![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Formes musicals | ||
![]() |
Aquesta pràctica proposa el treball a partir d'una animació que explica l'evolució del cant gregorià entre els segles IX i XIII. El material està en llengua anglesa, però gairebé no hi ha text escrit. El material és adient per a l'alumnat del segon cicle d'ESO, que s'inicia en l'estudi de la història de la música. El conjunt de les animacions que apareixen en el lloc web Flash Animations for Teaching Music History, de Patricia Gray, són un bon recurs gràfic i auditiu per entendre el lèxic musical relacionat amb la història de la música. Sovint, és una tasca feixuga explicar a l'alumnat el lèxic musical que permet entendre l'evolució de la música. L'exemple que us proposem tot seguit correspon a una animació didàctica i senzilla que permetrà a l'alumnat diferenciar, de forma gràfica i auditiva, l'evolució de la música monòdica cap a la música polifònica. |
|
Desenvolupament de la pràctica | ||
![]() |
1. Accediu a www.edu365.cat / eso /
muds / música i cliqueu a Flash
Animations for Teaching Music History, que trobareu dins l'apartat
Enllaços d'interès. 2. Una vegada hagueu entrat a la pàgina, cliqueu
a l'animació que porta per títol Changing Function
of Gregorian Chant per accedir a l'animació que correspon
a la pràctica que es proposa. |
|
![]() |
||
|
||
![]() |
![]() |
|
|
||
4. Ara convé que us plantegeu
el tipus d'activitat didàctica que es pot derivar d'aquesta animació
o dels altres exemples que es troben a la pàgina de Patricia Gray
i que s'ajustin millor a les necessitats de la vostra programació.
|
||
Programació de l'activitat | ||
![]() |
Atès que les animacions no presenten
cap exercici d'exercitació, sinó que són exemples
gràfics i sonors de conceptes i formes musicals relacionats amb
la història de la música, convé que la visualització
s'incorpori a la programació de les activitats de la unitat didàctica
on es treballin aquests temes com una activitat més per dur a terme.
Cal que l'alumnat disposi d'una fitxa de treball, que és el seu guió de treball. La fitxa de treball pot estar elaborada des de dues perspectives:
Aquí s'ha optat per presentar una fitxa de treball
amb instruccions de l'activitat a l'entorn de l'animació (sense
incorporar-la a la programació general d'una unitat didàctica),
i s'entén que els alumnes estan treballant conceptes musicals relacionats
amb la música medieval. |
|
Informació complementària | ||
![]() |
Vegeu altres materials amb els quals també es poden
preparar continguts per a segon cicle d'ESO sobre formes musicals
relacionades amb el currículum. |
|
Què
és una fuga Pregunta amb resposta que explica, de forma breu, el concepte de fuga exemplificat amb un fitxer sonor, una partitura i la referència a un article. http://www.edu365.cat/eso/faqs/musica/fuga.htm |
||
Què
és un cànon Pregunta amb resposta sobre el cànon, amb referència a diferents arranjaments musicals d'un mateix cànon. http://www.edu365.cat/eso/faqs/musica/canon.htm |
||
Formas
musicales El material del projecte MOS del CNICE també presenta interactius, quadres, esquemes per treballar les formes musicals... http://recursos.cnice.mec.es/musica/provisionales/contenidos/formas /index_formas.php?PHPSESSID=75c771a5d039ec55c0ac0ca7ba8468f0 |
||
![]() |
||