Guia
Mapa
Mòdul 1
Mòdul 2
Mòdul 3
Mòdul 4
Mòdul 5
Mòdul 6
Pràctica 1
Pràctica 2
Pràctica 3
Pràctica 4
Pràctica 5
Exercici
   
  Autoformació en llenguatge musical amb quaderns virtuals
   

Els Quaderns Virtuals (QV) són una eina per a la realització d'activitats didàctiques multimèdia dissenyada per Projectes TIC per a l'educació del Departament d'Educació i Universitats, que permet la creació, l'intercanvi i l'ús de materials amb diferents tipus d'activitats.

Aquest materials tenen com a particularitat la flexibilitat en l'ús; es poden utilitzar en línia (directament d'Internet), en local (si prèviament es descarrega el fitxer) i en una plataforma educativa. Cadascuna d'aquestes possibilitats és l'adient en funció de l'aplicació didàctica que el professorat determini.
Si opteu per incorporar el QV a diferents plataformes educatives com: l'educampus, Moodle, Intranet de centre, etc., es forma un entorn similar a l'aula en el qual l'alumne/a i el professor/a interactuen en contextos presencials o virtuals; així veiem com:

  • L'alumnat pot veure les preguntes del quadern, respondre-les, demanar ajuda al professor/a, guardar les respostes i lliurar els fulls a mesura que els vagin acabant o tot el quadern sencer.
  • El professor/a pot preparar activitats, realitzar o afegir intervencions (per resoldre dubtes o fer comentaris) i corregir els fulls o tot el quadern.
 


Si opteu per incorporar el QV en una plataforma, el procés que segueix un quadern és el següent:

  1. Creació del quadern amb les activitats dirigides als alumnes
  2. Assignació del quadern als alumnes dins d'una activitat (de l'educampus, de Moodle...)
  3. Resolució de les propostes del quadern per part dels alumnes
  4. Seguiment i correcció del quadern per part del professor/a
   
Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica

Aneu a XTEC / Escola oberta / Quaderns Virtuals.
http://clic.xtec.cat/qv_web/ca/index.htm

Observeu a la part superior una sèrie de botons que es depleguen i permeten accedir a diferents subapartats (el contingut està descrit a la mateixa pàgina, a sota dels botons). També podeu triar la llengua abans de començar.

Ara cliqueu al botó de Quaderns Virtuals / Aplicacions / Editor, abans d'entrar-hi se us demanarà l'dentificador i la vostra contrasenya, feu servir la de XTEC.
L'Editor és l'eina que permet la creació, l'edició i la publicació dels materials.
Aquí veieu la captura d'una imatge de l'Editor amb un quadern que ja hem preparat. Per conèixer el seu funcionament us recomanem que visiteu el curs telemàtic D82 Quaderns Virtuals, aprenentatge i avaluació en xarxa .
 

   
 
Quaderns virtuals 1
   
  Ara retorneu a la pàgina inicial dels QV. Cliqueu a sobre de Biblioteca.
   
 
Biblioteca Quaderns Virtuals
   
  Ompliu els paràmetres de cerca amb l'àrea i el nivell i cliqueu al QV Llenguatge musical .
   
 

Quadernv virtual LLenguatge musical

   
  Fixeu-vos que la pàgina a la qual heu accedit conté una petita descripció del material, la possibilitat d'utilitzar el material directament si cliqueu visualitza i la possibilitat de descarregar el material per modificar-lo a l'editor o instal·lar-lo al vostre ordinador o en una plataforma.
Ara, per veure algunes possibilitats dels QV cliqueu visualitza.
   
 
Adreça quadern virtual
   
  Observeu els diversos apartats d'aquest QV que es compon de six fulls amb vàries preguntes, i un menú que indica l'estat de realització del QV.
Ara cliqueu sobre el primer full, Les notes a les línies del pentagrama
, hi accedireu i podreu veure les preguntes i orientacions per a l'alumne/a.
Cada quadern està format per un o més fulls i, alhora, cada full pot contenir més d'un exercici.
Hi ha diferents tipus d'exercicis: testos, omplir espais, seleccionar imatges, ordenar, etc.
Els fulls també permeten el diàleg entre l'alumnat i el professorat (escriure-hi comentaris i dubtes).
Observeu els enllaços que apareixen en aquesta pantalla i la seva funció:
 
