Guia
Mapa
Mòdul 1
Mòdul 2
Mòdul 3
Mòdul 4
Mòdul 5
Mòdul 6
Pràctica 1
Pràctica 2
Pràctica 3
Pràctica 4
Pràctica 5
Pràctica 6
Exercici
   
  El naixement dels moviments socials: obrerisme, treball infantil i feminisme
   

L'objectiu d'aquesta pràctica és mostrar alguns recursos i algunes maneres de treballar amb Internet el tema de les condicions de vida de la classe obrera en general, i la infància i les dones en particular, en el període de la industrialització, així com la seva organització per tal de millorar-ne les condicions.

Atès que són temes que surten tant al currículum de 4rt d'ESO com al de batxillerat, procurarem mostrar recursos apropiats per a ambdós nivells.

   
Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica

A continuació, expliquem com fer servir una miniunitat didàctica del portal educatiu edu365, a l'àrea de socials de l'ESO, sobre el treball infantil a la industrialització. Les miniunitats didàctiques (MUD) són propostes de treball sobre un tema d'estudi de les àrees curriculars. Cada MUD conté un apartat informatiu, una proposta d'activitats d'autoavaluació anomenat Avalua't i una o diverses propostes de treball pràctic relacionades amb el tema d'estudi. Diversos elements multimèdia ajuden a entendre les explicacions i a dur a terme les activitats plantejades.

També treballarem diversos recursos per a l'alumnat de batxillerat. En aquest cas, també es fa referència a recursos en altres llengües, fonamentalment en anglès. I finalment, un tema comú que, ben adaptat, pot servir per a l'últim cicle d'ESO o el batxillerat.

   
  Una MUD per a l'ESO
   
 

Busqueu la miniunitat didàctica Jo no vaig a l'escola:

MUD: jo no vaig a l'escola

Com veieu, la miniunitat incorpora uns continguts sobre el tema en format flash, unes activitats d'autoavaluació (Avalua't), la possibilitat de fer consultes a un professor/a en línia si es disposa de correu de l'edu, i l'opció d'imprimir qualsevol del seus continguts.

Si cliqueu sobre Continua a la part inferior dreta de la imatge central, veureu els continguts del tema, que van des d'una explicació sobre quan es va produir la Revolució Industrial i què va ser, fins quan arriba a Catalunya i quines eren les condicions de treball dels obrers/es -especialment dels nens i les nenes- i com en alguns llocs avui encara es dóna l'explotació infantil:

Imatge de la mud: jo no vaig a l'escolaImatge de la mud: jo no vaig a l'escolaImatge de la mud: jo no vaig a l'escolaImatge de la mud: jo no vaig a l'escolaImatge de la mud: jo no vaig a l'escolaImatge de la mud: jo no vaig a l'escola

Tot seguit, podeu passar a fer l'activitat d'autoavaluació, l'Avalua't, que consisteix en un qüestionari de respostes múltiples autocorrectiu que permet saber si l'alumnat s'ha fixat bé en els conceptes vistos i si els ha entès correctament:

Avalua't de la mud jo no vaig a l'escola

Amb això, ja heu acabat la miniunitat didàctica.

