Enrera
Mòdul 5
Mitjans de comunicació i educació a primària
  Bloc
1
2
3
4
5
6
7
   
Projecte
Exercicis
 
 
  RECURSOS DIDÀCTICS PER TREBALLAR AMB ELS MITJANS DE COMUNICACIÓ
   
 

Una societat inundada de mitjans i missatges audiovisuals té l'obligació de preparar la ciutadania per comprendre'n els misssatges i les intencions, per tal de tenir-hi una postura crítica i autònoma.

Un dels millors llocs per portar a terme aquesta tasca és, si més no, l'àmbit escolar. Cal introduir els aspectes d'educació en comunicació en tots els nivells educatius. El seu tractament transversal a les diferents àrees ha d'estimular noves metodologies de localització, tractament i elaboració de continguts intel·ligibles i eficaços comunicativament parlant. Noves maneres de treballar. Aquests continguts han d'ajudar, per una banda, a crear nous coneixements individualment i col·lectivam i, per una altra, a saber comunicar-se amb els altres. No sembla, però, que en un futur pròxim s'hagi de dur a terme aquesta incorporació, tot i que molts sectors socials i educatius la veuen absolutament necessària. Aquesta mena de treball està a hores d'ara en mans de professionals i centres concienciats que treballen una mica a contracorrent.

Per tal d'incorporar els MC pas a pas en la major part de tasques i projectes que els cicles i nivells es plantegen al llarg del curs, és fonamental un treball en equip per part del professorat. Aquesta progressió, aplicada amb realisme en la incorporació dels MC en les tasques quotidianes, esdevindrà de ben segur irreversible per al professorat, que veurà en els resultats la importància que tenen les noves tecnologies per facilitar l'accés a la informació i a la creació de continguts, i, en definitiva, al coneixement.

   
  Objectius
   
 
  • Localitzar i analitzar les principals fonts de consulta bàsiques per tal de treballar els mitjans de comunicació al centre.
  • Oferir els principals criteris i orientacions metodològiques per tal de facilitar l'elaboració d'una revista escolar.
  • Oferir els principals criteris i orientacions metodològiques per tal de facilitar l'elaboració d'un anunci publicitari.
  • Oferir possibles models de propostes de treball que utilitzen la Xarxa com a eina per cercar informació i elaboració de treballs pautats.
  • Facilitar un apropament als principals documents que puguin resultar d'utilitat per desenvolupar un plantejament curricular del tractament dels mitjans al centre.
  • Oferir criteris i orientacions metodològiques per treballar a l'aula l'anàlisi dels dibuixos animats a la televisió.
  • Oferir els principals criteris i orientacions metodològiques per tal de facilitar el treball de programes radiofònics.
   
  Continguts
   
 
  • La necessitat de la integració dels mitjans de comunicació als centres.
  • Què vol dir treballar els mitjans. Continguts a tractar i fonts documentals.
  • El tractament de la premsa als centres. Proposta.
  • El tractament de la publicitat als centres. Proposta.
  • La utilització de la Xarxa com a font d'informació. Proposta.
  • Introducció curricular als mitjans de comunicació. Què cal tenir present.
  • La ficció a la televisió. Proposta d'anàlisi dels dibuixos animats a la televisió..
  • El tractament de la ràdio als centres.
   
  Bibliografia
   
 
  • MASTERMAN, L. (1993): La enseñanza de los medios de comunicación. De la Torre, Madrid.
  • TYNER, K.; LLOYD, D. (1995): Aprender con los medios de comunicación. De la Torre, Madrid.
  • GRUPO SPECTUS. (2004): Máscaras y espejismos. Ediciones de la Torre, Madrid.
  • BARTOLOMÉ, A. R. (1999): Nuevas tecnologías en el aula. Guía de supervivencia. Ed. Grao Materiales para la innovación educativa, Barcelona.
    BUCKINGHAM, D. (2005): Educación en medios. Paidós, Barcelona.
  • FERRÉS, JOAN. (2000): Educar en una sociedad del espectáculo. Ed. Paidós Papeles de Pedagogía, Barcelona.
  • BALLESTA, JAVIER; GUARDIOLA, PLÁCIDO. (2001): Escuela, Familia y Medios de Comunicación. Editorial CCS, Madrid..

FERRÉS, JOAN. (2000): Educar en una sociedad del espectáculo. Ed. Paidós Papeles de Pedagogía. Barcelona.

L'objectiu d'aquesta obra és establir ponts entre l'educació i la comunicació. Les metàfores de la imatge i del relat ofereixen un ampli ventall de possibilitats per fer més seductora la labor educativa, i més reflexiu el consum dels productes mediàtics. L'espectacle diverteix però també requereix anàlisi per potenciar el pensament crític i lúdic. Ferrés proposa conciliar l'univers racional i emocional; lletra i imatge, plaer i esforç són amigables.