http://www.edu365.cat/pls/edu365/grec_2?dicc=MUS
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Diccionaris, enciclopèdies... | ||||
L'objectiu d'aquesta pràctica és explorar alguns diccionaris, enciclopèdies, vocabularis, etc., que es troben a Internet i veure'n la idoneïtat per al treball quotidià a l'aula. Aquests materials de suport són, en principi, una ajuda que cal ajustar depenent de la informació que es necessita buscar, de l'edat dels alumnes, dels coneixements previs que tenen, de la llengua (català, castellà, anglès, francès...), etc. |
||||
Desenvolupament de la pràctica | ||||
![]() |
1. Des de l'escriptori digital
de l'edu365 s'accedeix, si us identifiqueu prèviament, a un
conjunt d'eines de gran utilitat per als múltiples treballs
escolars. Són eines de caràcter general, però que
poden ser útils per a l'àrea de música. Accediu, doncs, a l'escriptori digital i exploreu els materials següents:
http://www.xtec.cat/formaciotic/edu365/4_eines/index4.htm |
|||
2. Des de l'àrea de música del
portal edu365 de primària, secundària o batxillerat,
s'accedeix, amb identificació prèvia, a la Gran Enciclopèdia de la Música Catalana.
http://www.edu365.cat/pls/edu365/grec_2?dicc=MUS |
||||
![]() |
||||
Aquesta obra permet fer consultes:
3. Per exemple, cerqueu la paraula forma sonata i obtindreu el resultat que es mostra en les imatges següents, amb diversos esquemes que exemplifiquen el concepte. |
![]() |
|||
![]() |
||||
|
||||
Diverses entitats han publicat a
Internet els seus diccionaris que, fins fa poc temps, només es
podien consultar en suport paper. Una bona part d'aquests aplicatius
s'actualitzen i s'amplien tot sovint, amb la qual cosa es disposa d'una
informació posada al dia. Exploreu-los per valorar-ne la utilitat en el vostre entorn educatiu. |
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
Programació de l'activitat | ||||
![]() |
L'ús de les eines que aquí s'han presentat queda inserit en la programació d'una activitat en què, per a la seva resolució, cal revisar l'ortografia, recollir informació enciclopèdica o constatar informacions, etc. |
|||
A tall d'exemple, es proposa una activitat per a segon cicle d'ESO amb dos objectius bàsics: llegir documentació sobre la forma de la fuga i les característiques generals i cercar el significat en una enciclopèdia musical.
Temps. Les explicacions del professor/a i l'elaboració de les activitats poden iniciar-se durant l'horari escolar, però la consulta al diccionari pot fer-se fora de l'aula com a activitat d'investigació complementària. La fase de lectura de la pregunta amb resposta sobre la fuga, primera consulta a la enciclopèdia i selecció dels mots no hauria de sobrepassar el temps d'una sessió (una hora); ara bé, tot depèn de la tipologia de l'alumnat i del nombre de paraules que els alumnes hagin de cercar i de la forma de la presentació del treball que el professor/a demani. Material adjunt. L'alumnat ha de fer servir la fitxa de treball Observacions. Convé que en sessions anteriors l'alumnat hagi fet algunes activitats relacionades amb continguts com: els tipus de diccionaris segons el suport, electrònic o paper, formes de cerca, manera d'interpretar i recollir la informació obtinguda, etc. |
||||
![]() |
||||