Guia
Mapa
Mòdul 1
Mòdul 2
Mòdul 3
Mòdul 4
Mòdul 5
Mòdul 6
Pràctica 1
Pràctica 2
Pràctica 3
Pràctica 4
Pràctica 5
Pràctica 6
Exercici
   
  Orígens del món contemporani: les revolucions liberals
   

L'objectiu d'aquesta pràctica és facilitar-vos l'accés a alguns recursos per treballar amb l'alumnat l'origen polític i ideològic del món contemporani a partir dels canvis produïts amb la revolució anglesa del segle XVII, la revolució nord-americana del segle XVIII i la Revolució Francesa del 1789, que juntament amb les doctrines ideològiques i econòmiques agrupades sota el terme de liberalisme constitueixen el fonament de la societat contemporània occidental.

Aquests continguts formen part tant del currículum del segon cicle de l'ESO com del de batxillerat i, per tant, procurarem que els recursos puguin emprar-se tant en un nivell com en l'altre, diferenciant clarament quin ens sembla més adequat a cada nivell.

   
Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica

En aquesta pràctica veureu diversos tipus de recursos que es poden trobar a Internet per poder treballar els orígens del món contemporani. Precisament, la seva varietat us pot permetre preparar diverses activitats per a l'aula i també per a l'alumnat de nivells molt diferents. Aquí només en donarem unes quantes referències i exemples, però les fonts emprades us permetran preparar-ne fàcilment moltes altres.

Estudiar els fonaments del món contemporani, al marge d'ajudar a entendre els orígens de la societat actual, també permet comprendre la noció de canvi històric i de revolució. Ens atansarem a la multiplicitat de factors que hi influeixen.

   
  L'antic règim
   
 

Començareu per treballar què era l'antic r ègim, la crisi del qual explicarà molts dels esdeveniments que donaran lloc a la nova societat.

Al Buxaweb hi haun estudi relativament complet de què era l'antic règim:

Temes d'història contemporània: l'Antic Règim

Com veieu, hi trobem un vocabulari suficient, personatges i una bibliografia bàsica. Amb l'estudi d'aquesta web n'hi ha prou per introduir el tema.

Si us atreviu amb l'anglès, podeu anar també a:

The European Enlightenment

Si entreu a Contents, hi trobareu aquests continguts:

  • Pre-Enlightenment Europe
  • The Case of England
  • Seventeenth Century Enlightenment Thought
  • René Descartes
  • Blaise Pascal
  • The Scientific Revolution
  • The Eighteenth Century
  • The Philosophes
  • Jean-Jacques Rousseau
  • Women: Communities, Economies, and Opportunities
  • Absolute Monarchy and Enlightened Absolutism
  • The Industrial Revolution of the Eighteenth Century

I aquests recursos:

  • A Gallery of Seventeenth and Eighteenth Century Visual Culture
  • Enlightenment Reader
  • A Glossary of Enlightenment Terms and Concepts
  • Internet Resources on the European Enlightenment

Podeu fer servir també la presentació següent per explicar la transició de l'àntic règim al liberalisme: Antiguo Régimen vs Liberalismo.

Parlant del liberalisme, podríeu introduir-lo amb el text Què és el liberalisme, d'Agustí Alcoberro. Però una de les manifestacions històriques fonamentals del liberalisme és el constitucionalisme. Podeu fer una bona anàlisi de les primeres constitucions a partir de la web de la Universitat de Valladolid, que reuneix un bon seguit de textos constitucionals històrics:

Materiales constitucionales

Simplement seguint els enllaços corresponents, trobareu els textos bàsics d'Anglaterra, Estats Units i França, que us poden servir per fer una anàlisi textual i comparativa. Per al constitucionalisme espanyol, podeu anar a:

España: Constituciones generales

En català, podeu trobar el Bill of rights (1689), i la Declaració de drets de l'home i el ciutadà (1789).

Ara ja podeu entrar en la història de la revolució anglesa del segle XVII, la revolució nord-americana i la Revolució Francesa.

