
Després, heu d'arrossegar el ratolí i el full de càlcul ampliarà la taula de valors de la variable independent fins al valor màxim que vulgueu, en aquest cas, ho fareu fins a la casella B20 on hi haurà el valor 5. El resultat ha de ser el següent:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Representació gràfica de funcions | |
Gràfics de funcions a partir de taules de valors amb el full de càlcul | |
L'objectiu d'aquesta pràctica és representar gràficament una funció a partir d'una taula de valors utilitzant el full de càlcul. Sempre que vulgueu representar una funció el procediment serà:
El full de càlcul apareix apareix als nous currículums de 1r d'ESO i de 2n d'ESO, per tant, aquesta pràctica és adient per al professorat de 1r cicle d'ESO. |
|
Desenvolupament de la pràctica | |
![]() |
Tot seguit aprendreu a representar les primeres funcions amb el full de càlcul. Començareu representant primer la funció y=x i després la y=2x. Tot seguit representareu en uns mateixos eixos ambdues rectes alhora i acabareu la pràctica representant funcions polinòmiques de grau superior o funcions trigonomètriques. |
Representant rectes amb el full de càlcul |
|
1) Fer una taula de valors amb el full de càlcul |
|
Obriu el full de càlcul, situeu-vos en la cel·la B2 i introduïu
el títol, per exemple, "representem rectes". |
|
![]() |
|
Crear una taula de valors
|
|
Tot seguit, heu d'ampliar el rang de la variable independent,
per fer-ho, indicareu al full de càlcul que els valors de la variable
independent estan separats, en aquest cas, per una unitat. Marqueu amb
el ratolí les caselles B5 i B6 i desplaceu el punter del ratolí
fins a la part inferior dreta de la casella B6. En aquest moment el cursor
del ratolí serà semblant a un signe de suma +, com es veu
a la imatge:
![]() Després, heu d'arrossegar el ratolí i el full de càlcul ampliarà la taula de valors de la variable independent fins al valor màxim que vulgueu, en aquest cas, ho fareu fins a la casella B20 on hi haurà el valor 5. El resultat ha de ser el següent: |
|
![]() |
|
Omplir la taula de valors
|
|
Ara s'han de calcular els valors de la variable
dependent, en aquest cas, es representa la recta y=x,
per tant, desplaceu el cursor a la cel·la C5 i hi entreu la fórmula
" =B5 ", veureu com apareix, a la barra de fórmules, la
indicació de quina operació esteu fent: |
|
![]() |
|
fórmula de la taula de valors
|
|
En prémer la tecla Retorn accepteu,
que el programa calculi el valor de la variable dependent segons la fórmula
introduïda. El pas següent, torna a ser semblant a com s'han ampliat els valors de la variable independent, però ara per a la variable dependent. Marqueu, doncs, la casella C5 i desplaceu el punter del ratolí fins a la part inferior dreta de la casella per fer aparèixer el cursor del ratolí, com es veu a la imatge: ![]() |
|
![]() |
|
Taula de valors completa
|
|
Aquest és el procediment de com crear de manera ràpida la taula de valors. Ara heu de marcar tota la taula de valors i fer-ne el gràfic. | |
2) Fer un gràfic a partir d'una taula de valors | |
Marqueu totes les caselles que formen la taula de valors, és a
dir, el rectangle format des de la casella B4 fins a la C20, després
heu d'inserir un gràfic. Això ho podeu fer al menú
Insertar | Gráfico, o bé directament amb la icona
corresponent Observeu que també heu de marcar les caselles B4 i C4 que contenen
el títol de la taula. |
|
![]() |
|
Gràfic corresponent a la recta y=x
|
|
|
|
Si voleu, podeu veure una animació
per copsar totes les explicacions en un minut, fent clic a la icona de
l'esquerra.
|
|
Programació de l'activitat | |
![]() |
|
![]() |
Podeu practicar amb el full de càlcul per fer les
gràfiques d'altres funcions polinòmiques, racionals, trigonomètriques,
etc. Experimenteu, per exemple, amb les funcions: Veureu que el full de càlcul fa un gràfic
sense tenir en compte les escales, és aquí on, en funció
del nivell del vostre alumnat, podeu fer reflexionar als alumnes en la
conveniència d'escollir un bon rang de dades a representar, d'escollir
una subdivisió adequada, etc. |
Informació complementària | |
![]() |
A les pràctiques següents i als exercicis
d'aquest mòdul veureu activitats didàctiques premiades pel
Departament d'Educació en el concurs del 2002, en elles veureu altres
possibilitats de representar rectes i altres funcions. |
Enllaços interessants | |
Títol: Matemàtiques al punt. Funcions |
|
Enllaços a materials de cursos telemàtics | |
Curs: D 51 - Aplicacions educatives de full
de càlcul (Mòdul 3, pràctica 4: Gràfics
de dispersió per representar funcions) |
|
Curs: D128- Estadística
amb Excel (Mòdul 5, pràctica 5: Gràfics
de funcions de densitat de distribucions de probabilitat contínues) Autors: Pep Bujosa, Antoni Gomà Idioma: català Adreça web: http://jasper.xtec.cat:7451/cdweb/dades/actu/actual_matform/materials/ td128/d128m5/d128m5p5.htm |
|
![]() |
|