D202: Projectes europeus i les TIC

Mòdul 1: Projectes col·laboratius per àrees

Pràctica 4

Geografia, Història, Patrimoni i Paisatge urbà

ProjecteeTwinning
Adreçat aEducació infantil, Primària, ESO, Batxillerat i Formació Professional.
ConvocaPrograma d’Aprenentatge Permanent - PAP (Comissió Europea).
Llengües23 llengües oficials de la Unió Europea (UE.)
ÀreesTotes les àrees, amb material pedagògic específic per treballar Geografia, Història, Patrimoni i Paisatge urbà a l’aula.
DescripcióAgermanaments virtuals entre centres de diferents països membres de la UE. L’esforç institucional més important realitzat fins ara en l’àmbit europeu per integrar les TIC a l’aula.
ProjecteLa Primavera d'Europa
Adreçat aEducació infantil, Primària, ESO i Batxillerat.
ConvocaComissió Europea.
Llengües23 llengües oficials de la UE.
ÀreesLlengües estrangeres, Ciències socials, Ciutadania europea, Educació en valors.
DescripcióLa Primavera d’Europa és un esdeveniment anual, impulsat pels ciutadans i les ciutadanes, per fomentar la democràcia i la ciutadania i perquè l’alumnat conegui millor Europa. Els joves europeus aprenen i expressen les seves idees i opinions en qüestions europees d’actualitat. Enguany, el tema escollit és el 50è aniversari de la UE.
ProjectePremi desenvolupament per a joves
Adreçat aBatxillerat.
ConvocaOficina de Desenvolupament de la Comissió Europea.
Llengües23 llengües oficials de la UE.
ÀreesDibuix artístic, Fonaments del disseny, Informàtica, Ètica i Educació en valors, Imatge, Socials, Economia, Llengües estrangeres.
DescripcióProducció de creacions artístiques que posin en relleu la cooperació al desenvolupament a l’Àfrica.
Totes les aportacions han de constar de dues parts:
- un missatge curt
- una creació artística en forma de foto, pòster o presentació multimèdia.
ProjecteEuro-scola
Adreçat aESO i Batxillerat.
ConvocaOficina del Parlament Europeu i la Representació de la Comissió Europea a Espanya.
Llengüeses, en.
ÀreesHistòria, Ciències socials, Geografia, Ciutadania europea.
DescripcióConcurs que consisteix a resoldre una sèrie de proves de coneixements i habilitats referents a la Unió Europea. Els premis són molt interessants.
ProjecteCiutadans del món
Adreçat aPrimària i primer cicle de Secundària.
ConvocaObra Social “la Caixa” i Fundación Telefónica.
Llengüesca, es.
ÀreesLlengües, Ciències socials, Ètica i Educació en valors.
DescripcióEn aquest projecte l’alumnat indaga en les seves arrels familiars, crea el seu propi arbre genealògic i reflexiona conjuntament sobre els moviments migratoris que es troben en l’origen de la seva realitat multicultural. “Ciutadans del món” se centra, primer, en la construcció de la identitat individual i avança, després, envers un enfocament més global que permeti reflexionar sobre la diversitat i la diferència com a fet quotidià i enriquidor.
ProjecteCalendari multicultural
Adreçat aPrimària i primer cicle de Secundària.
ConvocaObra Social “la Caixa” i Fundación Telefónica.
Llengüesca, es.
ÀreesLlengües, Ciències socials, Educació visual i plàstica, Música, Ètica i Educació en valors.
DescripcióÉs un projecte en què l’alumnat construeix un calendari anual amb les festivitats i efemèrides de les diferents cultures a partir de la informació que aconsegueix recopilar. Mitjançant aquest exercici d’investigació, pot reflexionar sobre la diversitat cultural i conèixer els costums, festes i tradicions d’altres pobles amb la finalitat de descobrir altres formes de viure, pensar i comprendre el món.
ProjectePatrinos
Adreçat aPrimària i ESO.
ConvocaCamp d’Aprenentatge dels monestirs del Cister.
Llengüesca, es, en.
ÀreesConeixement del medi, Geometria i Matemàtiques, Educació Visual i plàstica, Història, Arquitectura.
DescripcióFamiliaritzar l’alumnat amb els elements arquitectònics més comuns a partir d’un estudi dels monestirs catalans i del nostre patrimoni.
ProjecteItineraris per Europa
Adreçat aESO.
ConvocaObra Social “la Caixa” i Fundación Telefónica.
Llengüesca, es.
ÀreesGeografia, interdisciplinari.
DescripcióCreació d’una guia de viatges temàtics que recorrin un o més països d’Europa.
Aquests itineraris poden, per exemple, basar-se en temes com la música, els descobriments científics, un corrent artístic o un moviment històric.
ProjecteSida, opinen els joves
Adreçat aSecundària.
ConvocaObra Social “la Caixa” i Fundación Telefónica.
Llengüesca, es.
ÀreesCiències de la naturalesa, Ciències socials, Llengües, Educació visual i plàstica.
