- Ara dueu a terme activitats que reforcin els conceptes apresos per arribar a entendre i assimilar la suma de fraccions:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Entenguem les sumes de fraccions | |
L'objectiu d'aquesta pràctica és conèixer i entendre un dels aspectes que més costen d'assimilar i que són la base de l'àlgebra matemàtica: les fraccions. Per fer el procés complert, treballareu diferents àmbits de l'aprenentatge: l'explicació, l'estudi i la sistematització. De fet, aquest és el procés que sempre heu de tenir present en la introducció dels nous conceptes. Durant l'explicació, no podeu fer solament una lliçó magistral, heu de mostrar exemples comprensius i pràctics d'allò que voleu explicar i us ajudeu d'algunes activitats que hi ha a la xarxa. Activitats que simulen situacions que, d'altra banda, costarien molt de fer a la classe. L'alumnat ha de redescobrir allò que se li ha explicat on hi ha exemples a la xarxa. Per acabar, cal sistematitzar allò après, els exercicis, i d'aquests també en teniu, i molts, a Internet. Tot i així, es recomana fer experiències amb materials reals com omplir una o més ampolles amb aigua dividides prèviament amb parts, posar l'aigua a una altra, retallar o plegar un full en parts iguals..., activitats que ajuden a introduir el concepte de fraccions. Un cop el nen o la nena té clar el concepte de les parts, caldrà avançar cap a la interrelació entre elles: les operacions (la suma, la resta, la divisió i el producte). La pràctica se centra en la suma, però podeu practicar amb les altres operacions. |
|
Desenvolupament de la pràctica | |
![]() |
Es dividideix la pràctica en tres parts :
|
Primer punt per desenvolupar: l'explicació | |
|
|
![]() |
Cal anar remarcant que, per poder sumar dues fraccions, cal primer que les dues tinguin el mateix denominador, és a dir, que estiguin dividides en parts iguals. Per dividir en parts iguals, cal tenir clar el concepte de fraccions equivalents. Per reforçar aquest concepte, aneu a l'activitat següent: http://www.jverdaguer.org/mestres/pares/sise/setembre04/fraccionsequi.swf i també aquesta altra activitat: http://www.jverdaguer.org/mestres/pares/sise/setembre04/fraccionsequi2.swf la podeu proposar als alumnes per reforçar el tema abans de fer les sumes i les multiplicacions. Fixeu-vos que són dues activitats diferents però complementàries. A l'explicació amb presentacions visuals cal afegir sempre activitats manipulatives que complementin i facin tangible la comprensió del que voleu transmentre. En aquesta primera pràctica heu intentat explicar el lligam que hi ha entre la suma de fraccions i els conceptes previs que es necessiten per arribar a resoldre les diferents operacions. |
Segon punt per desenvolupar: l'estudi |
|
Un cop presentada l'activitat, cal que els alumnes la descobreixin per si mateixos ja que és l'única manera que construiran el seu coneixement. Per fer-ho, poden reutilitzar les mateixes eines que ha fet servir el mestre/a. La més útil i en la qual poden veure si ho estan aprenent o encara han d'investigar més és la segona: http://www.jverdaguer.org/mestres/pares/sise/setembre04/sumfra6.swf. L'activitat consta de dues parts: la primera, l'estudi (que el mestre/a ha de presentar) i la segona, la pràctica. Els alumnes se centraran, primer de tot, en l'estudi perquè puguin preguntar allò que no han acabat d'entendre. També a la pàgina de l'Enciclopèdia Britànica http://britannica.edu365.com/browse/learning?topic=k5_math_manipulatives_numbers trobareu activitats relacionades amb les fraccions. Practiqueu una estona amb totes elles. Mireu un exemple a la imatge de sota: |
|
![]() |
|
Exemple de l'activitat
|
|
Tercer punt per desenvolupar: la sistematització del concepte | |
|
|
|
|
![]() |
|
|
|
Programació de l'activitat | |
![]() |
|
![]() |
El tema de les fraccions és un cavall de batalla a primària. Però en moltes ocasions no és culpa de l'alumne/a, sinó del fet de no disposar d'activitats adients, o bé de no saber prioritzar la comprensió i anar directament a la mecànica. Cal que les matemàtiques siguin sempre reflexives, comprensives i que es vegi una utilitat real. Les matemàtiques formen part del nostre món i només d'aquesta manera les podem fer nostres. Per això, cal perdre més temps en els procediments que en la mecànica. D'altra banda, ho faríem malament. |
Informació complementària | |
![]() |
Podeu cercar adreces d'Internet que treballen la simulació de fraccions encabides en altres contexts. |
![]() |
|