![]() |
|
||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||
Bloc |
![]() |
Projecte
|
||||||||||||||
Estratègies educatives. Objectius per assolir | |||||||||||||||||
L'objectiu d'aquest bloc és aportar idees i suggeriments al voltant dels principals criteris didàctics i fonts de consulta bàsiques, per tal de treballar els mitjans de comunicació al centre. |
|||||||||||||||||
Desenvolupament del bloc | |||||||||||||||||
![]() |
Per què cal integrar els mitjans de comunicació als centres? | ||||||||||||||||
Els mitjans de comunicació són una font nutrient important per als infants i joves que van a l'escola i també per a les seves famílies. Aquests mitjans es mostren cada cop més com si fossin pantalles que representen la realitat i conformen opinions. Pantalles que projecten determinats i interessats models, pantalles que també oculten moltes altres realitats i silencien multitud de situacions. Pantalles que per atrapar i mantenir audiències necessiten crear i recrear un constant espectacle audiovisual. Escola i família són dues institucions socials que s'obstinen a mirar cadascuna cap a un altre costat, mentre els ulls dels alumnes i fills i filles romanen clavats a aquestes pantalles, petites i grans. Mentre no s'aconsegueixi convertir els consums audiovisuals i digitals en objecte d'estudi (educar en els mitjans), instrument d'aprenentatge (educar amb els mitjans) i mitjà d'expressió i comunicació (educar per als mitjans, educar per a la comunicació), el que es fa és deseducar, perquè cada cop més la major part de la informació útil lligada als interessos, realitat i coneixements rellevants que ofereix l'escola passen per la utilitazció dels mitjans.. Si s'integra la comunicació audiovisual, la impresa i la digital a l'aula, el temari pot resultar ampliat, es pot canviar la informació unidireccional en comunicació, es pot mantenir l'interès i generar dinàmiques de participació. I, finalment, també es pot treure profit de les noves tecnologies perquè l'alumnat expliqui històries seves amb una càmera digital, perquè recreï els seus consums televisius amb una fotonovel·la impresa o digital, perquè elabori les seves pàgines web i difongui les seves inquietuds, coneixements i interessos per la Xarxa. En definitiva, cal tenir present que els MCM com a mitjans d'estudi, eines per a l'aprenentatge i mitjans d'expressió i comunicació, són una oportunitat única que permet convertir la rigidesa de les aules, ancorada en temaris distants, en escenaris d'anàlisi, reflexió, diàleg i convivència entre l'alumnat, l'actualitat i la seva realitat. |
|||||||||||||||||
![]() |
Educar en els mitjans, amb els mitjans i per als mitjans | ||||||||||||||||
Aquesta
és la triple perspectiva que ha de guiar qualsevol plantejament d'incorporació dels mitjans
de comunicació al currículum de l'educació primària: La utilització dels mitjans com a instrument d'aprenentatge: educar amb els mitjans. La
utilització dels mitjans com a mitjà d'expressió i
comunicació: educar per als
mitjans. |
|||||||||||||||||
![]() |
Què es vol aconseguir i com es vol fer? | ||||||||||||||||
L'educació en els mitjans, amb els mitjans i per als mitjans s'ha de recolzar en estratègies pedagògiques fonamentades en l'estimulació de les capacitats d'anàlisi i reflexió al voltant del món comunicatiu dels mitjans, sense perdre de vista, però, la gran importància que té la capacitat de producció dels mitjans. Amb la tecnologia resulta molt assequible la producció de continguts per als mitjans, i és més possible que mai treballar amb èxit l’anàlisi i la reflexió a partir de les seves creacions. Aquest plantejament, entre altres consideracions, ha de permetre, tant a primària com a secundària:
Amb tot, es treballa per aconseguir que l’alumnat pugui ser un Emi-Rec, és a dir, emissor i receptor alhora de missatges audiovisuals. D’aquesta manera l'estudi no cal que se centri només en l’anàlisi i la reflexió sobre els continguts mediàtics, sinó que es pot centrar en l’alumnant fent que aquest generi missatges audiovisuals sobre continguts i temes sobre els quals cada alumne i alumna puguin reflexionar en primera persona. D'aquesta manera s'intenta potenciar i desenvolupar la capacitat de:
|
|||||||||||||||||
![]() |
Alguns continguts... | ||||||||||||||||
Tot seguit es presenta, a mode d'exemple de punt de partida en la concreció, una sèrie de continguts que cal tractar, tant a primària com a secundària, tenint en compte sempre la correcta adequació del grau de dificultat i complexitat. A. Pel que fa a allò que cal aprendre sobre els mitjans:
B. Pel que fa a allò que és pot aprendre amb els mitjans, destaca:
|
|||||||||||||||||
![]() |
Per començar a treballar: algunes fonts documentals... | ||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||