Enrera
Mòdul 5
Mitjans de comunicació i educació a primària
  Bloc
1
2
3
4
5
6
7
   
Projecte
Exercicis
 
 
Propostes d'aprofitament didàctic dels mitjans (IV). La televisió. Anàlisi d'uns dibuixos animats

L'objectiu d'aquest bloc és oferir algunes pautes per treballar a l'aula l'anàlisi del llenguatge dels dibuixos animats a la televisió.

   
Desenvolupament del bloc
   
Analitzar per pensar i parlar de...
 

Un dels tipus de programes que més veu l'alumnat de primària són els dibuixos animats. Aquests programes plantegen molts conflictes, que es resolen de maneres molt diferents. A vegades a través del raonament, però molt més sovint a través de la força o la violència. Els personatges amb els quals s'identifiquen sovint tenen uns comportaments i uns valors que moltes vegades no estan d'acord amb la manera d'entendre-ho els adults.

Una bona manera de fer front a aquests aspectes és introduir l'anàlisi d'aquest gènere dins les aules i, si és possible, animar els nens i nenes a produir els seus propis dibuixos animats.

Per fer-ho, en primer lloc cal triar una sèrie que sigui popular i coneguda, per tal que l'anàlisi motivi l'alumnat i es confrontin parers d'una manera més motivadora. Shin-chan i els Simpsons sembla que són, de moment, les més seguides. Tant una sèrie com l'altra, a part del llenguatge que s'hi utilitza, poden donar molt de joc per parlar i treballar els valors i els contravalors que hi apareixen. Com que són sèries que s'emeten contínuament, se'n pot fer una gravació de vídeo i portar-la a la classe per a ser treballada.

The Simpsons
Shin-Chan

A la videoteca digital tambéhi ha animacions que poden servir per fer l'anàlisi. Tot i ser de bona qualitat i poder interessar als infants, el seu estil és molt diferent dels productes comercials que poden veure a les diferents cadenes de televisió. A la videoteca digital es poden trobar exemples de cinema d'animació de Txèquia, Eslovàquia, Letònia i Quebec. Molts d'aquests documents audiovisuals es troben també a les mediateques dels Centres de Recursos Pedagògics.

El plantejament
 

Es pot començar per un treball de comprensió global...

Quins són els personatges protagonistes?
Com es comporten?
Què expliquen?:

  • Plantejament
  • Nus
  • Desenllaç

Hem après alguna cosa de la història?

També es pot analitzar aspectes formals...

Efectes visuals (depenent de l'edat de l'alumnat)
  • Efectes visuals (segons l'edat de l'alumnat)
  • Enquadraments
  • Punts de vista de la càmera
  • Plans
  • Moviments de càmera
  • Composició
  • ....
  • Efectes sonors
  • Efectes especials
  • Música
  • Onomatopeies
  • ...

Aquí hi ha una guia senzilla sobre dibuixos animats i aquí una altra guia més completa. Se'n pot fer una adaptació segons els objectius i l'edat dels infants.

Una vegada analitzats aquests aspectes, es pot valorar els valors i contravalors que la història planteja.. Per començar, es pot analitzar els personatges amb la taula proposada al bloc 4 del mòdul 4, i aplicar-la als personatges protagonistes, per veure'n le característiques i comportaments.

Es pot analitzar amb l'alumnat la forma de resoldre els conflictes que pateixen els personatges protagonistes. Es pot plantejar el tema utilitzant la tècnica del joc de rol ( Role Playing). D'aquesta manera els infants assumeixen els diferents rols i poden veure quines conseqüències produeixen algunes accions.

Amb la tecnologia que hi ha a les escoles -càmera de fotos, ordinador i el programa d'edició de vídeo Estudio 8,- es poden fer petites animacions.

 Exemples d'animacions en els treballs presentats a la Mostra d'audiovisuals
 
Dos exemples d'animacions fetes per alumnes de l'Escola Espiga de Lleida
   
 
Amunt