![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Introducció
|
|||||||||||||||||||||
La finalitat d'aquest curs és proporcionar informació al professorat de ciències socials d'educació secundària (ESO i batxillerat) sobre els recursos que ofereixen Internet i les TIC per donar suport a la tasca docent en aquesta àrea. Internet ha esdevingut un immens arxiu de material i d'informació de tot tipus. N'hi ha de molt bo i que possibilita el treball a l'aula: per a tots els nivells, amb diversitat de continguts, interactiu, multimèdia, en diversos formats (HTML, FLASH, PDF...) i en diferents idiomes. Hi ha material institucional, comercial i també elaborat per professorat amb experiència i excel·lència docents. A través d'Internet és possible descarregar programes per utilitzar amb els alumnes, eines per crear materials o, senzillament, disposar d'informació per preparar classes, exercicis o proves escrites amb qualitat excel·lent. Aquesta abundància demana saber trobar i seleccionar el material adient per a la programació d'aula. Internet és un mitjà que exigeix una cerca activa i una valoració crítica del que s'hi troba. Per això cal una mica de tècnica per utilitzar els cercadors, i organització per emmagatzemar sistemàticament la informació obtinguda i no perdre's en navegacions poc productives. De bon començament hem d'agrair a tots els autors i les autores de material educatiu de ciències socials publicat de forma desinteressada a Internet la seva generositat i el treball ben fet: sense ells i elles, aquest curs no es podria fer realitat. |
|||||||||||||||||||||
Objectius
|
|||||||||||||||||||||
Els objectius del curs són:
Per dur a terme aquests objectius, s'analitzaran els continguts d'Internet i de les TIC que es poden aplicar als diversos àmbits curriculars, i es concretarà de manera diferenciada l'ús per a l'ESO i el batxillerat, tal com s'explica a l'apartat Estructura del curs d'aquesta mateixa guia. |
|||||||||||||||||||||
Estructura | |||||||||||||||||||||
El curs està estructurat en 6 mòduls i el projecte final. La durada del curs és de 45 hores, distribuïdes en 6 hores per a cada mòdul, i 9 hores per a la realització del projecte. Dissenyar un curs d'aquestes característiques condiciona l'estructura que cal donar-hi:
Si l'opció escollida hagués estat la primera, hauríem acabat elaborant mòduls que portarien títols com "Les ciències socials a l'edu365", "Quaderns virtuals", "WebQuest", "Clic o JClic", "Projectes col·laboratius"..., mòduls que necessitarien un curs sencer i que, de fet, ja són objecte d'algun curs de l'oferta formativa del mateix Departament d'Educació i Universitats. Cal tenir en compte, també, que un plantejament d'aquest tipus no encaixa bé en un curs que pretén adreçar-se a usuaris de recursos TIC, no a creadors de recursos TIC. Per les raons anterios, s'ha cregut més convenient posar l'èmfasi en els apartats sobre els currículums, i en cada mòdul examinar recursos diversos, sempre intentant que hi hagi algun nexe temàtic comú. Seguint aquest plantejament, els mòduls són:
En aquells temes en què ha estat possible, s'han introduït pràctiques diferenciades per a l'ESO i el batxillerat i sempre s'ha procurat posar en cada mòdul pràctiques de geografia, història i història de l'art. |
|||||||||||||||||||||
Format
|
|||||||||||||||||||||
Per seguir aquest curs podeu optar entre:
|
|||||||||||||||||||||
Requeriments | |||||||||||||||||||||
Per fer aquest curs es requereixen uns coneixements i unes destreses bàsiques en el domini d'eines ofimàtiques com ara editors de textos, presentacions, editors d'imatges, etc. És a dir, convé estar familiaritzat amb operacions com crear carpetes, copiar fitxers, retallar i enganxar, instal·lar programes, navegar per Internet, enviar correu electrònic, participar en fòrums, xats... Per a tots els cursos en suport telemàtic és aconsellable consultar la informació que hi ha a la Guia general dels cursos telemàtics i també la Guia de l'entorn de formació Educampus. També pot anar bé consultar el TC00 Mòdul 0 - Primers passos telemàtics per tal d'ampliar els coneixements i les destreses bàsiques especialment per a usuaris o usuàries no gaire experts. |
|||||||||||||||||||||
Mapa de les pràctiques | |||||||||||||||||||||
Heu d'accedir als continguts del curs mitjançant un recorregut seqüencial i seguint l'ordre dels mòduls; ara bé, també és possible navegar per les pràctiques a partir del recurs utilitzat (XTEC, edu365, etc.) o d'altres (cicles, etapa, etc.) des del Mapa de les pràctiques. | |||||||||||||||||||||
Requeriments tècnics | |||||||||||||||||||||
Els materials d'aquest curs es poden visualitzar amb les versions actualitzades dels navegadors Firefox i Internet Explorer (eines disponibles al CD-ROM Materials de formació i a l'aplicatiu CDweb). | |||||||||||||||||||||
Icones i elements de navegació | |||||||||||||||||||||
Les icones utilitzades són: | |||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
Els elements de navegació són: | |||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
Tutoria | |||||||||||||||||||||
A cada participant se li assigna un tutor o tutora que l'assessora i l'orienta en el treball dels diferents mòduls. L'alumnat pot formular les consultes i preguntes que calgui mitjançant l'aplicatiu Educampus/Formació SGTI (http://edu365.cat/educampus). A través de l'entorn pot demanar orientacions, suggeriments i recomanacions per desenvolupar el treball. La persona responsable de la tutoria fa un seguiment personal del procés de cada participant basat en els exercicis. | |||||||||||||||||||||
Lliurament d'exercicis | |||||||||||||||||||||
En la data prevista, cal enviar al tutor o a la tutora els exercicis de cada mòdul, dintre de la tutoria del curs a l'educampus-FORMSGTI. En cada exercici s'especifica el nom que ha de tenir el fitxer. És important que respecteu aquesta manera d'anomenar els fitxers. |
|||||||||||||||||||||
Projecte | |||||||||||||||||||||
El projecte de treball és l'element amb el qual es conclou el curs. La seva finalitat és que l'alumne/a apliqui de forma autònoma les estratègies treballades als mòduls. És indispensable per superar el curs. El projecte consisteix en l'entrega d'un llistat de 5 a 10 pàgines web que us hagin resultat de gran utilitat. Justifiqueu aquesta selecció segons el profit didàctic que n'hagueu pogut treure. A més, heu de triar entre una de les dues opcions següents:
|
|||||||||||||||||||||
Calendari | |||||||||||||||||||||
Vegeu el calendari de l'activitat. | |||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||