Guia
Mapa de les pràctiques
Mòdul 1
Mòdul 2
Mòdul 3
Mòdul 4
Mòdul 5
Mòdul 6
   
  Introducció
   

La finalitat d'aquest curs és proporcionar informació al professorat de música (ESO i batxillerat) sobre els recursos que ofereixen Internet i les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) per donar suport a la tasca docent en aquesta àrea.

Internet ha esdevingut un immens arxiu de material i d'informació de tot tipus. Hi ha material a la xarxa que possibilita el treball a l'aula: en tots els nivells, amb diversitat de continguts, interactiu, multimèdia, en diversos formats (HTML, Flash, PDF...) i en diferents idiomes. Hi ha material institucional, comercial i també elaborat per professorat amb experiència docent.

A través d'Internet és possible descarregar programes per utilitzar amb l'alumnat, eines per crear material o, senzillament, disposar d'informació per preparar classes, exercicis o proves escrites amb una qualitat excel·lent.

Aquesta abundància demana saber trobar i seleccionar el material adient per a la programació d'aula. Internet és un mitjà que exigeix una cerca activa i una valoració crítica del que s'hi troba. Per això, cal una mica de tècnica per utilitzar els cercadors i autodisciplina per emmagatzemar sistemàticament la informació obtinguda i no perdre's en navegacions poc productives.

Per començar, s'ha d'agrair a tots els autors i les autores de material educatiu de música publicat de forma desinteressada a Internet la seva generositat i la seva tasca: sense ells aquest curs no es podria haver fet realitat.

   
 
Objectius
   
 
  • Donar a conèixer recursos TIC adients per a l'ensenyament i l'aprenentatge de la música
  • Conèixer les possibilitats didàctiques dels diversos recursos, cercar-ne de nous i analitzar-ne la idoneïtat a l'aula
  • Donar pautes al professorat per a l'ús eficaç de les TIC en la seva activitat professional
  • Promoure l'ús a l'aula de recursos TIC
  • Concretar alguns dels continguts apresos en l'elaboració d'un projecte curricular propi de música
   
 
Format
   
 

Per seguir aquest curs, podeu optar entre:

  • Consultar en línia els diferents mòduls
  • Descarregar tot el curs en format HTML fent clic a la icona que apareix a la portada. Un cop descarregats tots els fitxers, instal·leu-lo executant nomdelfitxer.exe. Després, podeu visualitzar el curs des de qualsevol navegador, sense necessitat d'estar connectats a Internet
   
  Estructura
   

El curs està estructurat en 6 mòduls i el projecte final. La seva durada és de 45 hores, distribuïdes en 6 hores per mòdul i 9 hores per fer el projecte.

El disseny d'un curs com aquest plantejava, sobre la seva estructura, el dilema següent:

  • Centrar-lo en les eines
  • Centrar-lo en els apartats dels currículums

Si l'opció escollida hagués estat la primera, s'haurien elaborat mòduls que portarien títols com: "Música a l'edu365", "Quaderns virtuals", "WebQuest", "Clic o JClic", etc.; mòduls que, probablement, necessitarien un curs sencer i que, de fet, ja són objecte de l'oferta formativa del Departament d'Educació i Universitats. També cal considerar que el propòsit és oferir un curs per a usuaris de recursos TIC, no per a creadors de recursos TIC.

Per les raons anteriors, centrar els continguts dels mòduls en el currículum de la matèria ens va semblar el més adient, per tant, a cada mòdul es presenten recursos diversos amb un nexe curricular comú.

Per dur a terme els objectius del curs, s'havien d'analitzar els continguts d'Internet i de les TIC que es podien aplicar als diversos àmbits curriculars concretant-ho, de manera diferenciada, per a l'aula d'acollida d'alumnes nouvinguts, primer i segon cicles d'ESO i batxillerat.

Vist el plantejament del curs, els mòduls són els següents:

  • Mòdul 1: Lèxic musical
  • Mòdul 2: Anàlisi
  • Mòdul 3: Audició
  • Mòdul 4: Interpretació
  • Mòdul 5: Creació i composició
  • Mòdul 6: Història de la música
 


Cada mòdul té 4 o 5 pràctiques i 2 exercicis que s'han de lliurar, en el termini convingut, al tutor o tutora.

Tenint en compte que l'educació secundària té un recorregut de sis anys, i que és un fet que entre el professorat es donen casos d'especialització, a cada mòdul hi ha pràctiques amb materials de música destinats als alumnes de l'aula d'acollida, de primer cicle d'ESO, de segon cicle d'ESO i de batxillerat.

Els exercicis que heu de lliurar, perquè us siguin d'utilitat a l'aula, els podeu redactar per al curs que impartiu, d'aquesta manera disposareu d'un material que serà aplicable directament a la vostra aula.

