|
|
|
Creem fitxes en paper utilitzant l'ordinador |
|
|
|
L'objectiu d'aquesta pràctica és veure una altra possibilitat
de treball amb l'ajut de l'ordinador. Hi ha ocasions en què l'ordinador
afavoreix la creació d'un tipus de material diferent al que anem
presentant fins ara i que la seva interacció final no es fa amb
l'ordinador sinó en format paper.
Amb les aplicacions Word ja feieu alguna petita cosa d'aquest estil,
però aleshores havíeu de crear manualment les fitxes. Amb
aquest programa, només haureu d'escollir les opcions, la fitxa
la crea ell mateix. Cal recordar que l'hem encabida al cicle mitjà
però que pot ser fet en qualsevol cicle o nivell.
Preparareu fitxes de treball adequades a cada nivell, classe o grup amb
una gran facilitat i amb l'únic objectiu de conèixer prèviament
quins són els continguts matemàtics que voleu elaborar,
com si es tractés d'una fitxa feta a mà.
|
|
|
|
Desenvolupament de la pràctica |
|
|
|
L'objectiu serà la creació d'una fitxa adequada
als alumnes de cicle mitjà tot tenint present prèviament
un seguit de propostes:
- Elaboreu una fitxa de sistematització o d'avaluació
contínua per saber el grau d'aprenentatges dels alumnes.
- Treballeu les taules de multiplicar i dividir, i taules de
sumes i restes.
- Utilitzeu nombres no més grans de 10.
-
Aneu a la pàgina http://www.schoolhousetech.com/products/download.htm.
-
Escolliu la descàrrega de: Download MathematicsWFTrialSetup.exe.
-
Descarregueu un fitxer que heu d'instal·lar.
Val a dir que el programa és de pagament, però dóna
la possibilitat de treballar durant 20 sessions de forma gratuïta.
-
Carregueu el programa fent clic a la icona que s'ha
creat, o bé des d'Inici, Programes, Schoolhouse
technologies, i escolliu Mathematics Wordsheet Factor.
|
|
|
|
Primer punt per desenvolupar |
|
|
|
- Primer heu de tenir un primer contacte amb el programa per saber-ne
el funcionament.
- Un cop carregat, veureu dues parts: l'esquerra amb les opcions per
crear les fitxes semblant a l'explorador del Windows, i la de la dreta
on es creen automàticament i on podreu fer les modificacions
que calguin.
- Per començar, trieu de les opcions de l'explorador Tables
and Drills. S'obriran més opcions, la que us interesa
per a la vostra pràctica és Table Drills i,
automàticament, es crearà una fitxa per defecte com aquesta:

- Podeu apreciar dues parts diferenciades: la de la dreta, la fitxa,
i a l'esquerra on podeu modificar les operacions que voleu treballar.
- Comenceu explorant les opcions de l'esquerra. Comenceu pel menú:
- Les opcions Drill 1, Drill 2, Drill
3 i Drill 4 corresponen a cada un dels quadrats
de la dreta i indiquen quina operació voleu per a cada quadrat.
- Primer es crearà una fitxa on l'alumne/a hagi de treballar
només la suma.
-
El primer que fareu és fer clic a Drill
1 i activar l'opció suma, fareu el mateix amb el Drill
2... 
- El menú Range us permet triar entre
el nombre més gran que voleu que surti i el més petit.
- Un cop fet, renoveu la fitxa perquè s'apliquin els canvis fent
clic a :
.
- Ja heu creat una fitxa on els alumnes hauran de completar sumes.
- Ara podeu imprimir la fitxa i us trobareu una sorpresa: en surten
dues, la de treball per a l'alumne/a i una de completa amb la solució
per al mestre/a.
- Però també podeu veure la solució abans de fer
la impressió tot clicant a la icona
o a la de la seva dreta si voleu tornar a amagar la solució.
|
|
Segon
punt per desenvolupar |
|
|
|
- Ara personalitzareu
la fitxa.
- Posareu la capçalera
en català, el logotip de l'escola i el seu nom i una frase motivadora
i engrescadora que sortirà escrita en cada fitxa (si en teniu
moltes de preparades, podreu treure'n una cada cop que feu una fitxa
nova), d'aquesta manera, també treballareu els valors de les
matemàtiques.
- Anireu al menú
Tools i escollireu l'opció Customize
the Header and Footer i us sortirà una finestra
on podreu modificar les capçaleres.

- Fent doble clic
sobre els textos que teniu a la capçaleda de l'esquerra podeu
modificar-los directament posant Nom en lloc de Name,
Data en lloc de Date...
- Ara podeu jugar
amb les opcions que teniu a sota per poder afegir o eliminar capçaleres,
o bé per afegir el logotip a l'opció Picture,
on haureu de disposar d'un logotip prèviament guardat en format
*.gif.
- Un cop feta l'activitat
proposada, podreu practicar en alguna altra fitxa i veure les possibilitats
que ofereix el programa, que són moltes, i que engloben gran
part de tot el contingut de matemàtiques de primària.
Vinga! Teniu feina per estona.
|
|
|
|
Exemple d'una capçalera refeta
|
|
|
|
Vegeu un exemple en el qual treballareu tres
requadres de sumes i un de restes. A partir d'aquí, podreu practicar
amb les diferents variants fent taules de multiplicar soles o barrejar
multiplicacions amb sumes, o multiplicacions amb divisions, etc.
|
|
|
|
|
|
|
|
Programació de l'activitat |
|
|
 |
- Metodologia: utilitzar, en aquesta ocasió,
la prudència. La facilitat en l'elaboració de fitxes que
permet el programa pot arribar a fer-ne un abús i això
cal evitar-ho, ja que l'aprenentatge de les matemàtiques és
una cosa més complexa que fer exercicis constantment. Pot ser
per parelles o individualment.
- Els objectius curriculars que hem treballat en aquesta
sessió:
- Treballar les taules de multiplicar i dividir, sumar i restar.
- Treballar de forma sistemàtica el càlcul mental.
- Els objectius TIC:
- Emprar les TIC per facilitar la presentació
de l'activitat a l'alumnat.
- Temps: si es tracta del grup classe, es pot presentar
periòdicament, en sessions recurrents.
- Material necessari: és el de sempre, un ordinador,
el programa i una impressora. Recordeu que és un material on
l'alumne/a no treballa amb la màquina sinó en paper.
|
|
|
|
En ser un programa de pagament, cal posar-se en contacte
amb l'empresa suministradora utilitzant la mateixa adreça web.
Allí trobareu els preus dels diferents productes que ofereix l'empresa.
|
|
|
|
Informació complementària |
|
|
 |
A la xarxa podeu trobar moltes fitxes elaborades
per poder-hi treballar, sobretot en webs personals. Us aconsellem fer una
cerca amb el Google amb les paraules "operacions" i "nombres
naturals". |
|
|
|
|
 |
|
|
|
|