Guia
Mapa
Mòdul 1
Mòdul 2
Mòdul 3
Mòdul 4
Mòdul 5
Mòdul 6
Pràctica 1
Pràctica 2
Pràctica 3
Pràctica 4
Pràctica 5
Pràctica 6
Exercici
   
  Navegació per Internet per cercar recursos de l'àrea de ciències socials
   

L'objectiu d'aquesta pràctica és mostrar diverses maneres de cercar recursos a Internet per a la vostra àrea, tant amb l'objectiu de buscar informació i documentació útil per preparar-vos les classes com per preparar activitats de classe per a l'alumnat.

Si obriu el cercador Google i escriviu la paraula història (pàgines en català) a la finestra de cerca, trobareu més d'un milió dues-centes mil referències! Si la paraula escrita és historia (a tota la xarxa), els resultats passen a ser de més de dotze milions, i si escriviu history (en anglès), aleshores trobeu relacionades més de dos-cents vuitanta-vuit milions de pàgines (amb xifres del gener de 2005).

Al mòdul 3 del curs D109 sobre webquests podeu trobar explicacions detallades sobre els tipus de cercadors, les estratègies de cerca, els operadors de cerca, les utilitats d'alguns cercadors, la web invisible..., i avaluar els resultats d'una cerca. Si ho creieu necessari, mireu-vos aquest mòdul abans de fer aquesta pràctica.

L'objectiu d'aquesta pràctica és fer un primer cop d'ull a les pàgines de socials que podeu trobar al Word Wide Web, i aplicar tècniques de cerca per trobar tòpics concrets de les diverses matèries de l'àrea (història, geografia, art, economia...) aplicables a la docència d'aquestes matèries a secundària.

Tot i que en principi se suposa que es fan les classes fonamentalment en català, cal tenir present que hi ha webs en castellà ,anglès, francès i altres idiomes que són autèntiques mines de recursos originals i interessants, a les quals podeu aplicar tècniques de traducció en línia i utilitzar-les com a font d'inspiració per preparar classes ben interessants; també les podeu utilitzar directament a classe si el nivell en idiomes de l'alumnat ho permet.

   
Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica

A la primera part de la pràctica buscareu directoris sobre diverses matèries del camp de les ciències socials i observareu si hi ha webs que es repeteixen en molts d'aquests directoris.

A la segona part de la pràctica, aplicareu tècniques de cerca per buscar recursos sobre un tema concret de socials per a secundària.

   
  Cerca de webs genèriques sobre ciències socials. Què hi ha a la xarxa?
   
 

Obriu el navegador i entreu en un cercador de cercadors per trobar els principals cercadors i directoris de socials en castellà, anglès i català. Per començar, usareu el cercador de cercadors recomanat a la pràctica 1 del mòdul 3 del curs D109, anomenat Buscopio.

Accediu a Humanidades i entreu a Historia. Obtindreu aquest resultat:

Cercador Buscopio

Si entreu a Edad Moderna, trobareu una única referència, però força interessant: Eighteenth-Century Resources 

Si en lloc d'anar a Història aneu a Art, podeu trobar, per exemple, ArtCyclopedia o WWWart resources, on podeu fer una cerca per artistes, obres o moviments artístics

WWWArt Resourse

   
  Cercadors
   
 

Entreu la paraula història en dos dels cercadors més coneguts i observeu el nombre de resultats i quins són els 10 primers:

Google en català: http://www.google.com/intl/ca/

Altavista: http://ct.yahoo.com/

Feu una taula amb la referència d'aquests 10 primers resultats

Google
Yahoo
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   

Sovint veureu coincidències en els resultats dels dos cercadors. Això és així perquè ambdós usen un mateix directori per a les seves cerques: l'Open Directory Project, creat i mantingut per voluntaris d'arreu del món.

Tant el Google com el Yahoo contenen enllaços anomenats directoris, que us porten al mateix Open Directori Project construït per voluntaris d'arreu del món. Entreu al Google, cliqueu a Directori i aneu fent clic als subapartats següents: World | Català | Ensenyament | Recursos docents. Apunteu quines són les deu primeres referències en un full de text.