   
  Programació de l'activitat
   
Programació
  • Requeriments de maquinari i de programari:
    Necessiteu un ordinador per cada un o dos alumnes (preferiblement per cada un) amb connexió a Internet, o bé heu de tenir descarregada a cada ordinador la miniunitat didàctica.
  • Metodologia:
    Se suposa que ja heu explicat el tema de la Revolució Industrial a classe; de tota manera, si no ha estat així, aquesta unitat és perfectament autònoma i la podeu utilitzar també com una manera diferent de fer la introducció al tema.
  • Temporització:
    Es pot fer tota la unitat en una sola sessió de classe d'una hora. S'ha de comptar el temps necessari per fer una introducció al tema, més extensa si els alumnes no estan familiaritzats amb les MUD, tot i que pot ser molt breu. Us podeu plantejar que els alumnes us lliurin l'activitat d'avaluació impresa per tal que tingueu un control sobre la feina feta. Per a aquells alumnes que vagin més ràpid, podeu ampliar la feina fent-los llegir les conclusions d'un informe de la Unicef del 2001 i fent-los fer un resum, o fins i tot una valoració personal, de les dades. L'informe complet el podeu trobar a: http://www.unicef.org/spanish/publications/pub_beyond_sp.pdf
  • Aquestes miniunitats didàctiques, pels mecanismes d'autoavaluació que incorporen, donen molta autonomia als alumnes, de manera que les MUD es poden treballar tant des de l'escola com des de casa. D'altra banda, les activitats estan plantejades per a diferents nivells de comprensió (identificar, relacionar, aplicar, analitzar, avaluar...), per la qual cosa les MUD són un bon material per al tractament de la diversitat.
  • Si disposeu de més temps o voleu treballar el tema d'una altra manera, podeu accedir a una anàlisi (en anglès) sobre la Factory Act de 1833, que va ser la primera llei sobre el treball infantil. Té activitats de comprensió i reflexió. Si els alumnes no dominen gaire l'anglès, pot ser una activitat per fer una pràctica d'ús dels traductors automàtics en línia (per exemple, el Babelfish o el Google), que tot i que no donen resultats excel·lents, poden ajudar-nos. Depenent del domini de l'anglès, l'activitat pot ocupar-nos una o dues sessions.

Factory Act 1833

 

  • Una bona font per aprofundir en el treball infantil, en aquest cas a Catalunya, pot ser Datos Estadísticos y observaciones que una Comisión mixta de Individuos de la Junta de Comercio de Cataluña y de la Comisión de Fábricas (1839), que podeu trobar a: http://www.xtec.cat/~jrovira6/isabel21/textil.htm Permet fer una feina d'anàlisi d'una font primària.
   
  Unes web per al batxillerat
   
 

El tema que treballareu és el de la història del moviment obrer, i per fer-ho començareu presentant una web que tracta sobre temes d'història contemporània:

El moviment obrer

Els tema del moviment obrer s'estructura en sis apartats: introducció, vocabulari, personatges, cronologia, bibliografia i filmografia:

Introducció al moviment obrerVocabulari del moviment obrerPersonatges del moviment obrerCronologia del moviment obrerBibliografia sobre el moviment obrerFilmografia sobre el moviment obrer

Conté també enllaços a temes relacionats: la Revolució Industrial, la Segona Revolució Industrial, les teories socialistes i el moviment obrer espanyol i català (1840-1931).Tots els enllaços tenen la mateixa estructura del que us acabem de mostrar i, per tant, amb les mateixes possibilitats de treball.

Si el que us interessa és treballar específicament el moviment obrer a Catalunya, teniu una bona pàgina:

El moviment obrer a Catalunya

La web s'estructura en aquests apartats: Els inicis, Les condicions de vida i treball, L'associacionisme, Principis del segle XX, República i dictadura, Cap a la democràcia, Lèxic i Mediateca.

El moviment obrer a Catalunya

   
  Programació de l'activitat
   
Programació
  • Requeriments de maquinari i de programari:
    Necessiteu un ordinador per cada un o dos alumnes, amb connexió a Internet, o bé heu de tenir descarregada a cada ordinador la web que treballareu.
  • Metodologia:
    Ambdues webs serveixen perfectament per explicar el tema que tracteu sense necessitat d'una introducció prèvia. Allò que sí que heu de preparar és una o més fitxes de treball (fitxes que poden ser facilitades a l'alumnat en format digital o en paper). Aquestes fitxes poden implicar la recerca d'una o més informacions determinades, fer un resum de determinats aspectes, elaborar un mapa conceptual d'algun apartat, etc. El professor/a farà de guia i de consultor/a quan hi hagi dubtes. Pot anar bé tenir un canó per visualitzar la pàgina web seleccionada per resoldre dubtes.
  • Temporització:
    Es pot dedicar una o diverses sessions a cadascuna de les webs. Tot depèn de si voleu aprofundir-hi o si només voleu fer-hi una aproximació per tal que els i els alumnes les coneguin i després les explotin pel seu compte. Per a aquells alumnes que van més ràpid, podeu tenir preparades més activitats que no considereu bàsiques i que, per tant, no cal que les facin tots.
  • Avaluació:
    L'avaluació es pot fer mitjançant el lliurament de les fitxes de treball.
  • Si encara voleu treballar més el tema o voleu fer-ho d'una altra manera, podeu veure:

