d'esquenes al que construeix expliqui una peça construïda amb peces de Lego de debò, i que l'altre, sense veure el model, hagi de reproduir-la.

2. Simetries i girs

Podeu donar una peça construïda i demanar-los que construeixin la part simetrica,

o que apliquin des del centre de la quadrícula un gir de 90 graus.

3. Ampliar, reduir..

Els podeu donar una peça construïda i demanar que en construeixin una que sigui la meitat o el doble que l'anterior. En aquest cas, és molt interessant el diàleg que poden establir i en què anirà sortint la idea de doblar una, dues o les tres dimensions de la figura. Per tant, les tres possibilitats seran considerades vàlides fins que no acordeu o definiu a què us referiu

4. Treball de coordenades

Els podeu crear un qüestionari que faci treballar les coordenades, dir quants pisos hi ha a sobre de cada coordenada i que hagin d'interpretar-ho i contruir-ho. O complicar el tema posant el (0,0) a baix a l'esquerra o al mig i fer coordenades en positiu o negatiu...

 

   
 

Segon punt per desenvolupar

 

A continuació, treballareu amb un altre programa: el Poly http://www.peda.com/poly/download.html,

És un programa que permet analitzar les formes polièdriques de tres maneres:

 
  • com a imatge tridimensional.
  • com a xarxa bidimensional aplanada.
  • com una incrustació topològica en el pla.
 

Les imatges tridimensionals poden girar-se i plegar-se o desplegar-se de forma interactiva. Els models es poden construir imprimint la xarxa bidimensional aplanada, retallant el perímetre, marcant les arestes i, finalment, s'enganxen les cares properes.

 
 

Amb el menú podeu triar:

  • Si voleu veure'l sense definir les arestes.
  • Si voleu veure'l en 3D amb una línia a les arestes.
  • Si voleu veure el desplegament pla (com si fos de paper i el tinguéssiu retallat).
  • Si el voleu veure com si s'hagués estampat contra la pantalla de manera que de fons veieu la cara de sota aneu veient les cares fins a tenir centrada la superior. D''aquesta manera, no es mantenen les mides de les arestes.
  • També trieu el grup a què pertany el poliedre que voleu veure. Us centrareu, només, en els sòlids platònics, els que tenen cares fetes de polígons regulars i en els quals tots els angles entre cares són iguals.

I per acabar, el nom del poliedre.

A baix permet triar el color del poliedre.

 
 
   
  Programació de l'activitat
   
Programació
  • Metodologia: són activitats que, pel fet de treballar la geometria de volum (en tres eixos), fa que els nens hagin de ser més grans. Pot treballar-se en grups petits, parelles o individual. El que és més important d'aquestes simetries, d'aquestes coordinacions, girs, ..., a part de l'execució mitjançant les TIC de la pròpia simulació, és el treball a posteriori sobre els conceptes.
  • Els objectius curriculars que heu treballat en aquesta sessió són:
    • Comprendre les tres dimensions o eixos que constitueixen el volum amb els seus girs, simetries...
    • Adaptar els conceptes matemàtics a la vida real.
    • Treballar la construcció de figures geomètriques de volum i apreciar amb quines figures planes es basen.
  • Els objectius TIC que s'han treballat en aquesta sessió són:
    • Treballar el maneig del ratolí i del teclat.
    • Aprendre el maneig d'aplicacions de simulacions.
    • Saber navegar i cercar situacions adaptades.
  • Temps: es podria dedicar sessions complertes a l'execució amb l'ordinador, però també hauríeu de dedicar una estona a comentar en grup les activitats i els resultats generats, ja que creiem que pot ser molt enriquidor.
   
   
Atenció!

 

   
  Informació complementària
   
Informació complementària  
   
   
   
 
Amunt
   
   
XTEC Internet i les matemàtiques a primària