Guia
Mapa
Mòdul 1
Mòdul 2
Mòdul 3
Mòdul 4
Mòdul 5
Mòdul 6
Pràctica 1
Pràctica 2
Pràctica 3
Pràctica 4
Pràctica 5
Pràctica 6
Exercici
   
  Els miralls, les simetries
   

Les possiblitats que ofereixen les TIC per fer simetries i simulacions són unes eines molt apropiades.

L'objectiu d'aquesta pràctica és treballar la simetria amb alumnes d'etapa infantil tot i que es farà extensible per a la resta de cicles de primària. Les activitats adreçades a alumnes petits també poden ser interessants amb alumnes de diferents nivells d'aprenentatge, ja que el nivell dels comentaris posteriors poden ser molt més enrequidors.

   
Desenvolupament de la pràctica
   
  Tot i que la pàgina web de la pràctica està en anglès, creiem que no serà cap inconvenient per a la seva execució. Si voleu, però, podeu veure-la traduïda utilitzant els passos esmentats en l'ajuda de la utilització del navegador com a traductor. Vegeu Mòdul complementari.
  Primer punt per desenvolupar
Pràctica
A continuació us presentem una pàgina web que treballa la simetria com un joc per als més petits.

  • Un cop tingueu l'activitat oberta, podeu seleccionar el dibuix sobre el qual voleu treballar amb el menú desplegable.

  • Trieu la imatge que es diu little town. Podeu desplaçar el mirall (la línia central negra) cap a on vulgueu.
  • Amb el botó podeu triar si voleu partir de la imatge posada a la dreta o a l'esquerra.
  • Quan ja tingueu el mirall i la imatge allà on us agradi, cliqueu sobre i veureu la imatge amb el seu simètric:


On t'agradaria viure?


Al camp?


A un castell?


A la ciutat?

Partint d'una mateixa imatge podeu obtenir diferents resultats

   
  Segon punt per desenvolupar
   
 

Feu una cerca d'imatges simètriques amb un cercador, de forma que apropeu la realitat que envolta a l'alumnat dins el món de la simetria mitjançant l'observació. L'activitat pot servir per a qualsevol cicle encara que nosaltres l'aconsellem per a cicle inicial i mitjà.

  • Obriu la pàgina www.google.com. Seleccioneu la cerca d'imatges. Escriviu al cercador la paraula "simetria".
  • Veureu imatges en què la simetria és protagonista: dibuixos simètrics resultants de plegar un full amb pintura, simetria a l'arquitectura, a la natura...
  • Podeu fer una tria d'imatges i muntar una presentació per a la classe, en format web o Power Point... i després descobrir quins són els eixos (o el centre) de simetria.
  • També podríeu intercalar-ne altres que no siguin simètriques per poder comentar-ho.
  •  

     
     
      Tercer punt per desenvolupar
       
     

    Amb alumnes de cicle mitjà i superior podeu fer un treball de simetria amb el programa Paint Shop Pro o programes d'editors gràfics semblants que tinguin una funció de mirall, reflex, eixos... Cal recordar un editor clàssic del tema anomenat Dpaint.

  • Obriu el programa i creeu una imatge nova de 400x200 píxels.
  • Seleccioneu l'eina Ver | Reglas de dibujo.
  • Feu una línia vertical a la meitat de la pàgina.
  • Dibuixeu un dibuix a una de les meitats.
  • Amb l'eina de selecció, seleccioneu la part que heu dibuixat.
  • Aneu al menú Imagen | Reflejar. Us haurà fet una còpia simètrica sobre l'original.
  • Desplaceu la còpia simètrica a l'altra banda del dibuix.

    Així podeu fer la part simètrica de tot el dibuix o d'alguns elements, depenent de la part que seleccioneu.

  •    
    En aquest exemple podeu veure que el mecanisme és senzill.
     
     

       
      Programació de l'activitat
       
    Programació
    • Metodologia: són activitats que depenent de l'edat de l'alumnat poden treballar-se en petits grups, parelles o individual. El que és més important d'aquestes simetries, a part de l'execució mitjançant les TIC, és el treball a posteriori sobre el concepte de simetria, l'anàlisi d'eixos, la seva aplicació al món que ens envolta, etc.
    • Els objectius curriculars que heu treballat en aquesta sessió són:
      • Conèixer què és la simetria.
      • Apreciar els eixos que la constitueixen.
      • Adaptar els conceptes matemàtics a la vida real.
    • Els objectius TIC que heu treballat en aquesta sessió són:
      • Per al més petits treballa el maneig del ratolí i del teclat.
      • Per al més grandets, l'exercitació d'un editor de text.
      • I saber navegar i cercar situacions adaptades.
    • Temps: es podria dedicar mitja hora a l'execució amb l'ordinador de diverses simetries i la resta de la sessió, ja sigui abans o després, es pot dedicar a la importància de trobar eixos, o d'adaptar-ho a la realitat, per exemple, començar per la vostra cara passant per les portes i finestres de l'escola, etc.
      Informació complementària
     

     

    Informació complementària

    Podem trobar al Programari educatiu de la XTEC, apartat Educació infantil, dues eines de dibuix creades per Orellana, B. que es poden descarregar i executar.

    Un és Calidoscopi: http://www.xtec.net/cgi/programari_educatiu?REG=calidosc, eina de creació lúdica, apta per a qualsevol tipus d'usuari/ària. Moviments petits amb el ratolí es multipliquen, a diverses zones del dibuix a partir de diferents eixos simètrics.

    I l'altre, Màgic: http://www.xtec.net/cgi/programari_educatiu?REG=magic00, també és programa de dibuix per treballar simetries simples o d'un eix. En dibuixar un traç, l'efecte mirall, la reflexió, es produeix automàticament a la banda contrària on dibuixeu.

       
      A una web personal de la XTEC trobareu un programa amb quadrícula amb models per dibuixar simetries: http://www.xtec.net/~jcardena/simequa.htm . Podeu descarregar-vos-els seguint les instruccions. Recordeu-vos de descarregar primer les llibreries (ja en parla a la mateixa pàgina).
       
      A la web http://www.xtec.net/ceip-pompeufabra-lloret/ciencia/fitxers/simet.htm veureu activitats diverses sobre la simetria treballades amb alumnes del cicle mitjà de primària.
       
     
    Amunt
     

     

       
    XTEC Internet i les matemàtiques a primària