Internet ens ha facilitat la possibilitat de pensar en espais més amplis a l’hora de plantejar activitats educatives. Els projectes telecol·laboratius entre alumnes, professors i grups-classe són un món encara poc explorat, amb moltes possibilitats. Contràriament al que hom pensa, organitzar una activitat puntual d’aquest tipus és molt senzill. Kampus és un entorn ideal on podem trobar resposta a les nostres propostes de treball amb altres aules. En aquest mòdul plantejarem dues possibles activitats amb aquest perfil.
La introducció dels escacs amb l’alumnat d’aula d’acollida permet treballar aspectes cognitius interessants, però també l’atenció, la concentració i altres capacitats bàsiques. L’Antonio Torrecillas té un espai a Internet molt interessant sobre les possibilitats educatives dels escacs: http://www.xtec.cat/%7Eatorreci/projecte/index.htm.
Aprofitar la possibilitat que ens facilita Internet per jugar amb contrincants d’altres centres, amb nivells de joc més ajustats, pot arribar a ser un recurs molt interessant. Hi ha diversos llocs on podem anar per iniciar una partida:
Una de les feines més feixugues, sobretot per a l’alumnat menys motivat, és la memorització de conceptes, dates i altra informació que per a ell és poc o gens rellevant. Convertir aquesta informació en significativa és la clau per arribar a assolir aquests coneixements. Activitats en línia com les que podem portar a terme amb Geosense ens podran ajudar a assolir aquestes fites. Mirem el vídeo següent en què un dels alumnes de l’Aula Oberta de l’IES Quercus de Sant Joan de Vilatorrada ens explica com utilitza l’aplicació: http://www.youtube.com/watch?v=Lh7HYWlOyms.
I al següent videotutorial (http://www.youtube.com/watch?v=ZGiWxS55VyY)aprendrem com entrar a l’aplicació (http://www.geosense.net)i fer les primeres passes amb el programa.
Les possibilitats són diverses, a partir de la localització de ciutats sobre un mapa d’Europa o del món:
En qualsevol dels casos, caldrà pactar prèviament si el treball es porta a terme amb l’ajuda de l’Atles o no. A l’experiència que es va portar a terme durant el curs 2004-2005 entre alumnes de les aules obertes de l’IES Guillem Catà de Manresa i l’IES de Vilanova del Camí es va optar per fer una sessió amb atles i una sense. Val a dir que l’experiència va ser valorada molt positivament.