Guia
Mapa
Mòdul 1
Mòdul 2
Mòdul 3
Mòdul 4
Mòdul 5
Mòdul 6
Pràctica 1
Pràctica 2
Pràctica 3
Pràctica 4
Pràctica 5
Pràctica 6
Exercici
   
  Societat i economia: història i conceptes fonamentals
   

En aquesta pràctica ens aproparem a alguns dels conceptes bàsics de l'economia i a la seva evolució històrica. Així mateix, us donarem algunes referències per tal que us sigui senzill preparar algunes activitats didàctiques sobre economia per a l'alumnat.

Tot i que alguns conceptes, per la seva complexitat, només es poden aprofundir al batxillerat, sí que veurem com aproximar-nos-hi amb l'alumnat d'ESO.

   
Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica

Començarem amb un crèdit d'una unitat didàctica, Viatge virtual per les ciències socials, pertanyent al projecte "Internet a l'aula", que és una actuació del Departament d'Educació i la Secretaria per a la Societat de la Informació i que té com a objectiu la creació de materials curriculars basats en Internet. És un projecte dissenyat per desenvolupar materials multimèdia destinats a l’ensenyament i l’aprenentatge de les ciències socials, en català i específicament preparat per ser consultat mitjançant la xarxa Internet. El contingut fa referència al material curricular del primer cicle d’ESO i està organitzat en quatre crèdits específics: el primer correspon a l’estudi de l’organització política al llarg del temps; el segon, a l’estudi econòmic; el tercer, a les relacions socials, i el quart, a l’art i el pensament. És una eina d'aprenentatge interactiva i multimèdia que combina diferents formats d’informació i activitats.

Per a l'alumnat de batxillerat, partirem fonamentalment d'una unitat didàctica del mòdul de Formació i orientació laboral dels cicles formatius que forma part del mateix projecte, tot i que ho complementarem amb altres activitats.

   
  Una unitat didàctica per a l'ESO
   
 

Com ja hem indicat, només emprareu un crèdit d'aquesta unitat didàctica, L'economia al llarg del temps, que constitueix per ell mateix una unitat pedagògica completa. Accediu-hi directament:

Internet a l'aula: L'economia al llarg del temps

El crèdit consta de cinc unitats:

Les activitats econòmiques de la prehistòriaLes activitats econòmiques en l'edat antiga

Les activitats econòmiques en l'edat mitjanaLes activitats econòmiques en l'edat moderna

Les activitats econòmiques en l'edat contemporània

Cada unitat consta d'uns objectius generals, de recursos per al professorat (normalment ampliacions d'informació, webs i mèdia), de diverses activitats autocorrectives i d'un test final, amb ajuda i correció.

Alguns exemples d'activitats:

Exemple d'activitats Internet a l'aulaExemple d'activitats Internet a l'aula.

Exemple d'activitats Internet a l'aula

De totes maneres, el millor és donar un tomb pels continguts de tot el crèdit (http://www.xtec.cat/aulanet/viatge/credit2/cred2.htm) per tal de fer-se'n una idea apropiada.