DescripcióEn aquest projecte l’alumnat ha de detectar quines són les inquietuds dels joves respecte a la sida i aconseguir expressar-les a través de la redacció d’un manifest col·lectiu i el disseny d’una campanya de comunicació. El projecte vol contribuir a la prevenció de la sida ajudant els joves a formular i a canalitzar les seves preocupacions i reivindicacions relacionades amb aquest tema.
ProjectePublic Art
Adreçat aPrimària, ESO, Batxillerat.
ConvocaiEARN PANGEA.
Llengüesca, es, en.
ÀreesLlengua catalana i Llengua castellana, Educació visual i plàstica, Ciències socials, Coneixement del medi, Educació artística, Llengües estrangeres, Ciutadania europea.
Descripció
ProjecteEscoitar
Adreçat aInfantil, Primària, ESO, Batxillerat, Formació professional.
Convocaalg-a, SINSALaudio, Cluster/artesonoro, VHPHACK.
Llengüesga, es, en.
ÀreesGeografia, Coneixement del medi, Educació artística.
DescripcióProjecte col·laboratiu gallec que vol recopilar i documentar fenòmens sonors de tota mena per donar una visió del territori a partir dels seus sons. Fa servir google maps i programari lliure per tal que la gent pugui incorporar al sistema el seus arxius d’àudio, tot col·locant-los automàticament en el lloc geogràfic on van ser gravats. Les contribucions es poden desar en set seccions diferents: esdeveniments sonors (concerts, discursos públics), interacció social (sorolls urbans i domèstics, cerimònies, festes), mecànics i industrials, naturals, senyals acústics (rellotges, timbres, sirenes) altres sons i també silencis. Hi trobareu consells i instruccions per dur a terme gravacions i una petita guia de les diferents tecnologies disponibles, tant analògiques com digitals.
ProjecteEuroexpo: La Unió Europea en cartells
Adreçat aPrimària i ESO.
ConvocaObra Social “la Caixa” i Fundación Telefónica.
Llengüesca, es.
ÀreesCiències Socials, Geografia, Arts plàstiques.
DescripcióCreació d’una exposició virtual de cartells originals que representin els trets més significatius de la Unió Europea.
Tots aquests cartells van acompanyats d’un discurs explicatiu i persuasiu per recomanar la visita al país mostrat.
ProjecteUn passeig pel Bages
Adreçat acicle mitjà de primària de la comarca del Bages.
ConvocaiEARN PANGEA.
Llengüesca.
ÀreesLlengua catalana, Coneixement del medi.
DescripcióExcel·lent projecte en què els nens i nenes del Bages aprenen coses sobre la seva comarca a partir de sis missatges d’un personatge imaginari, en Salix, que s’ha despertat d’un somni de vint segles provocat pel cop de cap d’un romà.
Els nens i nenes responen en xarxa a les qüestions que en Salix planteja, veuen la seva feina i la dels altres centres penjada a la web, interactuen amb els altres centres inscrits pensant una endevinalla sobre la seva població, participen en xats moderats, disposen d’activitats addicionals, i finalment es troben un dia a Sallent i coneixen en Salix personalment.
Els continguts del projecte estan plenament integrats en el currículum i el professorat disposa d’un questionari per avaluar el projecte.
ProjecteEratosthène
Adreçat aPrimària i ESO.
Convoca “Les Mains à la Pâte”, amb el suport de l’Agència Europea de l’Espai.
Llengüeses, en, fr, de, it.
ÀreesMatemàtiques, Geometria, Història, Geografia, Astronomia, Física, Tecnologia.
Descripció L’alumnat mesura la circumferència terrestre, tot seguint els passos d’Eratòstenes de Cirene. És un projecte que existeix des de l’any 2000 i que disposa d’una bona guia didàctica.
ProjecteSMILE
Adreçat aPrimària i primer cicle ESO.
ConvocaXarxa Comenius coordinada des de Suècia.
Llengüesen.
ÀreesConeixement del medi, Geometria i Matemàtiques, Educació visual i plàstica, Història, Llengües estrangeres.
DescripcióCreació de museus personals o de classe que expliquin la realitat de cadascú i permetin compartir i crear una identitat europea comuna. També vol que l’alumnat entengui com està construït l’entorn que els envolta i el paper que aquest juga en la construcció de la seva identitat.
La seva pàgina està dividida en material per a l’alumnat, material per al professorat i informació sobre el cursos que s’organitzen cada estiu dins del Programa d’Aprenentatge Permanent (PAP).
Disposa de bones guies didàctiques en diferents llengües, però no hi queda clar com es pot dur a terme l’enregistrament per participar-hi.
ProjecteCastles of Europe
Adreçat aESO i Batxillerat.
ConvocaOrganitzat pel centre Gimnazjum nr 1 de la ciutat de Zawiercie (Polònia) amb el vistiplau d’Interklasa (Portal educatiu polonès).
Llengüesen, pl.
ÀreesHistòria, Llengua, Llengües estrangeres (anglès), Geografia.
DescripcióPetit projecte del portal educatiu polonès (Interklasa). L’alumnat crea una web conjunta amb informació sobre castells d’Europa.