![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Els miralls, les simetries | |||||||||
Les possiblitats que ofereixen les TIC per fer simetries i simulacions
són unes eines molt apropiades. L'objectiu d'aquesta pràctica és treballar la simetria amb alumnes d'etapa infantil tot i que es farà extensible per a la resta de cicles de primària. Les activitats adreçades a alumnes petits també poden ser interessants amb alumnes de diferents nivells d'aprenentatge, ja que el nivell dels comentaris posteriors poden ser molt més enrequidors. |
|||||||||
Desenvolupament de la pràctica | |||||||||
Tot i que la pàgina web de la pràctica està en anglès, creiem que no serà cap inconvenient per a la seva execució. Si voleu, però, podeu veure-la traduïda utilitzant els passos esmentats en l'ajuda de la utilització del navegador com a traductor. Vegeu Mòdul complementari. | |||||||||
Primer punt per desenvolupar | |||||||||
![]() |
A continuació us presentem
una pàgina web que treballa la simetria com un joc per als més
petits.
Partint d'una mateixa imatge podeu obtenir diferents resultats |
||||||||
Segon punt per desenvolupar | |||||||||
Feu una cerca d'imatges simètriques amb un cercador, de forma que apropeu la realitat que envolta a l'alumnat dins el món de la simetria mitjançant l'observació. L'activitat pot servir per a qualsevol cicle encara que nosaltres l'aconsellem per a cicle inicial i mitjà.
|
|||||||||
|
|||||||||
Tercer punt per desenvolupar | |||||||||
Amb alumnes de cicle mitjà i superior podeu fer un treball de simetria amb el programa Paint Shop Pro o programes d'editors gràfics semblants que tinguin una funció de mirall, reflex, eixos... Cal recordar un editor clàssic del tema anomenat Dpaint. Així podeu fer la part simètrica de tot el dibuix o d'alguns elements, depenent de la part que seleccioneu. |
|||||||||
En aquest exemple podeu veure que el mecanisme
és senzill.
|
|||||||||
![]() |
|||||||||
|
|||||||||
Programació de l'activitat | |||||||||
![]() |
|
||||||||
Informació complementària | |||||||||
|
|||||||||
![]() |
Podem trobar al Programari educatiu de la XTEC, apartat Educació infantil, dues eines de dibuix creades per Orellana, B. que es poden descarregar i executar. Un és Calidoscopi: http://www.xtec.net/cgi/programari_educatiu?REG=calidosc, eina de creació lúdica, apta per a qualsevol tipus d'usuari/ària. Moviments petits amb el ratolí es multipliquen, a diverses zones del dibuix a partir de diferents eixos simètrics. I l'altre, Màgic: http://www.xtec.net/cgi/programari_educatiu?REG=magic00, també és programa de dibuix per treballar simetries simples o d'un eix. En dibuixar un traç, l'efecte mirall, la reflexió, es produeix automàticament a la banda contrària on dibuixeu. |
||||||||
A una web personal de la XTEC trobareu un programa amb quadrícula amb models per dibuixar simetries: http://www.xtec.net/~jcardena/simequa.htm . Podeu descarregar-vos-els seguint les instruccions. Recordeu-vos de descarregar primer les llibreries (ja en parla a la mateixa pàgina). | |||||||||
A la web http://www.xtec.net/ceip-pompeufabra-lloret/ciencia/fitxers/simet.htm veureu activitats diverses sobre la simetria treballades amb alumnes del cicle mitjà de primària. | |||||||||
![]() |
|||||||||
|
|||||||||