   
  Programació de l'activitat
   
Programació
  • Requeriments de maquinari i de programari:
    Necessiteu un ordinador per cada un o dos alumnes (preferiblement per cada un) amb connexió a Internet.
  • Metodologia:
    El crèdit està preparat perquè l'alumnat el pugui fer de forma totalment autònoma i no cal una explicació prèvia. De totes maneres, sí que pot anar bé una petita introducció al tema i a l'entorn de treball, que es pot fer mitjançant un canó de projecció. Una vegada fets tots els aclariments sobre la manera de treballar el crèdit, el professor/a tan sols ha d'anar resolent, individualment o col·lectivament, els dubtes o problemes que es presentin. Pot plantejar-se també la possibilitat que una part de les activitats les faci l'alumnat a casa. Així mateix, i amb vista al tractament de la diversitat, podem fer una selecció d'activitats de manera que l'alumnat no ho hagi de fer tot sense perdre de vista els objectius generals del crèdit.
  • Temporització:
    El crèdit ja porta una proposta de temporització: 6 hores per a cadascuna de les tres primeres unitats, 8 hores per a la quarta i 9 per a la cinquena; un total de 35 hores. Amb tot, és aconsellable que avalueu prèviament les possibilitats de l'alumnat i fins i tot que tingueu preparades activitats d'ampliació per a aquell alumnat que vagi més ràpid. No cal, tampoc, fer tot el crèdit de manera continuada, sinó que podeu optar també per introduir cada unitat quan expliqueu el període històric corresponent.
  • Avaluació:
    En el cas d’aquest crèdit comú, es dóna molta importància als continguts procedimentals, ja que el desenvolupament del crèdit es fa a través d’Internet i els alumnes han de procedir d’acord amb les característiques pròpies d’aquest modern sistema de comunicació. És per aquest motiu que l’avaluació ha de tenir molt en compte el nivell de coneixement que tenen els alumnes d’Internet i donar importància a la cerca d’informació que els nois i les noies faran mitjançant Internet. Podeu crear un registre de les activitats que fa cada alumne/a i fer-los lliurar imprès el test final de cada unitat.
  • Tot i que en aquesta pràctica només veiem un dels crèdits, de fet podeu emprar amb les mateixes condicions qualsevol dels altres crèdits: 1. L'organització política al llarg del temps. 3. Les relacions socials al llarg del temps i 4. L'art i el pensament al llarg del temps.
  • Si voleu ampliar sobre temes econòmics podeu fer servir la unitat sobre el salari que s'ha preparat per als programes de garantia social que, tot i ser força senzill, ajuda a l'alumnat a entendre els conceptes bàsics lligats al tema:
El salari
  • Podeu completar el tema amb una pàgina temàtica del MEC sobre intercanvis materials al llarg de la història:

Kairos

   
  Una unitat didàctica per al batxillerat
   
 

Aneu directament a l'adreça http://www.xtec.cat/aulanet/ciclesf1/interfaz/entrada.htm i seleccioneu Formació i orientació laboral. Accediu a la unitat 12: Conceptes bàsics d'economia del mòdul de formació i orientació laboral:

Índex de la unitat

Si feu clic sobre la icona Biblioteca, trobeu documentació bàsica i vídeos sobre l'activitat econòmica:

Documentació i vídeos de la unitat

Fent clic sobre la icona Manual accediu a la pantalla següent:

Desplegament dels continguts de la unitat

Tots els continguts de la unitat es despleguen, i també una guia (amb els objectius i una temporització) i unes activitats.

Si entreu a cadascun dels continguts, hi trobeu una descripció teòrica:

Continguts de la unitat

Finalment, aneu a les activitats pròpiament dites:

Activitats de la unitat

Com veieu, es tracta més d'un manual en format digital que no pas d'una unitat interactiva.

   
   
  Programació de l'activitat
   
Programació
  • Requeriments de maquinari i de programari:
    Necessiteu un ordinador per cada un o dos alumnes (preferiblement per a cada un) amb connexió a Internet.
  • Metodologia:
    La unitat està preparada perquè l'alumnat la pugui fer de manera totalment autònoma i no cal una explicació prèvia. Fins i tot l'alumnat la pot fer a casa, tant com a introducció al tema com també com a reforç de les explicacions a classe.
  • Temporització:
    El crèdit ja porta una proposta de temporització, de 5 hores en total:
Agenda del dia
  • Avaluació:
    En el cas d’aquesta unitat, s'ha de pensar a avaluar les activitats, que es poden fer lliurar en format de text, i també en una prova d'avaluació final preparada pel professor/a.
  • Podeu fer una bona pràctica amb l'alumnat de batxillerat sobre l'impacte de la inversió pública en el creixement del PIB amb una bona guia de recerca sobre el tema i també un model de simulació
Laboratori d'economia
   
  Informació complementària
   
Informació complementària

Podeu trobar molta informació estadística útil per preparar classes a:

També us poden anar bé les webs següents: Biblioteca Virtual de Economía y Enciclopedia Multimedia Interactiva, Economyweb. També podeu cercar dades a les borses, per exemple a la de Barcelona. Per buscar dades per països:

Guia del mundo

   
   
   
 
Amunt
   
   
XTEC Internet i... nom del curs a secundària