|
|
|
Compàs
i ritme |
|
|
|
Compàs i ritme
és un vídeo de la
col·lecció Música i
moviment, publicat pel Departament d'Educació i
Universitats i inicialment adreçat als alumnes d'ESO i
batxillerat, però que pot ser una eina útil per
treballar amb l'alumnat nouvingut.
Mirar aquest vídeo pot ajudar a conèixer o
bé repassar els conceptes de ritme i compàs
presents a la música occidental. També
permetrà conèixer termes com pulsació,
temps, accent, compàs quaternari, compàs ternari,
i gaudir dels fragments de l'audició musical i del
reconeixement d'alguns instruments.
Aquesta pràctica presenta unitats per a l'alumnat nouvingut
i analitza les aplicacions didàctiques possibles que se'n
poden derivar amb la intenció que el professorat vegi la
viabilitat d'una concreció per a aquests o altres alumnes
del seu centre.
|
|
|
|
Desenvolupament
de la pràctica |
|
|
|
1. Aneu a www.edu365.com / ESO / Música
i cliqueu a la icona vídeos,
que es troba a la zona superior dreta, per visualtizar els
vídeos de la videoteca digital del Departament
d'Educació i Universitats per a l'àrea de
música.
|
|
Moveu la barra de desplaçament del costat dret per consultar
els diferents títols dels vídeos.
2. Cliqueu a Compàs i ritme i espereu que es comenci a descarregar el
vídeo a mesura que arriba a l'ordinador.
A la part inferior de la finestra, hi ha una indicació per
instal·lar el Real One Player, necessari per visualitzar els
vídeos.
|
 |
|
Si preferiu visionar el vídeo des del vostre
ordinador: la icona del disquet permet descarregar de la xarxa al disc
dur de l'ordinador el fitxer corresponent. La visualització
és, aleshores, uniforme i en tot moment es té la
possibilitat d'avançar i retrocedir a voluntat.
3. Mireu el vídeo sencer, que dura 21' 00'.
|
 |
|
|
3. Després de mirar el vídeo, penseu el tipus
d'activitats educatives que es poden crear prenent com a punt de
partida aquest material. Com que el vídeo dura 21' 00',
haureu de plantejar-vos quants minuts voleu visionar amb els alumnes o
quins fragments voleu treballar.
Tal com s'ha comentat al principi de la
pràctica, el vídeo pot servir per treballar
conceptes relacionats amb el ritme: compàs,
pulsació, accent, barra de compàs..., o
bé per identificar els instruments que apareixen a la
seqüència del grup orquestral.
|
|
|
|
Programació
de l'activitat |
|
|
 |
- Aquesta activitat pot formar part d'una
programació en la qual, prèviament, tot el grup
classe, si es compta amb un canó de projecció,
mira el vídeo sencer o els fragments que us interessin
treballar. Després caldrà comentar en veu alta
els conceptes que apareixen i tornar a mirar-lo per fragments, si fos
necessari. Posteriorment, per parelles es durà a terme
l'activitat proposada a l'ordinador. La situació
òptima és aquella en la qual els alumnes poden
seguir de forma autònoma els exercicis redactats en una
fitxa de treball.
Se suggereix un agrupament per parelles, ja que la presa de decisions
sobre les opcions que proposen els exercicis suposa un intercanvi
necessari que estimula i enriqueix la comunicació.
Les activitats es poden fer a l'aula d'informàtica o en una
aula que disposi d'algun ordinador.
- Material.
Cal oferir a l'alumnat una fitxa de treball
amb les instruccions que ha
de seguir. Ara bé, es pot donar el cas que encara no la
puguin entendre i, aleshores, una bona solució pot ser tenir
a l'escriptori unes icones que enllacin directament les
pàgines on s'ha de practicar. Una part de la fitxa de
treball que aquí es proposa també pot servir de
pauta per a l'avaluació.
- Temps. L'activitat
prèvia de tot el grup pot suposar uns vint minuts si es mira
tot el vídeo, o menys, segons la dinàmica que se
segueixi; l'activitat a l'ordinador és d'uns quinze minuts
més i l'intercanvi amb el professor a partir de la imatge de
la fitxa de treball demana un mínim de cinc minuts per
alumne/a.
Ara bé, aquesta temporització és molt
relativa i depèn de l'acció docent que el
professor/a decideixi portar a terme.
|
|
|
|
Informació
complementària |
|
|
 |
Vegeu
materials a partir dels quals també es poden preparar
continguts sobre llenguatge musical. |
|
|
|
Els
sorolls es deixen compondre és un altre
vídeo útil per a l'estudi del so. El
trobareu a la mateixa col·lecció Música
i moviment, publicada pel Departament d'Educació
i Universitats.
Per accedir-hi, vegeu www.edu365.cat/eso/musica/index.htm
i cliqueu a la icona vídeos.
http://www.edu365.cat/eso/muds/musica/video/musica_2m1177.htm
|
|
|
|
Conoce el
ritmo es troba a dintre del projecte MOS, del CNICE, i
presenta diverses aplicacions interactives adreçades a
l'alumnat d'ESO.
En concret, a 1r d'ESO hi ha l'espai Ritmo, que pot ser
una eina útil per treballar el concepte de ritme, el
compàs, la pulsació, les alteracions
rítmiques... L'activitat es presenta de forma
lúdica en el fomat d'una gimcana.
http://recursos.cnice.mec.es/musica/unidades/primero_segundo/ritmo/index_ritmo.php?
PHPSESSID=75c771a5d039ec55c0ac0ca7ba8468f0
|
|
you tube al portal You tube podeu
fer cerques de vídeos musicals de tot tipus de
gèneres i estils. |
|
|
|
|
 |
|
|
|
|