Guia
Mapa
Mòdul 1
Mòdul 2
Mòdul 3
Mòdul 4
Mòdul 5
Mòdul 6
Pràctica 1
Pràctica 2
Pràctica 3
Pràctica 4
Pràctica 5
Pràctica 6
Exercici
   
  La Revolució Industrial i les seves conseqüències
   

L'objectiu d'aquesta pràctica és apropar-nos a diversos recursos disponibles a la xarxa per tal de poder treballar amb l'alumnat un tema fonamental del món contemporani: la Revolució Industrial i les seves conseqüències.

La idea és que siguin recursos apropiats als diversos nivells, ESO i batxillerat, en el qual aquest tema es tracta en el currículum de les ciències socials. A l'ESO es treballa en el currículum de 4rt.

   
Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica

Tot seguit explicarem com fer servir una activitat javaclic, preparada en aquest cas per dos professors de l'IES Santa Maria d'Eivissa, per endinsar-vos amb l'alumnat d'ESO en el tema d'aquesta pràctica.

El JClic és un entorn per a la creació, realització i avaluació d'activitats educatives multimèdia, desenvolupat en la plataforma Java. És una aplicació de programari lliure basada en estàndards oberts que funciona en diversos entorns operatius: Linux, Mac OS X, Windows i Solaris.

També treballarem una pàgina web més indicada per a l'alumnat de batxillerat, una web que constitueix una unitat didàctica completa.

   
  Un JavaClic per a l'ESO
   
 

En primer lloc, cercareu l'activitat Jclic sobre la Revolució Industrial.

Com en totes les activitats del Jclic, hi ha l'opció de treballar-les en línia clicant a o instal·lar-les al disc dur dels ordinadors amb què es treballa, . Segurament, per treballar a classe és més aconsellable la segona opció, perquè evita dependre de la disponibilitat de la connexió. En el vostre cas, il·lustrem la primera. Si teniu dubtes, podeu clicar a .

La revolució industrial

Podeu accedir a l'activitat clicant a la imatge de la portada que teniu més amunt i després sobre. Veureu la pàgina inicial de l'activitat. Per iniciar el paquet d'activitats, feu clic sobre la fletxa blava situada a la part inferior esquerra de la pantalla:

La revolució industrial

Apareix la pantalla següent:

La revolució industrial

Ja podeu triar un dels dos blocs i accedir a diversos tipus d'activitats: puzzles, exercicis de completar textos o d'ordenació, ordenacions cronològiques, sopes de lletres, relacionar definicions, mots encreuats, etc., i totes amb autoavaluació.

Activitats Activitats Activitats
Activitats Activitats Activitats

Recordeu que clicant a JClic obtindreu un resum avaluatiu de les activitats de cada alumne/a.

   
  Programació de l'activitat
   
Programació
  • Requeriments de maquinari i de programari:
    Necessiteu un ordinador per cada un o dos alumnes, amb connexió a Internet i amb l'intèrpret Java instal·lat, o bé heu de tenir descarregada l'activitat a cada ordinador .
  • Metodologia:
    És molt important que el tema de la Revolució Industrial hagi estat explicat a classe, si no, hauríeu de fer una introducció prèvia.
  • Si els alumnes no estan familiaritzats amb l'entorn JClic, cal dedicar un cert temps a explicar-ne el funcionament. Si disposeu de projector a l'aula, és una bona ocasió per utilitzar-lo.
    A partir del moment en què observeu que els alumnes són autosuficients, els deixareu treballar. Passareu d'ordinador en ordinador per resoldre dubtes i comprovar com van progressant. Si detecteu que una activitat té alguna dificultat especial, feu una explicació per a tota la classe, aprofitant el projector si convé.
    En finalitzar cada paquet d'activitats, cada alumne/a o parella d'alumnes ha de visualitzar l'informe i heu de prendre nota de la precisió global corresponent a la graella que haureu preparat.
    Un cop cada alumne/a o parella d'alumnes hagi fet els dos blocs d'activitats, podeu passar individualment l'enunciat d'una activitat d'avaluació que hauran de fer amb llapis i paper.
  • Temporització:
    Es poden fer 2 o 3 activitats per sessió de classe, depenent de les característiques del grup classe. S'ha de comptar el temps necessari per fer una introducció al tema, més extensa si els alumnes no estan familiaritzats amb el Jclic. També s'ha d'incloure temps perquè els alumnes facin amb llapis i paper l'activitat d'avaluació. En resum, es pot estimar en tres sessions el temps necessari per dur a terme tota l'activitat.

  • Si disposeu de més temps o voleu treballar el tema d'una altra manera, veureu que aquesta activitat ha estat feta per un grup d'alumnes. Si prepareu una mica l'alumnat en el treball amb el Jclic, us podeu plantejar fer una activitat semblant i posar-la a la disposició de la resta de la comunitat. Teniu un curs del Jclic a: http://clic.xtec.cat/ca/jclic/curs/index.htm
   
  Una web per al batxillerat
   
 

Per treballar la Revolució Industrial amb l'alumnat de batxillerat, disposeu d'una web feta per Jesús Tapia:

La Revolución Industrial

La web s'inicia amb una introducció al tema i una descripció dels continguts i les activitats que inclou:

La Revolución Industrial. Introducción

A continuació, té tota una sèrie d'apartats sobre l'antic règim, les causes, l'agricultura, els transports, els sectors i els canvis socials (cadascun amb un test d'elecció múltiple):

El antiguio régimen Factores La revolución agrícola
La revolución de los transportes Sectores Los cambios sociales

La web inclou també un glossari i un recull de textos amb activitats. Finalment, inclou també mots encreuats sobre el tema.

  • Exemple de test:

Exemple de test

  • Exemple d'exercici de text:

Exemple d'exercici de text

  • Exercici de relació d'idees:

Exercici de relació d'idees

  • Els mots encreuats:

Mots encreuats

En conjunt, es tracta d'una web força interessant, completa tot i que l'apartat gràfic és poc ric.

   
  Programació de l'activitat
   
Programació
  • Requeriments de maquinari i de programari:
    Necessiteu un ordinador per cada un o dos alumnes, amb connexió a Internet i amb l'intèrpret Java instal·lat.
  • Metodologia:
    La pàgina web és una unitat d'aprenentatge tancada que conté tota la informació necessària per fer totes les activitats que es plantegen de manera autònoma per part de l'alumnat.
  • Si els alumnes no estan familiaritzats amb aquest tipus de tasca, només cal una petita explicació prèvia per aclarir els dubtes. Si disposeu de projector a l'aula, podeu fer-lo servir.
    A partir del moment que observeu que els alumnes són autosuficients, els heu de deixar treballar. Passareu d'ordinador en ordinador per resoldre dubtes i comprovar com van progressant. Si detecteu que una activitat té alguna dificultat especial, feu una explicació per a tota la classe, aprofitant el projector si convé.
  • Temporització:
    Es pot fer un apartat complet per sessió de classe depenent de les característiques del grup classe. En resum, es pot estimar en un mínim de set sessions el temps necessari per dur a terme tota l'activitat.

  • Si disposeu de més temps o voleu treballar el tema d'una altra manera, podeu anar a les pàgines de la BBC Homepage History sobre la industrialització:

Industrialisation

  • També podeu fer aquesta webquest:

   
  Informació complementària
   
Informació complementària

Relació d'enllaços interessants:

   
   
   
 
Amunt
   
   
XTEC Internet i... nom del curs a secundària