![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
El naixement dels moviments socials: obrerisme, treball infantil i feminisme | |
L'objectiu d'aquesta pràctica és mostrar alguns recursos i algunes maneres de treballar amb Internet el tema de les condicions de vida de la classe obrera en general, i la infància i les dones en particular, en el període de la industrialització, així com la seva organització per tal de millorar-ne les condicions. Atès que són temes que surten tant al currículum de 4rt d'ESO com al de batxillerat, procurarem mostrar recursos apropiats per a ambdós nivells. |
|
Desenvolupament de la pràctica | |
![]() |
A continuació, expliquem com fer servir una miniunitat didàctica del portal educatiu edu365, a l'àrea de socials de l'ESO, sobre el treball infantil a la industrialització. Les miniunitats didàctiques (MUD) són propostes de treball sobre un tema d'estudi de les àrees curriculars. Cada MUD conté un apartat informatiu, una proposta d'activitats d'autoavaluació anomenat Avalua't i una o diverses propostes de treball pràctic relacionades amb el tema d'estudi. Diversos elements multimèdia ajuden a entendre les explicacions i a dur a terme les activitats plantejades. També treballarem diversos recursos per a l'alumnat de batxillerat. En aquest cas, també es fa referència a recursos en altres llengües, fonamentalment en anglès. I finalment, un tema comú que, ben adaptat, pot servir per a l'últim cicle d'ESO o el batxillerat. |
Una MUD per a l'ESO | |
Busqueu la miniunitat didàctica Jo no vaig a l'escola: Com veieu, la miniunitat incorpora uns continguts sobre el tema en format flash, unes activitats d'autoavaluació (Avalua't), la possibilitat de fer consultes a un professor/a en línia si es disposa de correu de l'edu, i l'opció d'imprimir qualsevol del seus continguts. Si cliqueu sobre Continua a la part inferior dreta de la imatge central, veureu els continguts del tema, que van des d'una explicació sobre quan es va produir la Revolució Industrial i què va ser, fins quan arriba a Catalunya i quines eren les condicions de treball dels obrers/es -especialment dels nens i les nenes- i com en alguns llocs avui encara es dóna l'explotació infantil: Tot seguit, podeu passar a fer l'activitat d'autoavaluació, l'Avalua't, que consisteix en un qüestionari de respostes múltiples autocorrectiu que permet saber si l'alumnat s'ha fixat bé en els conceptes vistos i si els ha entès correctament: Amb això, ja heu acabat la miniunitat didàctica. |
|
Programació de l'activitat | |
![]() |
|
Unes web per al batxillerat | |
El tema que treballareu és el de la història del moviment obrer, i per fer-ho començareu presentant una web que tracta sobre temes d'història contemporània: Els tema del moviment obrer s'estructura en sis apartats: introducció, vocabulari, personatges, cronologia, bibliografia i filmografia: Conté també enllaços a temes relacionats: la Revolució Industrial, la Segona Revolució Industrial, les teories socialistes i el moviment obrer espanyol i català (1840-1931).Tots els enllaços tenen la mateixa estructura del que us acabem de mostrar i, per tant, amb les mateixes possibilitats de treball. Si el que us interessa és treballar específicament el moviment obrer a Catalunya, teniu una bona pàgina: La web s'estructura en aquests apartats: Els inicis, Les condicions de vida i treball, L'associacionisme, Principis del segle XX, República i dictadura, Cap a la democràcia, Lèxic i Mediateca. |
|
Programació de l'activitat | |
![]() |
1. Textos contemporanis sobre la Revolució Industrial i la situació de la classe obrera (en francès). 2. El treball de la dona en els inicis de la Revolució Industrial, amb activitats i documents de l'època (en anglès). 3. L'Enciclopèdia del marxisme. 4. El Diccionari de sindicats, sindicalistes i de la història del moviment obrer a Catalunya. 5. L'Anarquisme i el seu pensament. |
Una web per a tothom | |
Massa vegades la història de la dona ha estat oblidada en la historiografia oficial. Per això us proposem també aquesta activitat. Accediu a la web següent: Trobareu una web excel·lent sobre la lluita pels drets de les dones al llarg de la història amb incidència especial en el període contemporani. Els temes que s'hi tracten són: En cada un d'aquests apartats s'hi inclouen activitats, fonamentalment de comprensió, com aquestes: |
|
Programació de l'activitat | |
![]() |
Fins i tot podeu accedir a la web http://www.geocities.com/Athens/Agora/2979/Dones/index.htm#Inici, o a: Si teniu ganes de dirigir un treball de recerca amb l'alumnat de batxillerat, podeu veure una llicència d'estudis sobre Àvies, besàvies i rebesàvies: la dona a la industrialització (Colònia Güell, 1891-1973). Amb tot aquest material segur que es pot preparar un munt d'activitats sobre el tema. |
Informació complementària | |
![]() |
Sobre la situació del treball infantil avu, vegeu el Global March o el Global Express Jocs Olímpics: citius, altius, fortius; els materials d'edualter us poden ajudar a preparar més activitats. Per fer algun comentari de text històric sobre els orígens del moviment obrer a Catalunya, podeu anar a: Base documental d'Història Contemporània de Catalunya; hi descobrireu molts altres textos interessants. També podeu accedir a la web de l'Organització Internacional del Treball o a la de la Confederació Internacional de Confederacions Sindicals Lliures per veure les preocupacions actuals del món obrer. Per a la situació de la dona avui, no us perdeu: Mujeres en red o l'espai de dones de Pangea. |
![]() |
|