   
  Mapa de les pràctiques
   
  Per accedir als continguts del curs, podeu seguir l'ordre dels mòduls. També és possible navegar per les pràctiques a través del recurs utilitzat (XTEC, edu365, etc.) o altres (cicles, etapa, etc.). Vegeu el mapa de les pràctiques.
 
  Requeriments tècnics
   
  Els materials d'aquest curs es poden visualitzar amb les versions actualitzades dels navegadors Internet Explorer, Mozilla, Firefox (eines disponibles al CD-ROM Materials de formació i a l'aplicatiu CDWeb).
 
Per fer aquest curs es requereixen unes destreses i uns coneixements bàsics en el domini de l'entorn Windows, és a dir, convé estar familiaritzat amb operacions com crear carpetes, copiar fitxers, retallar i enganxar, instal·lar programes, navegar per Internet, enviar correu electrònic...
Al llarg de les pràctiques, podreu accedir al mòdul complementari amb un recopilatori de coneixements sobre eines informàtiques bàsiques (fent clic a la icona Mòdul complementari.Amunt).
   
  Icones i elements de navegació
   
  Les icones utilitzades són:
   
 
Continguts
Continguts. Documentació sobre el contingut que s'està tractant als mòduls i les pràctiques.
Pràctica
Pràctiques. Treball que l'alumnat ha de dur a terme seguint les propostes guiades. Aquestes pràctiques són personals i no s'han d'enviar al tutor/a del curs.
Programació
Programació de l'activitat. Proposta de programació didàctica de la pràctica per treballar amb els alumnes.
Informació complementària
Informació complementària. Informació complementària a la documentació i a les pràctiques de cada mòdul.
Atenció
Atenció. Aquesta icona indica suggeriments i comentaris complementaris a la documentació i a les pràctiques de cada mòdul.
Àudio
Audició. Activitats o materials d'àudio.
Imatges en moviment

Imatges en moviment. Aquesta icona indica que teniu una animació en format vídeo, pel·lícula Flash...

Exercici
Exercici. Aquesta icona indica que hi ha un exercici de final de mòdul.
Fitxa de treball. Aquesta icona mostra un exemple de la fitxa de treball que el professorat pot proporcionar directament en diferents formats a l'alumne/a.
   
  Els elements de navegació són:
   
 
Mòdul / Pràctica inactiu
Permet l'accés a qualsevol mòdul o pràctica.
Mòdul / Pràctica actiu
Indica la pràctica activa en què s'està treballant.
Guia
Permet l'accés a la guia del curs.
Mapa
Permet l'accés al mapa del curs.
Exercici
Permet l'accés als exercicis del mòdul.
Amunt
Permet el retorn a l'inici de la pàgina consultada.
Mòdul complementari
Permet l'accés al mòdul complementari o de suport.
 
  Tutoria
   
 

A cada participant se li assigna un tutor o una tutora que l'assessora i l'orienta en el treball dels diferents mòduls. L'alumnat pot formular les consultes i les preguntes que calgui mitjançant l'aplicatiu educampus Formació (http://edu365.cat/educampus). Per aquest mitjà, pot demanar orientacions, suggeriments i recomanacions per desenvolupar el seu treball. La persona responsable de la tutoria fa un seguiment personal del procés de cada participant basat en els exercicis.

   
  Lliurament d'exercicis
   
 

En la data prevista, cal enviar al tutor o a la tutora els exercicis de cada mòdul, comprimits en format ZIP perquè ocupin el mínim espai possible i utilitzant, també, l'aplicatiu educampus Formació (http://edu365.cat/educampus).

   
  Projecte
   
 

El projecte de treball és l'element amb el qual es conclou el curs. Té la finalitat que l'alumne/a apliqui els coneixements apresos als mòduls de forma autònoma. És indispensable per superar el curs.

Es pot lliurar en qualsevol format informàtic (document de text en format Word, OpenOffice, PDF..., conjunt de documents HTML, presentació electrònica, pel·lícula de Flash...).

Podeu escollir una de les opcions següents:

A. El projecte consisteix a fer la programació d'unes 6/8 sessions d'una hora de classe cadascuna, que es duran a terme a l'aula d'informàtica, i que tindran a veure amb el currículum de l'àrea de música d'ESO o de batxillerat.

Aquestes 6/8 sessions a l'aula d'informàtica han de tenir unitat temàtica, però no han de ser necessàriament consecutives.

El format de la programació de les activitats pot ser divers: similar a les fitxes de treball que se us presenten a les pràctiques, redactat com a part d'una unitat didàctica, etc.

B. El projecte consisteix en l'anàlisi de tres webquests (una per avaluació, dins el mateix nivell) i en la inserció de les activitats a la programació d'aula. Caldrà adaptar-les segons el curs i el grup que el professor/a estigui impartint. Podeu seguir les pautes marcades al mòdul 3.

   
  Calendari
   
 

Vegeu el calendari de l'activitat.

   
   
   
 
Amunt
   
   
XTEC Internet i la música a secundària