|
|
|
Unitats, desenes i centenes |
|
|
|
L'objectiu d'aquesta pràctica és oferir un material gràfic
que ajudi a entendre el concepte d'unitat, desena i centena al cicle inicial
de primària.
Treballareu amb un seguit d'activitats de càlcul i numeració
que teniu a la vostra disposició a través de la web de l'Enciclopèdia
Britànica.
|
|
|
|
Desenvolupament de la pràctica |
|
|
|
- Aneu a la web de l'edu365.com.
- Escriviu el vostre nom d'usuari i la contrasenya
de la XTEC.
- Aneu a l'escriptori (menú de dalt
de la pàgina), i des d'aquí a l'Enciclopèdia
Britànica.
- Un cop a dins del portal de l'Enciclopèdia,
aneu a la part de la dreta de la pàgina, allà on diu Materials
per a l'aprenentatge (Learning Materials)
i seleccioneu Mathematics.

Ofereix activitats, exercicis, manipulatius i guies d'estudi.
Està repartit per nivells educatius. El K-5 és equivalent
a educació infantil i primària.
1. Les activitats de l'Enciclopèdia
- Seleccioneu Manipulatius | K-5 | Nombres
i operacions
- I ara seleccioneu l'activitat sobre la resta:
 |
Base Bloks substraction
|
|
|
- Apareixerà una finestra com aquesta:
|
|
- Ja que la intenció de la pràctica
no és treballar diferents bases de numeració, seleccioneu
la base 10 (clicant a les fletxes de baix a la dreta).
|
|
- Ara us cal aprendre a fer anar l'aplicatiu. Per
exemple, representar el nombre 123.
- Per representar 123, fareu clic una
vegada a flat (plaques = centenes), dues vegades a
long (reglets = desenes) i 3 vegades a block
(cubs = unitats).
- Per escriure el nombre que voleu restar (en vermell),
feu clic a flat, long i block
mentre premeu la tecla Maj.
- Per eliminar un cub, reglet o placa, hi clicareu
a sobre mentre premeu la tecla Control.
- Cada quantitat negativa anul·la una de les positives. Per tant,
si arrossegueu una placa vermella sobre una blava, desapareixen.
- Amb la llegenda anterior us proposem aquestes dues
activitats:
|
|
- Activitat 1: Resteu 312 de 425 (425-312)

|
 |
Potser preferiu la idea més tradicional de treure (llençant
a les escombreries, per exemple), però creiem que és bo
donar diferents models als alumnes. No tindran cap problema i els pot
ser un bon recurs per tenir més estratègies de càlcul
mental, fent-los visualitzar la resta d'una altra manera.
Quan ja no us quedin de vermells, haureu obtingut el resultat.
Fixeu-vos: Què passa si en teniu més de vermells que de
blaus? Si surt la pregunta a la classe, pot ser bo discutir-ho.
|
|
|
|
- Activitat 2: Resteu 321 - 154

|

|
Abans de tractar el problema amb els alumnes,
considereu si us convé plantejar que ho fareu com les operacions
escrites: començar per les unitats. Potser us atreviu a deixar
que descobreixin els avantatges que comporta per ells mateixos, però
és important preveure-ho.
|
|
Vosaltres comenceu per les unitats i us adoneu que no
podeu treure'n 4. Per tant, necessiteu que les desenes "us deixin".
Agafeu una desena blava i traslladeu-la a la casella de les unitats.
Es desfà . Ara ja podeu treure les 4 unitats i continuar amb
l'operació.
|
|
|
|
2. Els exercicis de l'Enciclopèdia
Són bateries d'exercicis de càlcul en les
quals entren gairebé totes les operacions: suma, resta, multiplicació,
divisió, ordenació... de nombres naturals, enters, fraccions
i decimals.
Els exercicis són de 5 o 6 tipus diferents: en un
hi ha un tren i heu de triar el vagó que té la solució,
en uns altres heu de triar el vaixell que porta l'operació correcta,
heu de travessar un riu passant pels troncs que tenen el resultat que
us demanen, heu de posar els sobres a la bústia que pertoca...
- Torneu al menú de l'Enciclopèdia Britànica i
ara triareu els exercicis.
- Seleccioneu el curs o el nivell en què treballeu i resoleu
tres o quatre bateries d'exercicis.
|
|
 
|
|
|
|
|
|
Programació de l'activitat |
|
|
 |
- Metodologia: el material que es presenta pot servir
per fer una exposició sobre el tema (projectant amb el canó)
i també per treballar per parelles. Una idea és que un
dels alumnes proposa una activitat i l'altre la resol i l'explica. Poden
treballar amb models numèrics des de cicle inicial.
- Objectius curriculars:
- Podeu limitar-vos a fer-ho servir per escriure nombres, comptar
de 10 en 10, de 100 en 100... i més endavant per fer operacions.
- És important que al final de la primària es facin
servir recursos d'aquest tipus que ajuden els nens a imaginar-se
les quantitats i treure'n recursos per millorar el seu càlcul
mental.
- I, per tant, en l'adquisició del concepte matemàtic
d'unitat, desena i centena.
- Objectius TIC:
- Treball de càlcul a la xarxa de diferents tipus.
- Aprofitament del temps a l'hora de fer moltes operacions de càlcul
en poca estona.
- Les TIC permeten ser autocorrectius i descobrir l'error amb gran
immediatesa.
- Temps: depenent de la metodologia de treball emprada,
es pot anar fent durant tot el curs com a activitat de reforç
amb l'ordinador, com a racó a la classe o en grup-classe a l'aula
d'informàtica.
|
|
|
|
El treball dels nombres fent servir materials manipulatius
és molt interessant. Permet descobrir propietats, fer descomposicions
de nombres... Aquí només s'ha parlat de material de bases
i creiem necessari fer referència al treball amb regletes numèriques.
A l'adreça http://www.xtec.net/estudis/primaria/trobareu
un document amb 100 activitats per treballar amb les regletes numèriques
de Maria Antònia Canals.
A l'adreça http://aulavirtual.uco.es/Aula2/Docencia/Centros/fce/Usuarios/
laboratorio/e/LibroHTML2/Recursos/Regleta.swf de la Universitat de
Còrdoba trobareu un aplicatiu en Flash en què hi ha regletes
numèriques per treballar fent servir l'ordinador.
|
|
|
|
|
|
Informació complementària
|
|
|
 |
Els materials manipulatius de l'Enciclopèdia Britànica
provenen de la pàgina http://matti.usu.edu.
Si hi aneu, trobareu activitats fetes per resoldre (operacions plantejades
i amb correcció perquè els alumnes puguin anar treballant
de manera individual).
Una altra adreça que ofereix materials per representar els nombres
és: http://www.nummolt.org.
Hi trobareu un programa que es pot descarregar i treballar en local.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|