![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Art: neoclassicisme, romanticisme i realisme | ||||||
En aquesta pràctica busquem la manera d'apropar-nos als corrents artístics predominants en el període històric que abasta aquest mòdul. El neoclassicisme, el romanticisme i el realisme són un reflex fidel dels canvis socials, econòmics i culturals del període, i la seva anàlisi ens permet entendre i apropar-nos a algunes de les qüestions que es plantegen en les altres pràctiques del mòdul. Els recursos que aquí exposarem poden utilitzar-ser tant per al segon cicle de l'ESO com per al batxillerat, tot i que el grau d'aprofundiment i el coneixement de l'alumnat acabaran de situar-los en el nivell adequat. |
||||||
Desenvolupament de la pràctica | ||||||
![]() |
Internet és una font immensa de recursos per a la història de l'art (penseu només en la consulta que podem fer de les obres dels principals museus de tot el món), però en molts casos no estan elaborats per poder-los fer servir com a unitat didàctica autònoma per part de l'alumnat. Procurarem, per tant, donar algunes idees per facilitar aquesta tasca. Les activitats se centren en els moviments artístics que donen nom a aquesta pràctica, però amb tècniques semblants poden servir per a qualsevol període o moviment artístic. No entrarem aquí en la qüestió del paper de la història de l'art en la comprensió dels fenòmens històrics ni en la relativa -o no- indepèndencia del fet artístic del seu context històric. Són qüestions que s'abordaran en alguna pràctica d'altres mòduls. |
|||||
Una web per aprendre i gaudir de l'art | ||||||
La web Artsdidàctica,http://phobos.xtec.cat/jsoroll1/?q=node/68 de Joan Sorolla, de l'IES Miquel Biada, és una excel·lent base per començar qualsevol activitat sobre l'art i la seva història i, per tant, també sobre el període que ens ocupa: Com veieu, hi ha un munt de continguts amb enllaços a altres webs I per si no n'hi hagués prou, un parell de seccions magnífiques per al seu ús didàctic:
Segur que només donant una ullada a aquestes pàgines ja se us han ocorregut un munt d'activitats per fer a l'aula amb els alumnes. Però anem al tema que ens ocupa: podríeu començar per fer buscar als nois i les noies les fitxes corresponents als tres estils d'aquesta pràctica. Amb la informació aconseguida, podrien cercar obres significatives de cada corrent en aquesta web: O també podeu anar a: Una vegada seleccionada una obra arquitectònica, pictòrica o escultòrica per part de cada alumne/a, podeu emprar els guions d'anàlisi de la web de Joan Sorolla, adaptant-los si convé als vostres objectius o a l'alumnat. També podeu trobar uns models de fitxes d'anàlisi a la web de Xavier Ripoll, a l'adreça http://www.xtec.cat/~xripoll/arttot14.htm |
||||||
Programació de l'activitat | ||||||
![]() |
|
|||||
Una altra web per aprendre història de l'art | ||||||
Una web amb molts recursos per a la història de l'art és Art History: En aquesta web, classificat per períodes, trobem referències a gairebé tot l'art universal i enllaços a imatges dels principals moviments artístics, d'artistes i dels principals museus del món. Destaquem que inclou força referències de l'art no occidental: asiàtic, africà, nadiu americà, etc. L'activitat proposada és fer un àlbum d'imatges d'obres artístiques dels tres corrents d'aquesta pràctica. L'àlbum es faria amb un processador de textos mitjançant una fitxa semblant a aquesta:
A la fitxa s'hi poden afegir tants ítems com cregueu necessaris i donar-li així més profunditat. Si els faciliteu en format electrònic tota la feina, es podrà fer amb l'ordinador. |
||||||
Programació de l'activitat | ||||||
![]() |
|
|||||
Informació complementària | ||||||
![]() |
Altres webs d'història de l'art que us poden ser útils:
Amb qualsevol d'aquestes webs es poden crear altres activitats. No oblideu tampoc que a l'opció d'imatges dels cercadors també podeu trobar molts recursos, com ara la imatge que teniu a continuació: |
|||||
![]() |
||||||