Podeu fer el mateix amb el Yahoo: http://ct.yahoo.com/. Aneu a Ciències socials, http://ct.dir.yahoo.com/Ciencies_socials/, i mireu quines categories surten.

Al directori de l'Enciclopèdia Catalana, www.cercador.com, podeu fer-hi cerques amb idioma, lloc i paraula. Si introduïu només la paraula geografia, obteniu una llista amb webs en qualsevol idioma, comentades i valorades. Si a més seleccioneu l'idioma català, teniu una llista d'adreces útils per a l'ensenyament-aprenentatge de la geografia en català. També podríeu entrar per qualsevol de les matèries de l'esquerra: arts, ciències socials, economia, ensenyament, geografia, humanitats, societat...

 

També podeu fer les cerques al portal del Departament d'Educació. Què podeu trobar de socials a la XTEC? La cerca es pot fer efectiva des d' El Google a l'interior de la XTEC: entreu a la pàgina principal de la Xarxa Telemàtica Educativa Catalana i escriviu la paraula història a la finestreta de cerca. Obtindreu més de 30.000 resultats. El motor de les cerques és el mateix Google, però amb la cerca restringida dintre el domini XTEC.

De la mateixa manera, a la pàgina de l'edu365 també trobareu una finestra de cerca del Google que fa cerques dintre el domini edu365.com. Proveu què hi podeu trobar en escriure la paraula geografia.

A vegades, fent cerques de material a la xarxa, es troben bones webs, però, després de fer tantes voltes, ja no sabem ni com s'hi ha arribat. Llavors, és el moment de fer una pausa en la navegació i guardar la troballa a Preferits (n'hi ha prou clicant a Adreces d'interès / Afegeix aquesta pàgina a les adreces) i, si convé, guardar-les senceres al disc dur amb el programa WebCopier, opció molt aconsellable si no voleu trobar-vos amb el fet que quan l'aneu a buscar una altra vegada, ja no hi sigui o hagi canviat de manera notable.

També podeu fer servir allò que anomenem metacercadors. Entreu la paraula art en els dos metacercadors que us referenciem a continuació i observeu el nombre de resultats i quins són els 10 primers:
IXquick: http://ixquick.com/ presenta els resultats classificats amb estrelles. Els dos primers són: http://dart.fine-art.com/, amb quatre estrelles, i http://witcombe.sbc.edu/ARTHLinks.html, amb tres estrelles. Passejeu-vos una mica per aquests primers resultats i feu-vos una idea de les possibilitats didàctiques.
WebBrain: http://www.webbrain.com presenta una interfície gràfica de cerca en Java que a vegades pot ser que no funcioni al vostre navegador, però en realitat la cerca la fa el Google, amb la qual cosa s'obtenen els mateixos resultats extrets de l'Open Directory Project. Veureu que el mètode d'organització de la recerca és diferent. Escriviu art, cerqueu entre els resultats art history, cliqueu-hi i trobareu http://arthistory.about.com/ , una web amb activitats preparades per al professorat i les famílies.

Com veieu, és una altra manera de buscar recursos a Internet.

   
 

Portals temàtics

   
 

Una altra manera de cercar recursos a Internet pot ser la d'anar als portals temàtics de la vostra àrea. Alguns podrien ser aquests:

El Web de les ciències socials, d'Andreu Guiu i Puyol:

El Web de les Ciències Socials

O aquesta web de Julià Buxadera:

Buxaweb

Dues webs excel·lents per trobar recursos per a les vostres matèries.

D'altres podrien ser:

Portal de HistoriaBest of History web sitesPortal de GeografiaPortal de Filosofia

Tampoc podeu oblidar els recursos audiovisuals, cada vegada més presents a Internet. Dues bones adreces podrien ser:

BBC HistoryProgrames a la carta a TV3

La BBC compta amb excel·lents recursos multimèdia per a l'ensenyament de la història, i la Televisió de Catalunya, a part de programes específics com Històries de Catalunya, ofereix la possibilitat de visionar programes a la carta que poden ajudar molt en la preparació i explicació de molts temes de la vostra àrea.

Recordeu que en la vostra recerca tots aquells webs que aneu trobant, sense menysprear pàgines de centres i personals, els podeu anar incorporant a la carpeta de preferits.

