|
El treball a la
Xarxa en l'educació primària
té uns condicionants especial, tant per la gran quantitat de continguts
que circulen, entre els quals se'n poden trobar de no gens
recomanables per a aquestes edats, com per les limitacions que l'alumnat
d'aquesta edat pugui tenir pel que fa a velocitat i comprensió lectores.
Motius com aquests
fan que no es pugui proposar un treball fonamentalment autònom
i creatiu fins a cursos superiors. Per tant, el treball en aquesta
etapa haurà d'estar especialment dirigit i pautat.
Aquestes són algunes de les
possibilitats que cal tenir presenst a l'hora de plantejar-se treballar amb
la Xarxa:
- Utilitzar recursos elaborats en portals educatius com a font d'informació.
|
|
|
|
Mostra d'alguns dels portals més
coneguts |
- Encara que més laboriós, es pot crear petits portals que condueixin els infants a una sèrie de recursos prèviament testats i que
puguin ser utilitzats per a la realització de determinades activitats.
D'aquesta manera es poden ajustar molt més els materials
a les característiques del l'alumnat.
|
|
Alguns
exemples senzills d'adaptacions |
Vistos aquest exemples, es poden fer
exercicis semblants, o encara de més
senzills, que representin una navegació acotada
i senzilla per la Xarxa, per tal d'obtenir informació sobre aspectes
concrets que es pugui demanar a l'alumnat en treballs organitzats.
-
Un altre cas. A l'hora d'organitzar una
excursió es pot
generar, per exemple, un
document de text amb una sèrie d'enllaços
que aportin informació sobre
el lloc, el trajecte i les condicions atmosfèriques que previsiblement
hi haurà. Els enllaços proposats aniran aportant la informació
desitjada per tal de recollir totes les dades necessàries
que es demanen.
-
Un altre tema sobre el qual es pot treballar utilitzant
la Xarxa és
la consulta d'enciclopèdies i altres bases de dades que aportin informació sobre qüestions curriculars. La seva
consulta ha de ser dirigida i acotada per tal que l'infant trobi i
localitzi allò que
cerca, sense que el text sigui excessiu ni la informació irrellevant.
|
|
Algunes
enciclopèdies que es troben a la Xarxa |
- També es troba a la Xarxa multitud de miniunitats
didàctiques que es poden treballar concretament; també es pot crear seqüències
didàctiques que en guiïn l' aplicació i tractin
més continguts.
Es pot intentar, per exemple, de crear una seqüència
didàctica
adaptada amb aquests recursos extrets de diferents fonts:
-
L'ús de websquest. Un altre recurs que
s'està estenent molt
és el webquest.
A partir d'un objectiu, es munta una pàgina web amb una sèrie
d'activitats que es poden solucionar amb l'ajut de la informació que
es va trobant a la Xarxa. Les adreces de consulta estan proposades en
la mateixa webquest. Alguns exemples i pàgines amb informació per
trobar-ne d'adaptades als nivells i temes, i també amb recursos
per fer-ne.
|
Pàgina
de les webquest de la xtec. Per conèixer què són,
trobar les eines per fer-ne, i veure'n un munt de fetes |
|
Un exemple
de recull de webquests per a primària |
|
El portal de
la comunitat catalana de webquest. Amb moltes webquests interessants
i també amb
força plantilles
i generadors per a fer
webquests. |
Aquestes són algunes de les estratègies
que es poden utilitzar a primària
per aprofitar les potencialitats de la Xarxa. N'hi ha d'altres que no
s'han esmentat, i encara més moltes altres per descobrir i aprofitar.
Penseu que és un mitjà molt nou que encara no s'ha acabat
de desenvolupar, del qual tampoc es coneixen totes les possibilitats. |