Guia
Mapa
Mòdul 1
Mòdul 2
Mòdul 3
Mòdul 4
Mòdul 5
Mòdul 6
Pràctica 1
Pràctica 2
Pràctica 3
Pràctica 4
Pràctica 5
Exercici
   
  Compàs i ritme
   
Conceptes

Compàs i ritme és un vídeo de la col·lecció Música i moviment, publicat pel Departament d'Educació i Universitats i inicialment adreçat als alumnes d'ESO i batxillerat, però que pot ser una eina útil per treballar amb l'alumnat nouvingut.

Mirar aquest vídeo pot ajudar a conèixer o bé repassar els conceptes de ritme i compàs presents a la música occidental. També permetrà conèixer termes com pulsació, temps, accent, compàs quaternari, compàs ternari, i gaudir dels fragments de l'audició musical i del reconeixement d'alguns instruments.

Aquesta pràctica presenta unitats per a l'alumnat nouvingut i analitza les aplicacions didàctiques possibles que se'n poden derivar amb la intenció que el professorat vegi la viabilitat d'una concreció per a aquests o altres alumnes del seu centre.

   
Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica

1. Aneu a www.edu365.com / ESO / Música i cliqueu a la icona vídeos, que es troba a la zona superior dreta, per visualtizar els vídeos de la videoteca digital del Departament d'Educació i Universitats per a l'àrea de música.

 

Icona vídeos música

Moveu la barra de desplaçament del costat dret per consultar els diferents títols dels vídeos
.

2. Cliqueu a Compàs i ritme i espereu que es comenci a descarregar el vídeo a mesura que arriba a l'ordinador.

A la part inferior de la finestra, hi ha una indicació per instal·lar el Real One Player, necessari per visualitzar els vídeos.

Videos música
 

Si preferiu visionar el vídeo des del vostre ordinador: la icona del disquet permet descarregar de la xarxa al disc dur de l'ordinador el fitxer corresponent. La visualització és, aleshores, uniforme i en tot moment es té la possibilitat d'avançar i retrocedir a voluntat.

3. Mireu el vídeo sencer, que dura 21' 00'.


Compàs i ritme
 


3. Després de mirar el vídeo, penseu el tipus d'activitats educatives que es poden crear prenent com a punt de partida aquest material. Com que el vídeo dura 21' 00', haureu de plantejar-vos quants minuts voleu visionar amb els alumnes o quins fragments voleu treballar.

Tal com s'ha comentat al principi de la pràctica, el vídeo pot servir per treballar conceptes relacionats amb el ritme: compàs, pulsació, accent, barra de compàs..., o bé per identificar els instruments que apareixen a la seqüència del grup orquestral.

 
  Programació de l'activitat
   
Programació
  • Aquesta activitat pot formar part d'una programació en la qual, prèviament, tot el grup classe, si es compta amb un canó de projecció, mira el vídeo sencer o els fragments que us interessin treballar. Després caldrà comentar en veu alta els conceptes que apareixen i tornar a mirar-lo per fragments, si fos necessari. Posteriorment, per parelles es durà a terme l'activitat proposada a l'ordinador. La situació òptima és aquella en la qual els alumnes poden seguir de forma autònoma els exercicis redactats en una fitxa de treball.
    Se suggereix un agrupament per parelles, ja que la presa de decisions sobre les opcions que proposen els exercicis suposa un intercanvi necessari que estimula i enriqueix la comunicació.
    Les activitats es poden fer a l'aula d'informàtica o en una aula que disposi d'algun ordinador.
  • Material. Cal oferir a l'alumnat una fitxa de treball fitxa amb les instruccions que ha de seguir. Ara bé, es pot donar el cas que encara no la puguin entendre i, aleshores, una bona solució pot ser tenir a l'escriptori unes icones que enllacin directament les pàgines on s'ha de practicar. Una part de la fitxa de treball que aquí es proposa també pot servir de pauta per a l'avaluació.
  • Temps. L'activitat prèvia de tot el grup pot suposar uns vint minuts si es mira tot el vídeo, o menys, segons la dinàmica que se segueixi; l'activitat a l'ordinador és d'uns quinze minuts més i l'intercanvi amb el professor a partir de la imatge de la fitxa de treball demana un mínim de cinc minuts per alumne/a.
    Ara bé, aquesta temporització és molt relativa i depèn de l'acció docent que el professor/a decideixi portar a terme.
   
  Informació complementària
   
Informació complementària Vegeu materials a partir dels quals també es poden preparar continguts sobre llenguatge musical.
   
 

Els sorolls es deixen compondre és un altre vídeo útil per a l'estudi del so. El trobareu  a la mateixa col·lecció Música i moviment, publicada pel Departament d'Educació i Universitats.
Per accedir-hi, vegeu www.edu365.cat/eso/musica/index.htm i cliqueu a la icona vídeos.
http://www.edu365.cat/eso/muds/musica/video/musica_2m1177.htm

 
 

Conoce el ritmo es troba a dintre del projecte MOS, del CNICE, i presenta diverses aplicacions interactives adreçades a l'alumnat d'ESO.

En concret, a 1r d'ESO hi ha l'espai Ritmo, que pot ser una eina útil per treballar el concepte de ritme, el compàs, la pulsació, les alteracions rítmiques... L'activitat es presenta de forma lúdica en el fomat d'una gimcana.
http://recursos.cnice.mec.es/musica/unidades/primero_segundo/ritmo/index_ritmo.php?
PHPSESSID=75c771a5d039ec55c0ac0ca7ba8468f0

  you tube al portal You tube podeu fer cerques de vídeos musicals de tot tipus de gèneres i estils.
   
 
Amunt
   
   
XTEC Internet i la música a secundària