Guia
Mapa de les pràctiques
Mòdul 1
Mòdul 2
Mòdul 3
Mòdul 4
Mòdul 5
Mòdul 6
Pràctica 1
Pràctica 2
Pràctica 3
Pràctica 4
Pràctica 5
Pràctica 6
   
 
Introducció
   

La finalitat d'aquest curs és proporcionar informació al professorat de ciències socials d'educació secundària (ESO i batxillerat) sobre els recursos que ofereixen Internet i les TIC per donar suport a la tasca docent en aquesta àrea.

Internet ha esdevingut un immens arxiu de material i d'informació de tot tipus. N'hi ha de molt bo i que possibilita el treball a l'aula: per a tots els nivells, amb diversitat de continguts, interactiu, multimèdia, en diversos formats (HTML, FLASH, PDF...) i en diferents idiomes. Hi ha material institucional, comercial i també elaborat per professorat amb experiència i excel·lència docents.

A través d'Internet és possible descarregar programes per utilitzar amb els alumnes, eines per crear materials o, senzillament, disposar d'informació per preparar classes, exercicis o proves escrites amb qualitat excel·lent.

Aquesta abundància demana saber trobar i seleccionar el material adient per a la programació d'aula. Internet és un mitjà que exigeix una cerca activa i una valoració crítica del que s'hi troba. Per això cal una mica de tècnica per utilitzar els cercadors, i organització per emmagatzemar sistemàticament la informació obtinguda i no perdre's en navegacions poc productives.

De bon començament hem d'agrair a tots els autors i les autores de material educatiu de ciències socials publicat de forma desinteressada a Internet la seva generositat i el treball ben fet: sense ells i elles, aquest curs no es podria fer realitat.

   
 
Objectius
   
 

Els objectius del curs són:

  • Donar a conèixer recursos TIC adients per a l'ensenyament de les ciències socials i les seves prestacions, i cercar-ne de nous.
  • Donar pautes al professorat per a l'ús eficaç de les TIC en la seva activitat professional.
  • Promoure l'ús de recursos TIC en l'àrea de ciències socials d'ESO i batxillerat a l'aula.
  • Proposar i estudiar exemples d'ús didàctic dels recursos TIC a l'aula.
  • Concretar alguns dels continguts apresos en l'elaboració d'un projecte propi d'ús curricular.

Per dur a terme aquests objectius, s'analitzaran els continguts d'Internet i de les TIC que es poden aplicar als diversos àmbits curriculars, i es concretarà de manera diferenciada l'ús per a l'ESO i el batxillerat, tal com s'explica a l'apartat Estructura del curs d'aquesta mateixa guia.

   
  Estructura
   

El curs està estructurat en 6 mòduls i el projecte final. La durada del curs és de 45 hores, distribuïdes en 6 hores per a cada mòdul, i 9 hores per a la realització del projecte.

Dissenyar un curs d'aquestes característiques condiciona l'estructura que cal donar-hi:

  • Posar l'èmfasi en les eines.
  • Posar l'èmfasi en els apartats dels currículums.

Si l'opció escollida hagués estat la primera, hauríem acabat elaborant mòduls que portarien títols com "Les ciències socials a l'edu365", "Quaderns virtuals", "WebQuest", "Clic o JClic", "Projectes col·laboratius"..., mòduls que necessitarien un curs sencer i que, de fet, ja són objecte d'algun curs de l'oferta formativa del mateix Departament d'Educació i Universitats. Cal tenir en compte, també, que un plantejament d'aquest tipus no encaixa bé en un curs que pretén adreçar-se a usuaris de recursos TIC, no a creadors de recursos TIC.

Per les raons anterios, s'ha cregut més convenient posar l'èmfasi en els apartats sobre els currículums, i en cada mòdul examinar recursos diversos, sempre intentant que hi hagi algun nexe temàtic comú. Seguint aquest plantejament, els mòduls són:

  • Mòdul 1: Medi físic i orígens de la humanitat
  • Mòdul 2: Societat i economia. El món clàssic
  • Mòdul 3: Organització territorial. Edat mitjana i món modern
  • Mòdul 4: Orígens del món contemporani
  • Mòdul 5: Urbanització. El món contemporani (1)
  • Mòdul 6: El món contemporani (2)

En aquells temes en què ha estat possible, s'han introduït pràctiques diferenciades per a l'ESO i el batxillerat i sempre s'ha procurat posar en cada mòdul pràctiques de geografia, història i història de l'art.

   
 
Format
   
 

Per seguir aquest curs podeu optar entre:

  • Anar consultant en línia els diferents mòduls.
  • Descarregar tot el curs en format HTML, clicant a la icona que hi ha a la portada. Un cop descarregats tots els fitxers, instal·leu-lo executant nomdelfitxer.exe. Després, podeu visualitzar el curs en qualsevol navegador, sense necessitat d'estar connectats a Internet, tot i que per les seves característiques es fa imprescindible estar-hi connectat i poder anar visualitzant les pràctiques completes de cada mòdul.
   
