![]() |
|
||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||
Bloc |
![]() |
Projecte
|
||||||||||||||
Introducció curricular al llenguatge dels mitjans de comunicació | |||
L'objectiu d'aquest bloc és facilitar un apropament als principals documents que puguin resultar d'utilitat per a desenvolupar un plantejament curricular del tractament dels mitjans al centre, i obrir un espai de reflexió sobre com s'hauria de plantejar aquest tractament. |
|||
Desenvolupament del bloc | |||
![]() |
El Departament d'Educació porta força anys treballant sobre propostes per a la introducció en el currículum dels centres de l'educació audiovisual i en comunicació a les escoles. La darrera acció ha estat el llançament del programa d'innovació en comunicació audiovisual PECA. Tot i que els seus continguts son més amplis que els tractats en aquest curs, molts d'ells hi fan referència i tracten temes propis. Aquesta no ha estat, però, l'única acció del Departament. Fa vint anys ja va publicar alguns documents sobre el tema: |
||
|
|||
Ja en aquelles dates es
va plantejar l'educació audiovisual com a eix transversal dins
el currículum escolar. Aquesta també aplegava conceptes
relacionats amb els mitjans de comunicació, tant per a l'ensenyament
primari com el secundari. S'editaren diferents publicacions que plantejaven
aquests conceptes. La seva implantació va ser molt escassa tret
d'algunes experiències molt interessants. |
|||
Al llarg d'aquest anys el Departament ha anat publicant tots aquests dossiers i llibres que fan referència tant a l'educació audiovisual com als mitjans de comunicació. Alguns d'ells se centren en la televisió i, en algun cas, en la ràdio i el cinema. Més endavant es va plantejar les competències bàsiques en educació audiovisual i les competències bàsiques en tecnologies de la informació i la comunicació, per tal de veure quines eren les necessitats de coneixements mínims del l'alumnat en aquesta matèria. Aquestes i altres propostes d'introducció dels audiovisuals a l'aula, moltes de les quals fan referència als mitjans de comunicació, no han aconseguit estendre's pels centres educatius. I bona part de les experiències realitzades en aquest camp han estat contribucions de centres concrets, sempre minoritaris, o bé actituds personals que han ajudat a realitzar molts i valuosos experiències i treballs que podeu trobar a la pàgina del Departament dedicada als audiovisuals, on hi ha en abundància idees, recursos i publicacions per tal d'introduir aquests coneixements a l'aula. Cal, però, una aposta més ferma si realment es vol que l'alumnat i els centres treballin aquesta matèria. Es planteja actualment el terme d'"educomunicació" com a paradigma per tal de proposar un nou enfocament per treballar el mitjans a les aules, i també es proposa que la ciutadania tingui una "competència medial" per tal de ser espectadora autònoms davant els mitjans. L'educomunicació, segons A. Matilla, pretén que l'alumnat adquireixi competències expressives per tal de desenvolupar-se comunicativament i desenvolupar la seva creativitat. Per altra banda, ofereix instruments per comprendre les produccions audiovisuals: els significats, les tècniques i elements expressius, i el funcionament. Tot per tal que l'espectador o espectadora tingui una actitud critica i eviti riscos de manipulació. La competència medial és la capacitat per establir i practicar una relació amb els missatges transmesos pels mitjans de comunicació, que ajudi a formar un judici crític que aporti una major comprensió i una major participació social. Podeu trobar aquests conceptes més desenvolupats als documents referenciats més avall, a l'apartat d'informació. Tenint en compte aquests dos conceptes, els plantejaments per introduir a l'aula els coneixements sobre els mitjans de comunicació han de centrar-se en aspectes diferents: d'una banda, l'alumnat ha de ser l'eix central d'aquests continguts, ja que el que es vol és un canvi d'actitud i una major implicació en la recepció dels missatges audiovisuals. De l'altra, cal centrar les activitats no tant a aprendre a "llegir" els missatges, sinó en la seva producció, és a dir, centrar-se a augmentar les capacitats expressives més que les receptives. |
|||
![]() |
Deba't amb la resta de companys i companyes de curs com creieu que han de ser tractats els mitjans de comunicació en els centres educatius. A mode d'orientació, algunes idees:
Una vegada decidit el format, quins creieu
que haurien de ser els continguts prioritaris? |
||
|
Documents de consulta: Competencia medial. Revista TELOS nº 63. Donaciano Bartolomé Crespo. Educomunicación en el siglo XXI. Agustín García Matilla. |
||
![]() |
|||