|
Flash Cards |
|
|
|
L'objectiu d'aquesta pràctica és treballar amb alumnes
d'etapa infantil i cicle inicial la relació nombre-grafia. Se'ls
ajuda perquè facin servir estratègies com la composició
i descomposició de nombres mitjançant imatges que apareixen
a la pantalla un temps determinat: Flash-cards. Amb l'ordinador podeu
fer l'activitat a diferents ritmes per a diferents nivells d'aprenentatge
i els podeu anar augmentant el nivell d'exigència.
Si discutiu les imatges en un grup gran, per exemple, fent servir el
projector, podeu aconseguir que posin en comú estratègies
personals que són molt interessants i que de vegades sorprenen.
|
|
|
|
Desenvolupament de la pràctica |
|
|
|
- Aneu a la web http://www.fi.uu.nl. Recordeu
utilitzar els traductors d'Altavista o Google en el cas de necessitar-ho.
- Seleccioneu l'activitat Speedy Pictures (imatges
ràpides).

|
|
|
|
1. Com funciona l'activitat |
|
|
|

|
|
|
|
- De la part de dalt de la pantalla, heu de seleccionar quin tipus d'imatges
voleu fer servir:

- Aneu a veure quines possibilitats té cada un:
- Amb les mans treballeu la descomposició del 10, la
del 5... Els nens comenten coses com 9, perquè en falta
1, o 6 perquè tres i tres fan 6.
|
.
|
|
.
- La distribució espacial dels punts al dau també
és un recurs per descompondre nombres: 3 i 3 fan 6, el
5 és com el quatre i un al mig... Han de reconèixer
els nombres de cada dau i després afegir els dels dos daus.
|
- Teniu dos àbacs. El primer amb nombres fins al 10 i el
segon fins al 20. A cada filera de boles podeu tenir fins a 10
boles. Les 5 primeres són vermelles i les segones blanques.
Amb això s'acostumen a entendre el 7 com a 5 més
dos... La mateixa idea que feu vosaltres quan compteu amb els
dits. En el segon àbac podeu tenir 10 si tenen una fila
plena o dos grups vermells plens.
|
|
|
|
- Oueres, però les oueres fora d'aquí són
de 10 ous... Moltes vegades, per saber quants ous hi ha, van més
de pressa per comptar quants en falten per tenir 10, per això,
torneu a incidir en la descomposició del 10.
|
- Monedes. Teniu monedes de 10, de 5, de 2
i d'1 cèntim i heu de calcular el valor total.
|
|
|
|
-
També heu de seleccionar el temps que voleu
que es visualitzi la imatge.
-
L'objectiu no és que el nen compti els dits
que surten a la pantalla (per a això ja té els seus
dits), sinó que faci un esforç de retenir i entendre
la imatge i fer servir els seus trucs per convertir aquesta informació
visual en un nombre, una quantitat.

- Per això, el temps d'exposició de la imatge pot variar
d'uns nens a uns altres.
- No podeu modificar el temps d'exposició de la imatge mentre
esteu jugant.
- Quan ja ho teniu tot a punt, us demanarà si esteu preparats,
i heu de clicar Start (botó blau).
|
|
|
- Cada cop que surt una imatge, vosaltres heu de fer clic amb
el ratolí sobre el nombre correcte.
- El joc anirà portant un registre dels encerts a la
columna de la dreta i, després de 10 imatges, us donarà
la puntuació.
|
|
|
L'activitat Speddy Pictures 2 és una mica més estressant
perquè el que seleccioneu no és el temps de veure la imatge
sinó el temps total per fer les 10 respostes. Podeu desplaçar
la fletxa amunt o avall segons si voleu tenir més o menys temps
total per respondre. Al final dóna una puntuació.
|
|
|
|
Programació de l'activitat |
|
|
 |
- Metodologia: podeu començar plantejant l'activitat
en grup gran i discutir entre tots si teniu trucs per anar de pressa
per saber quant fa. Després, seran sessions amb un o dos nens
per ordinador i, més endavant, podeu fer una altra sessió
conjunta per veure si han après estratègies. La idea d'anar
aprenent els nombres segons com els troben a l'entorn és una
eina que els serà molt útil més endavant per tenir
més agilitat de càlcul mental.
- Els objectius curriculars que heu treballat en aquesta
sessió:
- Concepte de relació nombre-grafia.
- Utilització d'estratègies per a la composició
i descomposició dels nombres mitjançant les imatges.
- Els objectius TIC:
- Emprar les TIC per facilitar l'exercicitació
i l'autocorrecció d'activitats variant el temps de presentació,
o el nivell de l'activitat, etc.
- Temps: si es tracta del grup classe, es pot presentar
intensivament durant un parell de sessions.
|
|
|
|
Cal que els nens sàpiguen que tenen 5 dits a una
mà i que vagin aprenent que, si n'hi afegeixen 2 en tenen set...,
o que, si en tenen un d'amagat, en tenen quatre... Comptar amb les dits
no ha de ser un problema, més aviat és important que aprofiteu
aquest sistema per fer-los propostes que els facin avançar, anar-se
fent imatges.
De la mateixa manera que en cursos més avançats,
és important que vegin imatges en què un producte (4 x 6)
és un rectangle en el qual hi ha 4 fileres de 6 quadrats..., no
amb la idea que els comptin d'un en un, sinó que trobin les seves
estratègies i recursos per comptar i fer operacions més
complexes.
|
|
|
|
Informació complementària |
|
|
 |
A Internet, ara per ara, no s'ha trobat altres
propostes d'imatges per comptar. Però ben segur que no és
difícil fer-vos el vostre repertori personal. Amb la càmara
digital podeu fer en poca estona una presentació, per exemple, en
Power Point per treballar la quantitat de manera visual i molt atractiva.
|
|
|
|
|
 |
|
|