![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Música i societat | ||
L'objectiu d'aquesta pràctica
és explorar i conèixer materials de música que formen
part dels interactius de la Mediateca on-line de la Fundació "la
Caixa", destinats al públic en general i que ser emprats amb alumnat d'ESO i de batxillerat. |
||
Desenvolupament de la pràctica | ||
![]() |
1. Accediu al portal de la Mediateca
on-line, de la Fundació "la Caixa". Una vegada estigueu
a dintre del portal, cliqueu a e-mediateca, on trobareu
diversos interactius relacionats amb la música i l'art visual i,
en general, amb la creació artística. |
|
![]() |
||
2. Un cop hagueu entrat a
la secció e-mediateca, cliqueu a l'opció
Música i seleccioneu el recurs corresponent: Músiques
del món Àfrica.
|
||
![]() |
||
3. Espereu que es carregui
l'interactiu i observeu que ofereix un mapa del continent africà
amb una divisió geogràfica que servirà d'eix per a
l'estudi de les músiques d'aquest continent:
|
||
![]() |
![]() |
|
4. Col·loqueu el cursor sobre la zona d'Àfrica oriental i llegiu el text introductori. |
||
![]() |
||
5. A continuació, cliqueu sobre la zona d'Àfrica oriental i accediu a la pàgina on s'expliquen, amb més detall, els estils, els ritmes i les característiques de les músiques d'aquesta zona del continent, acompanyades de les audicions corresponents. | ||
![]() |
![]() |
|
6. Exploreu els estils dels diferents països col·locant el cursor a sobre de l'intèrpret o intèrprets, o del nom de l'estil, que apareixen just a sota de cada país. Fixeu-vos que al mapa s'il·lumina de color el país i, a la zona central, apareix el text amb les característiques d'aquest estil al mateix temps que s'escolta. 7. Torneu al mapa d'Àfrica per explorar les diferents músiques
que hi ha a la resta de zones geogràfiques i analitzeu el material
segons les vostres necessitats a l'aula. |
||
8. Finalment, si voleu aprofundir amb estils
i ritmes de músiques d'altres cultres, podeu retornar a l'e-mediateca
i accedir a l'intercactiu sobre Músiques
de món Àsia. |
||
|
||
![]() |
Programació de l'activitat | |
Convindreu en la consideració que a batxillerat les pràctiques per constatar els aprenentatges adquirits sobre música i societat ja no se sustenten fonamentalment en la resolució d'exercicis més o menys sistemàtics, sinó que és essencial per a l'alumnat de batxillerat aprendre a investigar i a recollir informació per diferents camins. Actualment, Internet ofereix una gran varietat d'informació que cal aprendre a recollir, seleccionar, classificar, contrastar, emmagatzemar, etc., segons les necessitats de cada moment. Així mateix, cal tenir present l'ús de la documentació que es troba a les biblioteques, ja que una forma d'investigar no exclou l'altra, sinó que ambdues són complementàries. A tall d'exemple, aquí es proposa
encomanar a l'alumnat de batxillerat una reflexió sobre el paper
de la música en cultures diferents a la nostra a partir del
viatge geogràfic per diversos ritmes i estils musicals. Temps. L'elaboració del treball s'inicia
a classe d'història de la música, però, evidentment,
s'ha d'acabar fora de l'aula. És convenient donar a l'alumnat una
setmana per dur a terme la recerca d'informació, validar-la i contrastar-ne
la idoneïtat. |
||
Informació complementària | ||
![]() |
És fonamental que l'alumnat conegui les
possibilitats de recollida d'informació que ofereix Internet i
com s'ha de gestionar. Podeu trobar una explicació sistemàtica de la cerca a Internet als materials de formació: Creació d'aplicacions a Internet: WebQuest, mòdul 3,
que pot ser d'utilitat com a material complementari per als alumnes de
batxillerat que vulguin conèixer més a fons diferents
maneres de cercar informació a Internet. A la XTEC / Un cop d'ull al món
/ Eines
de cerca, trobareu adreces de cercadors temàtics i generals.
|
|
![]() |
||