Un resum de la revolució anglesa del segle XVII el trobareu a:

La revolución inglesa

Per a la revolució americana, podeu començar també amb el Buxaweb:

La revolució americana

Podeu completar la informació a:

ArteHistoria

I si domineu una mica l'anglès, visiteu l'adreça següent: http://www.digitalhistory.uh.edu/database/subtitles.cfm?titleID=53

Sobre la Revolució Francesa, a part de la corresponent web del Buxaweb, visiteu aquesta adreça del CNICE que conté una bona unitat didàctica:

La revolució francesa

La unitat disposa dels apartats següents:

  • Informació sobre la Revolució Francesa i exercicis d'autoavaluació:

La revolució francesaEjercicicos de autoevaluación

  • Suggeriments sobre la utilització de la web i enllaços:

Sugerencias para la utilización de la webEnlaces a pàginas relacionadas

Si voleu, també teniu disponible una interessant presentació sobre la Revolució Francesa:

Presentació sobre la revolució francesa

   
  Programació de l'activitat
   
Programació

Amb totes les referències que us hem donat, es poden preparar diverses activitats d'aula. En donarem algun exemple:

Activitat 1. Utilització de la unitat didàctica de la Revolució Francesa de Jesús Tapia:

  • Requeriments de maquinari i de programari:
    Necessiteu un ordinador per cada un o dos alumnes (preferiblement per a cada un) amb connexió a Internet.
  • Metodologia:
    La unitat està preparada perquè l'alumnat la pugui fer de maenra totalment autònoma i no cal una explicació prèvia. Fins i tot la poden fer a casa, tant com a introducció al tema com també com a reforç de les explicacions a classe.
  • Temporització:
    La unitat consta de 7 pàgines amb les corresponents activitats, per la qual cosa es podria pensar a fer set sessions diferents que no tenen perquè ocupar cadascuna l'hora sencera de classe (poden fer-se servir com a complements d'una explicació prèvia). També podeu dedicar dues sessions completes d'una hora de durada com a activitat prèvia a l'explicació més aprofundida del tema o com a cloenda.
  • Avaluació:
    Les activitats de la unitat estan pensades perquè l'alumne/a s'autoavaluï, per la qual cosa, allò que es pot avaluar és més l'actitud i els procediments que no pas els continguts. Si voleu avaluar continguts, heu de preparar una prova específica.
  • Tot i que en principi la unitat està pensada per al batxillerat, és perfectament vàlida per a l'alumnat d'ESO, sempre que compti amb el vostre suport.

Activitat 2. Anàlisi comparatiu dels primers textos constitucionals:

  • Requeriments de maquinari i de programari:
    Necessiteu un ordinador per cada alumne/a amb connexió a Internet.
  • Metodologia:
    L'anàlisi, amb una fitxa de treball, l'ha de poder fer l'alumnat de manera totalment autònoma. Tot i així, sí que pot anar bé una petita introducció al tema i a l'entorn de treball, que es pot fer mitjançant un canó de projecció. Una vegada fets tots els aclariments sobre els objectius i la metodologia del treball, el professor/a tan sols ha d'anar resolent, individualment o col·lectivament, els dubtes o problemes que es vagin presentant. Se'ls pot donar directament l'adreça on anar a buscar la informació o fer un exercici previ de recerca a Internet. Pot plantejar-se també la possibilitat que una part de les activitats les faci l'alumnat a casa. Així mateix, i de cara al tractament de la diversitat, podeu fer una selecció d'activitats de manera que l'alumnat no ho hagi de fer tot sense perdre de vista els objectius generals de l'activitat. Un esquema d'un possible fitxa de treball podria ser aquest:
    Anàlisi
    Bill of rights (1689)
    Constitució dels EUA (1787)
    Constitució francesa (1791)
    Preàmbul      
    Principals articles      
    Coincidències      
    Diferències      
    Valoració general      

 

  • Temporització:
    Depèn molt de la profunditat de l'anàlisi que es vulgui fer, però es podria pensar en tres session d'una hora: la primera, per fer un recull d'informació; la segona, per fer les conclusions individuals, i la tercera per fer la posada en comú.
  • Avaluació:
    El lliurament de la fitxa d'anàlisi de cada alumne/a i l'observació de la posada en comú proporcionen dades suficients per avaluar l'activitat.
  • Si voleu, hi podeu afegir la comparació amb la primera Constitució espanyola (1812).
   
  Informació complementària
   
Informació complementària

Respecte a la història de Catalunya d'aquest període, també podeu fer servir:

  • Una mud sobre l'Onze de Setembre de 1714:

L'Onze de setembre

  • Les unitats corresponents del projecte "Viatge vitual per les ciències socials":

Viatge virtual per les ciències socials

Podeu trobar més recursos generals a:

No cal dir que les referències d'aquesta pàgina són només una petita part de les possibles. Una bona feina és la de cercar-ne d'altres i seleccionar-les segons els vostres interessos i valoracions. És una feina imprescindible per treure profit d'Internet i els seus recursos, gairebé infinits.

   
   
   
 
Amunt
   
   
XTEC Internet i... nom del curs a secundària