Al llarg de les pràctiques, podreu accedir al mòdul complementari amb un recopilatori de coneixements sobre eines informàtiques bàsiques (fent clic a la icona


![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Introducció | |||||||||||||||||||||
La finalitat d'aquest curs és proporcionar informació al professorat de música (ESO i batxillerat) sobre els recursos que ofereixen Internet i les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) per donar suport a la tasca docent en aquesta àrea. Internet ha esdevingut un immens arxiu de material i d'informació de tot tipus. Hi ha material a la xarxa que possibilita el treball a l'aula: en tots els nivells, amb diversitat de continguts, interactiu, multimèdia, en diversos formats (HTML, Flash, PDF...) i en diferents idiomes. Hi ha material institucional, comercial i també elaborat per professorat amb experiència docent. A través d'Internet és possible descarregar programes per utilitzar amb l'alumnat, eines per crear material o, senzillament, disposar d'informació per preparar classes, exercicis o proves escrites amb una qualitat excel·lent. Aquesta abundància demana saber trobar i seleccionar el material adient per a la programació d'aula. Internet és un mitjà que exigeix una cerca activa i una valoració crítica del que s'hi troba. Per això, cal una mica de tècnica per utilitzar els cercadors i autodisciplina per emmagatzemar sistemàticament la informació obtinguda i no perdre's en navegacions poc productives. Per començar, s'ha d'agrair a tots els autors i les autores de material educatiu de música publicat de forma desinteressada a Internet la seva generositat i la seva tasca: sense ells aquest curs no es podria haver fet realitat. |
|||||||||||||||||||||
Objectius
|
|||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
Format
|
|||||||||||||||||||||
Per seguir aquest curs, podeu optar entre:
|
|||||||||||||||||||||
Estructura | |||||||||||||||||||||
El curs està estructurat en 6 mòduls i el projecte final. La seva durada és de 45 hores, distribuïdes en 6 hores per mòdul i 9 hores per fer el projecte. El disseny d'un curs com aquest plantejava, sobre la seva estructura, el dilema següent:
Si l'opció escollida hagués estat la primera, s'haurien elaborat mòduls que portarien títols com: "Música a l'edu365", "Quaderns virtuals", "WebQuest", "Clic o JClic", etc.; mòduls que, probablement, necessitarien un curs sencer i que, de fet, ja són objecte de l'oferta formativa del Departament d'Educació i Universitats. També cal considerar que el propòsit és oferir un curs per a usuaris de recursos TIC, no per a creadors de recursos TIC. Per les raons anteriors, centrar els continguts dels mòduls en el currículum de la matèria ens va semblar el més adient, per tant, a cada mòdul es presenten recursos diversos amb un nexe curricular comú. Per dur a terme els objectius del curs, s'havien d'analitzar els continguts d'Internet i de les TIC que es podien aplicar als diversos àmbits curriculars concretant-ho, de manera diferenciada, per a l'aula d'acollida d'alumnes nouvinguts, primer i segon cicles d'ESO i batxillerat. Vist el plantejament del curs, els mòduls són els següents:
|
|||||||||||||||||||||
Tenint en compte que l'educació secundària té un recorregut de sis anys, i que és un fet que entre el professorat es donen casos d'especialització, a cada mòdul hi ha pràctiques amb materials de música destinats als alumnes de l'aula d'acollida, de primer cicle d'ESO, de segon cicle d'ESO i de batxillerat. Els exercicis que heu de lliurar, perquè us siguin d'utilitat a l'aula, els podeu redactar per al curs que impartiu, d'aquesta manera disposareu d'un material que serà aplicable directament a la vostra aula. |
|||||||||||||||||||||
Mapa de les pràctiques | |||||||||||||||||||||
Per accedir als continguts del curs, podeu seguir l'ordre dels mòduls. També és possible navegar per les pràctiques a través del recurs utilitzat (XTEC, edu365, etc.) o altres (cicles, etapa, etc.). Vegeu el mapa de les pràctiques. | |||||||||||||||||||||
Requeriments tècnics | |||||||||||||||||||||
Els materials d'aquest curs es poden visualitzar amb les versions actualitzades dels navegadors Internet Explorer, Mozilla, Firefox (eines disponibles al CD-ROM Materials de formació i a l'aplicatiu CDWeb). | |||||||||||||||||||||
Per fer aquest curs es requereixen unes destreses i
uns coneixements bàsics en el domini de l'entorn Windows, és
a dir, convé estar familiaritzat amb operacions com crear carpetes,
copiar fitxers, retallar i enganxar, instal·lar programes, navegar
per Internet, enviar correu electrònic...
Al llarg de les pràctiques, podreu accedir al mòdul complementari amb un recopilatori de coneixements sobre eines informàtiques bàsiques (fent clic a la icona ![]() ![]() |
|||||||||||||||||||||
Icones i elements de navegació | |||||||||||||||||||||
Les icones utilitzades són: | |||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
Els elements de navegació són: | |||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
Tutoria | |||||||||||||||||||||
A cada participant se li assigna un tutor o una tutora que l'assessora i l'orienta en el treball dels diferents mòduls. L'alumnat pot formular les consultes i les preguntes que calgui mitjançant l'aplicatiu educampus Formació (http://edu365.cat/educampus). Per aquest mitjà, pot demanar orientacions, suggeriments i recomanacions per desenvolupar el seu treball. La persona responsable de la tutoria fa un seguiment personal del procés de cada participant basat en els exercicis. |
|||||||||||||||||||||
Lliurament d'exercicis | |||||||||||||||||||||
En la data prevista, cal enviar al tutor o a la tutora els exercicis de cada mòdul, comprimits en format ZIP perquè ocupin el mínim espai possible i utilitzant, també, l'aplicatiu educampus Formació (http://edu365.cat/educampus). |
|||||||||||||||||||||
Projecte | |||||||||||||||||||||
El projecte de treball és l'element amb el qual es conclou el curs. Té la finalitat que l'alumne/a apliqui els coneixements apresos als mòduls de forma autònoma. És indispensable per superar el curs. Es pot lliurar en qualsevol format informàtic (document de text en format Word, OpenOffice, PDF..., conjunt de documents HTML, presentació electrònica, pel·lícula de Flash...). Podeu escollir una de les opcions següents: A. El projecte consisteix a fer la programació d'unes 6/8 sessions d'una hora de classe cadascuna, que es duran a terme a l'aula d'informàtica, i que tindran a veure amb el currículum de l'àrea de música d'ESO o de batxillerat. Aquestes 6/8 sessions a l'aula d'informàtica han de tenir unitat temàtica, però no han de ser necessàriament consecutives. El format de la programació de les activitats pot ser divers: similar a les fitxes de treball que se us presenten a les pràctiques, redactat com a part d'una unitat didàctica, etc. B. El projecte consisteix en l'anàlisi de tres webquests (una per avaluació, dins el mateix nivell) i en la inserció de les activitats a la programació d'aula. Caldrà adaptar-les segons el curs i el grup que el professor/a estigui impartint. Podeu seguir les pautes marcades al mòdul 3. |
|||||||||||||||||||||
Calendari | |||||||||||||||||||||
Vegeu el calendari de l'activitat. |
|||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||