   
  Cerca de recursos curriculars relatius a un tema concret de socials a secundària
   
 

Suposeu que voleu veure quins recursos es poden trobar a la xarxa en català que us puguin servir de suport per explicar la història de Roma. Concretament, us interessa trobar alguna pàgina on els alumnes puguin manipular i fer exercicis interactivament.

Abans de començar, podeu consultar els operadors de cerca explicats a la pràctica 3 del mòdul 3 del D109. També podeu basar la cerca en el Google i el Yahoo i consultar les seves pàgines de cerca avançada i consells: Google: Cerca avançada - Consells per a la cerca;
Yahoo: Cerca avançada - Ajudes de cerca.

Si heu fet una lectura ràpida de la informació complementària anterior, podeu resumir que, per anar afinant la cerca, només cal afegir paraules noves a la finestra de cerca separades per un espai en blanc. Si voleu trobar webs on aparegui una frase sencera, cal escriure-la entre cometes, i si voleu que una paraula aparegui forçosament, poseu-hi el signe + al davant; en canvi, si voleu que una paraula quedi exclosa, hi podeu posar el signe - al davant. Això és vàlid tant al Google com al Yahoo. Podeu afinar les cerques només utilitzant aquests pocs conceptes.

Proveu de fer-ho amb qualsevol dels temes de l'àrea de socials de secundària i veureu com a mesura que hi aneu introduint descriptors va disminuint el nombre de pàgines trobades.

Obriu el Google en català amb el navegador i comenceu buscant la paraula Roma, marcant l'opció pàgines en català abans de clicar al botó de cerca. Segons els resultats obtinguts, anireu introduint paraules noves a la finestra de cerca. Paral·lelament, obriu una segona finestra del navegador i feu les mateixes cerques amb el Yahoo. Compareu els resultats obtinguts.

En aquesta primera cerca, el gener de 2005 s'obtenen 99.100 pàgines amb el Google, en canvi, Yahoo ens ofereix els 20 millors resultats d'Internet, d'un total de 7.062, segons podem llegir.

Google: recerca Roma

Si ara darrere la paraula Roma afegiu història, el Google dóna 38.200 pàgines i el Yahoo 2.779. Introduïu a la cerca, entre cometes, virtual. Què és el que obteniu ara?

Haureu trobat, entre els primers resultats, aquest:

http://www.xtec.cat/recursos/socials/historia.htm, on hi ha la web següent:

Imatge de pedra

O una webquest:

WebQuest: Viatge a l'antiga Roma

No oblideu que Internet és un arxiu molt extens d'imatges fixes i en moviment que poden ser emprades en moltes activitats pedagògiques. Així que, de ben segur, trobareu material que resulti interessant per a les vostres propostes de treball amb els alumnes.

   
 
Exemple d'imatges per descarregar
   
  Programació de l'activitat
   
Programació
  • Requeriments de maquinari i de programari:
    Necessiteu un ordinador per cada un o dos alumnes (preferiblement per cada un) amb connexió a Internet.
  • Metodologia:
    La recerca d'informació a Internet és una d'aquelles tasques que permet preparar una gran quantitat d'activitats diverses per fer amb l'alumne/a i gairebé sobre qualsevol tema del currículum; per tant, pot ser un bon recurs, sobretot per a aquelles parts del temari de les quals no tinguem bon material interactiu. Al mateix temps, treballar la recerca a Internet constitueix una competència bàsica que s'ha d'assolir per part de l'alumnat; saber buscar i saber triar una bona informació els serà imprescindible per no perdre's a la xarxa. Segurament és aquí on queda més patent la inflació informativa que patim: cada vegada tenim accés a més fonts, i la dificultat que suposa saber trobar la informació que busquem i saber-ne treure profit personal és més gran. Per això, es recomana que es treballi aquesta habilitat a diferents nivells en tots els cursos de l'ensenyament secundari. En la pràctica que acabeu de fer, us hem donat, esperem, pistes suficients per poder muntar diversos tipus d'activitats de recerca. La manera més senzilla potser és preparar una fitxa, en paper o en format digital, i fer buscar a l'alumnat una informació determinada a Internet, ja sigui amb una recerca guiada i pautada, ja sigui amb una recerca més lliure. Ho podeu adaptar al nivell de l'alumnat, tant de forma global com per a aquell que presenti algunes dificultats específiques. És important acostumar-los a citar la referència de la web d'on han tret la informació. Es poden fer també activitats de recerca de webs sobre un tema i obligar-los a fer una tria raonada. També podeu fer-los buscar unes quantes webs i fer una fitxa d'anàlisi, més elemental i formal (com les que podeu trobar a la revista del SEMPERSE) o més de continguts, adaptant aquest model que està pensat perquè prepareu les vostres activitats didàctiques. Penseu també en la possibilitat de posar en comú les troballes de cadascú i de discutir els criteris de tria. Les possibilitats són gairebé infinites.
  • Temporització:
    Atesa la varietat d'activitats que es poden plantejar, és difícil pensar en una temporització homogènia. De totes maneres, no sembla aconsellable dedicar a aquestes tasques més d'una hora seguida, ja que correu el risc que l'alumnat s'acabi cansant i dispersant. El nombre de sessions depèn també de quin aprofundiment voleu fer.
  • Avaluació:
    En el cas d’aquest tema, l'avaluació s'ha de fer tant sobre els procediments, fonamentals en un tipus de tasca com aquesta, com sobre els resultats de la recerca que l'alumnat us lliurarà en format text.
   
