Guia
Mapa
Mòdul 1
Mòdul 2
Mòdul 3
Mòdul 4
Mòdul 5
Mòdul 6
Pràctica 1
Pràctica 2
Pràctica 3
Pràctica 4
Pràctica 5
Pràctica 6
Exercici
   
  Geometria amb una càmera de fotografia digital
   

L'objectiu d'aquesta pràctica és fer servir la imatge digital per fer tasques de reconeixement de figures geomètriques a l'etapa infantil.

Amb alumnes més grans, podeu treballar quines qualitats d'una figura poden canviar variant l'angle des del qual feu la fotografia. La pràctica es pot ampliar fent una mostra d'intercanvi i posada en comú amb alumnes d'altres centres.

   
Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica
  • Aneu a la web de la XTEC. Des d'allà, accediu a l'Escola oberta i seleccioneu l'Àrea de matemàtiques.
  • A l'apartat d'Intercanvi matemàtic trobareu un enllaç a l'activitat geometria a l'escola.
 

 
  • L'activitat proposa fotografiar figures i cossos geomètrics que trobeu al vostre centre. Moltes vegades heu buscat elements geomètrics al vostre entorn o a làmines de dibuixos o fotografies. Ara es tracta de fer-vos vosaltres el vostre material extret de l'entorn més proper: l'escola i el barri.
 

  • A continuació, us mostrem totes aquestes fotografies que han estat recollides i catalogades pels alumnes de l'Escola Estel Vallseca.

 

 

 

Tot depèn, com deia el poeta:

... en este mundo traidor
nada es verdad ni es mentira,
todo es según el color

"de l'angle des del qual es mira".

 

  • Fitxeu-vos que, a partir de les fotografies d'un cilindre, podeu treballar moltes formes geomètriques: el rectangle, el cercle i la circumferència, i també diferents el·lipses.


 

  • Utilitzeu una eina molt usual a la vida quotidiana i podeu aconseguir activitats com aquesta:

 
  • Per tant, s'aconsella que preneu la màquina de fotos digital de l'escola i aneu a fer un volt amb els vostres alumnes.
  • Localitzeu uns quants elements geomètrics, per exemple, la boca de la paperera i la roda de la bici també són circumferències. Feu fotografies i penseu, també, de quina manera podeu aplicar-ho a classe.
  • Si voleu saber com ha de fer-se servir la càmera digital, aneu a la web dels Mitjans Audiovisuals i la del SATI.
   
  Programació de l'activitat
   
Programació
  • Metodologia: podeu fer activitats amb fotografia des de parvulari depenent, sempre, del grau d'aprofundiment a què vulgueu arribar després. Els petits poden utilitzar la màquina acompanyats del mestre/a i acompanyats de plantilles de figures geomètriques plastificades que es van comparant amb objectes de la classe i de l'escola. També podeu presentar-los una sèrie de fotos i fer el resseguiment de les figures que contenen.
  • Els objectius curriculars que heu treballat amb aquesta sessió:
    • Estudiar la geometria a partir de l'observació de l'entorn i la natura.
    • Analitzar aspectes que, d'altra manera, poden passar desapercebuts.
    • Observar i analitzar els inputs que arriben al nen/a mitjançant el sentit de la vista.
    • Utilització d'estratègies per a la composició i descomposició dels nombres mitjançant les imatges.
    • Introduir el concepte i les característiques de les diferents figures planes més usuals.
  • Els objectius TIC:
    • Emprar les TIC i el perifèric de la càmera de fotografia digital per iniciar en la geometria plana.
  • Temps: es pot fer la pràctica en una sessió de treball emprant el llenguatge oral.
   
Atenció!

Una altra experiència basada en la imatge per treballar aspectes de matemàtiques us la presenten des del CEIP l'Aulet de Celrà: fan una proposta per fer problemes visuals http://www.xtec.net/audiovisuals/sav/saip04/sessio4/experiencies/ses4exp2.htm.

   
  Informació complementària
   
Informació complementària

Hi ha material gràfic que permet analitzar elements de geometria i també numèrics. Per exemple, l'editorial Nathan publica unes caixes de fitxes expressament amb aquesta finalitat. Però podria ser interessant que als centres anessin creant la seva base de dades d'imatges per aprendre matemàtiques.

 

   
   
 
Amunt
   
   
XTEC Internet i les matemàtiques a primària