1. Textos contemporanis sobre la Revolució Industrial i la situació de la classe obrera (en francès).

2. El treball de la dona en els inicis de la Revolució Industrial, amb activitats i documents de l'època (en anglès).

3. L'Enciclopèdia del marxisme.

4. El Diccionari de sindicats, sindicalistes i de la història del moviment obrer a Catalunya.

5. L'Anarquisme i el seu pensament.

Diccionari de sindicats, sindicalistes i...

   
  Una web per a tothom
   
 

Massa vegades la història de la dona ha estat oblidada en la historiografia oficial. Per això us proposem també aquesta activitat. Accediu a la web següent:

Sufragismo y feminismo

Trobareu una web excel·lent sobre la lluita pels drets de les dones al llarg de la història amb incidència especial en el període contemporani. Els temes que s'hi tracten són:

Índex de sufragismo y feminismo

En cada un d'aquests apartats s'hi inclouen activitats, fonamentalment de comprensió, com aquestes:

Actividades sobre sufragismo y feminismo

   
  Programació de l'activitat
   
Programació
  • Requeriments de maquinari i de programari:
    Necessiteu un ordinador per cada un o dos alumnes (preferiblement per cada un) amb connexió a Internet, o bé heu de tenir descarregada a cada ordinador la web.
  • Metodologia:
    Pot anar bé fer una introducció al tema abans de començar, però no és imprescindible i el professors/a només ha d'anar ajudant a resoldre els dubtes plantejats per l'alumnat. També es pot fer en part a classe i en part a casa, si es creu convenient.
  • Temporització:
    Si es fa completament a classe, s'hi han de dedicar diverses sessions, segurament un mínim de 6, tot depenent de l'alumnat que tingueu. Però segurament no és aconsellable fer totes les activitats de forma continuada i és millor que aprofiteu els diversos temes per fer l'activitat corresponent al període que tracteu a classe. D'aquesta manera no es farà tan feixuga la tasca. L'avaluació es pot fer mitjançant el lliurament de les fitxes de les activitats fetes. El tema també permet organitzar un bon debat a classe.
  • Si encara voleu treballar més el tema, podeu veure un treball fet per un grup d'alumnes coordinats pel mateix professor que ha fet la web anterior:

Historía de la mujer en España

Fins i tot podeu accedir a la web http://www.geocities.com/Athens/Agora/2979/Dones/index.htm#Inici, o a:

Internet women's history sourcebook

Si teniu ganes de dirigir un treball de recerca amb l'alumnat de batxillerat, podeu veure una llicència d'estudis sobre Àvies, besàvies i rebesàvies: la dona a la industrialització (Colònia Güell, 1891-1973).

Amb tot aquest material segur que es pot preparar un munt d'activitats sobre el tema.

   
  Informació complementària
   
Informació complementària

Sobre la situació del treball infantil avu, vegeu el Global March o el Global Express Jocs Olímpics: citius, altius, fortius; els materials d'edualter us poden ajudar a preparar més activitats.

Per fer algun comentari de text històric sobre els orígens del moviment obrer a Catalunya, podeu anar a: Base documental d'Història Contemporània de Catalunya; hi descobrireu molts altres textos interessants. També podeu accedir a la web de l'Organització Internacional del Treball o a la de la Confederació Internacional de Confederacions Sindicals Lliures per veure les preocupacions actuals del món obrer.

Per a la situació de la dona avui, no us perdeu: Mujeres en red o l'espai de dones de Pangea.

   
   
   
 
Amunt
   
   
XTEC Internet i... nom del curs a secundària