D200: Estratègies TIC per a l'ESO

Mòdul 7: La creació de coneixement amb el treball cooperatiu al Kampus de les Aules Obertes.

Pràctica 2

Taula de continguts

El personatge de la setmana

El treball amb alumnes de l’Aula Oberta implica la selecció acurada i el desplegament d’una metodologia que sovint té molt poc a veure amb les estratègies que utilitzem a l’aula ordinària. En moltes situacions educatives, la sistematització i la repetició de processos i d’activitats en el temps i en l’espai contribueixen a l’adquisició de seguretat en un mateix. En conseqüència, a un més bon aprofitament.

Cada dilluns del curs escolar 2006-2007, a l’Aula Oberta de l’IES Quercus de Sant Joan de Vilatorrada, s’ha portat a terme l’activitat el personatge de la setmana, en el marc del projecte Kampus.

El personatge de la setmana, plantejat pels coordinadors del projecte esmentat (Ferran Mas i Ramon Barlam) té sempre una estreta relació amb el tema del mes. Aquest està relacionat amb el calendari proposat per la UNESCO i intenta equilibrar tant com pot el màxim d’àmbits de coneixement possibles. Durant el curs 2006-2007 alguns d’ells han estat:

Els alumnes, quan arriben després del cap de setmana a l’Aula Oberta, saben que es trobaran amb un nou personatge de la setmana al davant i que hi ha tot un seguit d’activitats conegudes que s’han de resoldre. Cal dir que cada professor, en funció de la seva situació, interessos i possibilitats tria quines són les més convenen al seu alumnat. Les activitats proposades són les enunciades als epígrafs següents.

Connectar els ordinadors i entrar al Kampus

Veure quin personatge de la setmana hi apareixia (s’ha renovat sempre cada cap de setmana). Es procedia a una avaluació inicial, que connectava amb el tema del mes i que era seguit d’un petit debat o -si esqueia- breu introducció del professor.

Buscar informació a la Viquipèdia sobre el personatge

Amb aquesta activitat es pretén que l’alumnat adquireixi l’hàbit de consultar la Viquipèdia per tal de resoldre qualsevol dubte o accedir a la informació que necessitin. Si la informació no es troba suficient, al final de la recerca sobre el personatge, sempre es pot convidar l’alumnat a enriquir l’entrada editant a la Viquipèdia.

Elaborar una cacera del tresor sobre l'entrada a la Viquipèdia

Les caceres del tresor són unes activitats de cerca guiada molt bàsiques molt adients per alumnes d’atenció a la diversitat. L’eina QUIA (http://www.quia.com) amb què estan fetes permet l’autocorrecció i introduir-hi elements gràfics i de vídeo (clips de Youtube, per exemple). Això les fa molt més atractives.

Podeu accedir a les caceres elaborades durant el curs 2006-2007 sobre els personatges de la setmana a http://rbarlam.googlepages.com/caceres_quia.

Realització de la fitxa escrita

La fitxa escrita es porta a terme al final del procés. És la culminació del treball de la sessió i on es veu si el que s’ha treballat a les activitats prèvies ha portat a un bon coneixement del personatge i a una correcta ubicació en el context del tema del mes.

Realització d'un trencaclosques sobre el personatge

El trencaclosques és una activitat distesa i gratificant. Es reserva per per al final de la sessió. Permet treballar l’atenció i la concentració. L’alumnat agraeixe aquest premi, que completa el conjunt d’activitats sobre el personatge de la setmana.

El trencaclosques s’ha realitzat amb l’aplicació gratuïta en línia Jogsaw Online Creator. Aquesta generava (fins al mes de juny de 2007) un fitxer executable a partir d’una imatge que l’usuari/ària introduïa. Actualment és possible descarregar alguna de les versions gratuïtes a http://www.tibosoftware.com/download.htm o bé treballar en línia els trencaclosques propis, des de http://www.jigsawplanet.com/.