  Informació complementària
   
Informació complementària

Un dels problemes que us podeu trobar en preparar activitats basades en Internet és el de no poder trobar aquella web en la qual havíeu fonamentat les vostres activitats, ja sigui perquè ha desaparegut, ha canviat d'adreça o de servidor, o perquè no disposeu de connexió en aquell moment. Una manera d'evitar aquest problema és descarregar la web sencera o la part que us interessi a l'ordinador. El WebCopier és un navegador potent en desconnexió que explora llocs web i els emmagatzema localment. Això permet tenir còpies a l'ordinador de llocs web sencers i visualitzar-los sense necessitat d'estar connectats a Internet.

El WebCopier fa recerques precises d'enllaços, incloent l'anàlisi del JavaScript, i pot baixar fins a 100 fitxers simultàniament i imprimir el lloc web complet o una part determinada. Suporta servidors intermediaris i permet especificar el nom d'usuari i la contrasenya per poder accedir a llocs web segurs.

Per fer-lo servir només heu d'anar a la pàgina corresponent i clicar a l'opció de descàrrega: Baixa'l des de Softcatalà. Una vegada baixat, només heu d'executar-lo per tal que s'instal·li a l'ordinador. Si l'obriu, apareix aquesta pantalla:

Webcopier

A la part dreta de la barra d'eines hi ha una Ajuda, que és suficient per saber com ho heu de fer per baixar una web. De totes maneres, només cal seguir aquests passos:

Per descarregar un lloc web necessiteu:

  • Crear un projecte nou o obrir-ne un d'existent.
  • Assegurar-vos que esteu connectats a Internet.
  • Iniciar la descàrrega triant el menú Projecte I Inicia la descàrrega, o prement el botó a la barra d'eines.
  • El WebCopier mostra el quadre de diàleg Informació de descàrrega, que presenta la informació sobre la descàrrega en curs.
  • Durant la descàrrega, podeu utilitzar l'arbre de continguts per veure els fitxers que s'han descarregat.
  • Si es produeix algun error durant la descàrrega, podeu visualitzar-lo a la Finestra del fitxer de registre. Utilitzeu l'apèndix Apèndix per tal de trobar la descripció de l'error.
  • Podeu utilitzar el navegador integrat per veure els fitxers descarregats o navegar pel web.
  • El programa atura automàticament la descàrrega quan el lloc web s'ha descarregat o s'han assolit determinats criteris d'aturada.
  • Podeu aturar la descàrrega manualment mitjançant el menú Projecte I Atura la descàrrega, prement el botó a la barra d'eines o el botó Atura al quadre de diàleg Informació de la descàrrega.

Podeu fer una pràctica descarregant la web sobre el modernisme que hi ha en aquesta adreça: http://www.xtec.cat/aulanet/gaudi/

   
   
   
 
Amunt
   
   
XTEC Internet i... nom del curs a secundària