  • Amb quadern1 es pot canviar de full dins el mateix quadern.
  • Amb quadern2 es pot posar una intervenció que llegirà el professor/a i que per la seva part podrà respondre amb una altra intervenció. És a dir, es pot establir un diàleg que queda registrat al quadern, per exemple:
    quadern3
  • quadern4 permet guardar el full parcialment resolt sense lliurar-lo al professor/a.
  • quadern5 permet trametre el full al professor/a (observeu la diferència amb quadern7, que envia tots els fulls, el quadern resolt al professor).
  • Finalment, amb quadern6 es pot anar al full anterior, a l'inici del quadern o al full següent.
    Aquestes imatges poden variar si es fa servir una altra aparença o entorn virtual.
   
  Programació de l'activitat
   
Programació La flexibilitat dels Quaderns Virtuals situats en una plataforma, com per exemple moodle o educampus, permet als alumnes treballar en grup o individualment i de forma presencial o virtual. Però, si es vol programar una activitat presencial de forma individual o en grups de dos alumnes cal tenir en compte unes consideracions:
 
  • Requeriments de maquinari i de programari:
    Es necessita un ordinador per a cada alumne/a o parell d'alumnes, amb connexió a Internet, un navegador i la màquina virtual Java instal·lada. Si aneu a la pàgina de Quaderns Virtuals trobareu els requeriments tècnics necessaris per accedir a les aplicacions de QV.
  • Accés a l'aplicatiu:
    El professor/a i l'alumnat han d'estar donats d'alta als serveis de la plataforma que es vol fer servir.
  • Metodologia:
    Mentre els alumnes no estiguin familiaritzats a treballar en una plataforma educativa, caldrà dedicar alguna sessió a aquest aprenentatge.
    Quan els alumnes ja puguin ser autònoms els professorat ha d'organitzar les sessions de tal manera que cada alumne/a sàpiga clarament quina activitat s'espera que realitzi i quant temps té per fer-la.
    L'activitat està concebuda per als cursos d'ESO de primer cicle, tot i que es pot fer també amb els de segon segon, i per fer-se de forma individual a l'aula d'informàtica o en una aula que disposi d'ordinadors. Es pot usar com a activitat d'aprenentatge de conceptes nous o com a activitat de refor . Abans d'abordar aquesta activitat, però, cal una explicació prèvia per part del professorat.
  • Temporització:
    S'ha de comptar el temps necessari per fer l'aprenentatge sobr el funcionament i possibilitats de la plataforma de treball que el centre decideixi utilitzar, i específicament per als QV. Quan els alumnes hi estiguin familiaritzats el temsp variarà significativament.
  • Recursos. Ordinadors amb connexió a Internet
  • Material adjunt. L'alumne/a ha de disposar d'una fitxa de treball fitxa.
   
  Informació complementària
   
Informació complementària

Torneu a la pàgina principal dels Quaderns Virtuals podeu trobar-hi molta més informació sobre aquesta eina, visiteu-la abastament.

Des de la pàgina d'inici cliqueu a Quaderns Virtuals per veure'n l'estructura, els tipus d'activitats, les diferents aparences que pot tenir un QV, etc.

També convé que visiteu Documents per veureu els cursos i tutorials que s'han creat per utilitzar i editar QV.

Altres pàgines web sobre llenguatge musical són:

Activitats de música
En aquest paquet d'activitats del JClic volem destacar l'apartat Llenguatge musical, on es poden fer exercicis per treballar i reforçar elements del llenguatge musical: noms de les notes, figures musicals,......
http://clic.xtec.cat/db/jcapplet?project=
http://clic.xtec.cat/projects/musica/jclic/musica.jclic.zip


MOS
El projecte MOS que ja hem comentat en d'altres pràctiques conté exercicis per treballar el llenguatge musical. És interessant visitar el glossari de termes i el mapa conceptual abans de fer les activitats d'avaluació.
http://recursos.cnice.mec.es/musica/contentalum.php?
PHPSESSID=75c771a5d039ec55c0ac0ca7ba8468f0&nIDMenu=6&nIDSubMenu=18

   
 
Amunt
   
   
XTEC Internet i la música a secundària