Guia
Mapa
Mòdul 1
Mòdul 2
Mòdul 3
Mòdul 4
Mòdul 5
Mòdul 6
Pràctica 1
Pràctica 2
Pràctica 3
Pràctica 4
Pràctica 5
Exercici
 

 

  Jocs per compondre
   
 

Les eines multimèdia permeten desenvolupar la vostra creativitat sense tenir gaires coneixements de música, no cal ni tan sols tenir nocions de llenguatge musical per fer productes sonors. De fet, molta de la música que es consumeix actualment parteix de la sobreposició de petites cèl·lules sonores (loops) que un creador manipula amb un ordinador o similar. 

Penseu alguns i algunes DJ són coneguts i conegudes com a artistes i les seves eines són aparells per manipular sons ja enregistrats i tractar-los com si fossin plastilina. En aquesta pràctica, intentareu crear enregistraments a partir de jocs sonors.

   
  Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica

1. Comenceu a l'apartat de música de l'edu365, que és una font molt important de recursos, i aneu a l'apartat d'enllaços d'interès. Maqueu la primera icona tal com mostra el dibuix i entreu a la pàgina de Recursos educatius de la BBC: el contingut és en anglès però s'entén perfectament cada una de les propostes.

http://www.edu365.cat/eso/muds/musica/index.htm

http://www.bbc.co.uk/schools/communities/onionstreet/music/

 

  Enllaços d'interès
   
  2. Feu un cop d'ull a les diferents opcions, totes molt interesants: un programa generador de sons que s'ha de descarregar i instal·lar (Music Machine), una selecció d'emissores de ràdio (Music Radio) i diferents opcions més. Vosaltres treballareu Music Mixers, que us permetrà crear ambients musicals de diferents parts del món de manera molt senzilla i divertida, i aprendreu a enregistrar les pròpies creacions.
 
  Onion street
   
  3. Podeu crear ambients de música africana, celta, oriental... i l'opció la trieu a la pàgina d'entrada.
  music mixers
   
  4. A la pàgina següent, hi ha les instruccions, que teniu traduïdes a continuació.
  Instruccions
   
  4. Ja ho teniu tot a punt per començar a prémer tecles i escoltar la música.
Amb poc entrenament dominareu totes les opcions i podreu començar a crear segons el vostre gust. El pas següent és enregistrar alguna cosa i que no tot s'ho emporti l'aire. Per fer-ho, disposeu de força eines, però treballareu amb l'Audacity (que heu estudiat a un mòdul anterior) i amb un enregistrador de so que que és molt senzill d'utilitzar. Podeu utilitzar tant el que podeu instal·lar fàcilment a la Linkat (Krecord) com l'enregistrador de sons que duu incorporat el Windows.
 

   
  5. Obriu l'enregistrador de so.
Si utilitzeu la Linkat, seguiu el camí Sistema >  Executa un programa. Escriviu Krecord al requadre  i cliqueu a Executa.  Des d'aquí podeu accedir a un vídeo tutorial que us explica la instal·lació de Krecord a la Linkat.
A les diferents versions de Windows, per accedir-hi, seguiu el camí marcat a la imatge següent.
 
Camí enregistrador de so
   
  6. El pas següent és mantenir obertes les dues finestres simultàniament: la del navegador amb la pàgina que esteu treballant i la de l'enregistrador de so. Prement el botó d'enregistrar (rodó i vermell), podem conservar els ambients sonors que feu amb el Music Mixer.
 
oriental mixer
   
  7. No cal dir que, una vegada fet l'enregistrament, podeu desar-lo i utilitzar-lo com qualsevol arxiu sonor. Aquests programes, però, tenen moltes limitacions, que podeu salvar si utilitzeu l'Audacity. El procediment per fer l'enregistrament serà el mateix: tenir les dues finestres obertes simultàniament. Heu de tenir seleccionada la font d'entrada, Stereo Mix, a la barra superior, tal com mostra la imatge següent.
 
Stereo mix
   
 

8. Amb l'Audacity, podeu fins i tot barrejar diferents ambients sonors enregistrant cada un en una pista diferent i jugant posteriorment amb els volums, els silencis i els diferents efectes sonors. Només es tracta d'aprofundir en l'experimentació i en el manual que us ofereix el curs Informàtica i música, que s'ha comentat a la pràctica 2 d'aquest mateix mòdul.


   
 

9. Aquest programa, a més, us permetrà convertir l'arxiu en MP3, de manera que l'alumnat se'l podrà descarregar als seus aparells reproductors d'aquest format o als mòbils que ho permetin. De fet, la feina que els proposareu anirà en aquest sentit.

 

  Programació de l'activitat
  • Metodologia. Es tractarà d'experimentar i donar poques explicacions, en tot cas, les imprescindibles de càràcter tècnic, on poden trobar els programes i on han de desar els resultats. Se us facilita un model de fitxa de treball fitxa que pot servir de guia introductòria per a l'alumnat.
  • Preparació de l'activitat. Una bona manera de començar és que el professor/a faci un enregistrament i que vagi explicant-ne els passos. Si es disposa d'un canó, és ideal, ja que veuran els passos que es van fent. No cal que prenguin apunts, ja que la feina se'ls donarà per escrit, ells també hauran de retornar un treball escrit juntament amb la seva creació.
  • Recursos. Necessiteu que els ordinadors tinguin un port USB si voleu que traspassin la feina als aparells de reproducció personals.
  • Temps. Podeu dividir l'activitat en dues parts: una per fer a casa, a la biblioteca o a qualsevol lloc on hi hagi accés a Internet. Doneu-los l'adreça de la pàgina on hi ha el MusicMixer i digueu-los que experimentin per familiaritzar-s'hi.
  • Una segona part es durà a terme a l'aula, on es farà l'enregistrament una vegada familiaritzats amb el programa. Durant aquesta segona part, es farà, també, la reflexió que es proposa a la fitxa sobre la identificació de sonoritats en cultures concretes. Què ho fa que tothom reconeix la sonoritat llatina i la diferencia de les altres?
   
  Seguint els mateixos passos d'aquesta activitat, podeu capturar sons de molts programes i pàgines que us permeten experimentar amb el so.
Tot seguit, us presentem una relació d'adreces d'interès.
Informaci? complement?ria Informació complementària
 

Cor de cavalls

Podeu dirigir aquest famós cor de cavalls que canten segons les vostres indicacions i podeu enregistrar-ne les polifonies: 

http://svt.se/hogafflahage/hogafflaHage_site/Kor/hestekor.swf

Experimentació sonora

Una col·lecció de jocs per experimentar amb la relació entre moviment, energia i so. Podeu aconseguir enregistraments originals i inquietants: 

http://moebio.com/santiago/sonidoyenergia/

 

 
Amunt
   
   
XTEC Internet i música a secundària