  Requeriments
   
 

Per fer aquest curs es requereixen uns coneixements i unes destreses bàsiques en el domini d'eines ofimàtiques com ara editors de textos, presentacions, editors d'imatges, etc. És a dir, convé estar familiaritzat amb operacions com crear carpetes, copiar fitxers, retallar i enganxar, instal·lar programes, navegar per Internet, enviar correu electrònic, participar en fòrums, xats... Per a tots els cursos en suport telemàtic és aconsellable consultar la informació que hi ha a la Guia general dels cursos telemàtics i també la Guia de l'entorn de formació Educampus. També pot anar bé consultar el TC00 Mòdul 0 - Primers passos telemàtics per tal d'ampliar els coneixements i les destreses bàsiques especialment per a usuaris o usuàries no gaire experts.

   
  Mapa de les pràctiques
   
  Heu d'accedir als continguts del curs mitjançant un recorregut seqüencial i seguint l'ordre dels mòduls; ara bé, també és possible navegar per les pràctiques a partir del recurs utilitzat (XTEC, edu365, etc.) o d'altres (cicles, etapa, etc.) des del Mapa de les pràctiques.
 
  Requeriments tècnics
   
  Els materials d'aquest curs es poden visualitzar amb les versions actualitzades dels navegadors Firefox i Internet Explorer (eines disponibles al CD-ROM Materials de formació i a l'aplicatiu CDweb).
 
Amunt
   
  Icones i elements de navegació
   
  Les icones utilitzades són:
   
 
Continguts
Continguts. Ofereix documentació sobre el contingut que s'està tractant als mòduls i les pràctiques.
Pràctica
Pràctiques. L'alumnat ha de dur a terme un treball seguint les propostes guiades. Aquestes pràctiques són personals i no s'han d'enviar al tutor/a del curs.
Programació
Programació de l'activitat. Fa una proposta de programació didàctica de la pràctica per treballar amb els alumnes.
Informació complementària
Informació complementària. Dóna informació complementària a la documentació i a les pràctiques de cada mòdul.
Atenció
Atenció. Indica suggeriments i comentaris complementaris a la documentació i a les pràctiques de cada mòdul.
Àudio
Audició. Es mostren activitats o materials d'àudio.
Imatges en moviment

Imatges en moviment. Indica que hi ha una animació en format vídeo, pel·lícula Flash...

Exercici
Exercici. Indica que hi ha un dels exercicis de final de mòdul.
   
  Els elements de navegació són:
   
 
Mòdul / Pràctica inactiu
Permet accedir a qualsevol mòdul o pràctica.
Mòdul / Pràctica actiu
Indica la pràctica activa en què s'està treballant.
Guia
Permet l'accés a la guia del curs.
Mapa
Permet accedir al mapa del curs.
Exercici
Permet l'accés als exercicis del mòdul.
Amunt
Permet el retorn a l'inici de la pàgina consultada.
Mòdul complementari
Permet accedir al mòdul complementari.
Imprimeix
Permet imprimir la pàgina on està situat.
Descàrrega
Permet la descàrrega de xxx.
 
  Tutoria
   
  A cada participant se li assigna un tutor o tutora que l'assessora i l'orienta en el treball dels diferents mòduls. L'alumnat pot formular les consultes i preguntes que calgui mitjançant l'aplicatiu Educampus/Formació SGTI (http://edu365.cat/educampus). A través de l'entorn pot demanar orientacions, suggeriments i recomanacions per desenvolupar el treball. La persona responsable de la tutoria fa un seguiment personal del procés de cada participant basat en els exercicis.
   
  Lliurament d'exercicis
   
 

En la data prevista, cal enviar al tutor o a la tutora els exercicis de cada mòdul, dintre de la tutoria del curs a l'educampus-FORMSGTI. En cada exercici s'especifica el nom que ha de tenir el fitxer. És important que respecteu aquesta manera d'anomenar els fitxers.

   
  Projecte
   
 

El projecte de treball és l'element amb el qual es conclou el curs. La seva finalitat és que l'alumne/a apliqui de forma autònoma les estratègies treballades als mòduls. És indispensable per superar el curs.

El projecte consisteix en l'entrega d'un llistat de 5 a 10 pàgines web que us hagin resultat de gran utilitat. Justifiqueu aquesta selecció segons el profit didàctic que n'hagueu pogut treure. A més, heu de triar entre una de les dues opcions següents:

  • Opció A: consisteix en la realització d'una unitat didàctica multimèdia que podeu presentar en format web (html), un JClic, una webquest o una presentació sobre qualsevol dels temes del currículum de ciències socials d'ESO o batxillerat.
  • Opció B: consisteix a fer la programació d'unes 10 sessions d'una hora de classe cadascuna que tinguin relació directa amb el currículum de ciències socials d'ESO o de batxillerat. Aquestes 10 sessions, que poden desenvoluppar-se a l'aula d'informàtica, han de tenir certa unitat temàtica, però no han de ser necessàriament consecutives. Per exemple, es poden programar com a activitats complementàries dins el context general de les activitats trimestrals d'un curs de ciències socials per a ESO o batxillerat. La programació es pot lliurar en qualsevol suport informàtic (document de text en format OpenOffice, PDF, Word... conjunt de documents HTML, presentació en OpenOffice, PowerPoint o pel·lícula del Flash...).
   
  Calendari
   
  Vegeu el calendari de l'activitat.
   
   
   
 
Amunt
   
   
XTEC Internet i... nom àrea a secundària