Guia
Mapa
Mòdul 1
Mòdul 2
Mòdul 3
Mòdul 4
Mòdul 5
Mòdul 6
Pràctica 1
Pràctica 2
Pràctica 3
Pràctica 4
Pràctica 5
Pràctica 6
Exercici
   
  Unitats, desenes i centenes
   

L'objectiu d'aquesta pràctica és oferir un material gràfic que ajudi a entendre el concepte d'unitat, desena i centena al cicle inicial de primària.

Treballareu amb un seguit d'activitats de càlcul i numeració que teniu a la vostra disposició a través de la web de l'Enciclopèdia Britànica.

   
Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica
  • Aneu a la web de l'edu365.com.
  • Escriviu el vostre nom d'usuari i la contrasenya de la XTEC.
  • Aneu a l'escriptori (menú de dalt de la pàgina), i des d'aquí a l'Enciclopèdia Britànica.
  • Un cop a dins del portal de l'Enciclopèdia, aneu a la part de la dreta de la pàgina, allà on diu Materials per a l'aprenentatge (Learning Materials) i seleccioneu Mathematics.
  • Ofereix activitats, exercicis, manipulatius i guies d'estudi. Està repartit per nivells educatius. El K-5 és equivalent a educació infantil i primària.

1. Les activitats de l'Enciclopèdia

  • Seleccioneu Manipulatius | K-5 | Nombres i operacions
  • I ara seleccioneu l'activitat sobre la resta:

Base Bloks substraction

 
  • Apareixerà una finestra com aquesta:
 
  • Ja que la intenció de la pràctica no és treballar diferents bases de numeració, seleccioneu la base 10 (clicant a les fletxes de baix a la dreta).
 
  • Ara us cal aprendre a fer anar l'aplicatiu. Per exemple, representar el nombre 123.
  • Per representar 123, fareu clic una vegada a flat (plaques = centenes), dues vegades a long (reglets = desenes) i 3 vegades a block (cubs = unitats).
  • Per escriure el nombre que voleu restar (en vermell), feu clic a flat, long i block mentre premeu la tecla Maj.
  • Per eliminar un cub, reglet o placa, hi clicareu a sobre mentre premeu la tecla Control.
  • Cada quantitat negativa anul·la una de les positives. Per tant, si arrossegueu una placa vermella sobre una blava, desapareixen.
  • Amb la llegenda anterior us proposem aquestes dues activitats:
 
  • Activitat 1: Resteu 312 de 425 (425-312)

Atenció!

Potser preferiu la idea més tradicional de treure (llençant a les escombreries, per exemple), però creiem que és bo donar diferents models als alumnes. No tindran cap problema i els pot ser un bon recurs per tenir més estratègies de càlcul mental, fent-los visualitzar la resta d'una altra manera.

Quan ja no us quedin de vermells, haureu obtingut el resultat.

Fixeu-vos: Què passa si en teniu més de vermells que de blaus? Si surt la pregunta a la classe, pot ser bo discutir-ho.

   
 
  • Activitat 2: Resteu 321 - 154

Atenció!

Abans de tractar el problema amb els alumnes, considereu si us convé plantejar que ho fareu com les operacions escrites: començar per les unitats. Potser us atreviu a deixar que descobreixin els avantatges que comporta per ells mateixos, però és important preveure-ho.

 

Vosaltres comenceu per les unitats i us adoneu que no podeu treure'n 4. Per tant, necessiteu que les desenes "us deixin". Agafeu una desena blava i traslladeu-la a la casella de les unitats. Es desfà . Ara ja podeu treure les 4 unitats i continuar amb l'operació.

   
 

2. Els exercicis de l'Enciclopèdia

Són bateries d'exercicis de càlcul en les quals entren gairebé totes les operacions: suma, resta, multiplicació, divisió, ordenació... de nombres naturals, enters, fraccions i decimals.

Els exercicis són de 5 o 6 tipus diferents: en un hi ha un tren i heu de triar el vagó que té la solució, en uns altres heu de triar el vaixell que porta l'operació correcta, heu de travessar un riu passant pels troncs que tenen el resultat que us demanen, heu de posar els sobres a la bústia que pertoca...

  • Torneu al menú de l'Enciclopèdia Britànica i ara triareu els exercicis.
  • Seleccioneu el curs o el nivell en què treballeu i resoleu tres o quatre bateries d'exercicis.
 

 
  Programació de l'activitat
   
Programació
  • Metodologia: el material que es presenta pot servir per fer una exposició sobre el tema (projectant amb el canó) i també per treballar per parelles. Una idea és que un dels alumnes proposa una activitat i l'altre la resol i l'explica. Poden treballar amb models numèrics des de cicle inicial.
  • Objectius curriculars:
    • Podeu limitar-vos a fer-ho servir per escriure nombres, comptar de 10 en 10, de 100 en 100... i més endavant per fer operacions.
    • És important que al final de la primària es facin servir recursos d'aquest tipus que ajuden els nens a imaginar-se les quantitats i treure'n recursos per millorar el seu càlcul mental.
    • I, per tant, en l'adquisició del concepte matemàtic d'unitat, desena i centena.
  • Objectius TIC:
    • Treball de càlcul a la xarxa de diferents tipus.
    • Aprofitament del temps a l'hora de fer moltes operacions de càlcul en poca estona.
    • Les TIC permeten ser autocorrectius i descobrir l'error amb gran immediatesa.
  • Temps: depenent de la metodologia de treball emprada, es pot anar fent durant tot el curs com a activitat de reforç amb l'ordinador, com a racó a la classe o en grup-classe a l'aula d'informàtica.
   
Atenció!

El treball dels nombres fent servir materials manipulatius és molt interessant. Permet descobrir propietats, fer descomposicions de nombres... Aquí només s'ha parlat de material de bases i creiem necessari fer referència al treball amb regletes numèriques. A l'adreça http://www.xtec.net/estudis/primaria/trobareu un document amb 100 activitats per treballar amb les regletes numèriques de Maria Antònia Canals.

A l'adreça http://aulavirtual.uco.es/Aula2/Docencia/Centros/fce/Usuarios/
laboratorio/e/LibroHTML2/Recursos/Regleta.swf
de la Universitat de Còrdoba trobareu un aplicatiu en Flash en què hi ha regletes numèriques per treballar fent servir l'ordinador.

 
   
  Informació complementària
   
Informació complementària

Els materials manipulatius de l'Enciclopèdia Britànica provenen de la pàgina http://matti.usu.edu. Si hi aneu, trobareu activitats fetes per resoldre (operacions plantejades i amb correcció perquè els alumnes puguin anar treballant de manera individual).

Una altra adreça que ofereix materials per representar els nombres és: http://www.nummolt.org. Hi trobareu un programa que es pot descarregar i treballar en local.

   
   
   
 
Amunt
   
   
XTEC Internet i les matemàtiques a primària