Guia
Mapa de les pràctiques
Mòdul 1
Mòdul 2
Mòdul 3
Mòdul 4
Mòdul 5
Mòdul 6
   
  Introducció
   
 

La finalitat d'aquest curs és la de proporcionar informació al professorat de matemàtiques d'educació secundària (ESO i batxillerat) sobre els recursos que ofereixen Internet i les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC), i que donen suport a la tasca docent en aquesta àrea.

Internet ha esdevingut un immens arxiu de material i d'informació de tot tipus. N'hi ha de molt bo a la xarxa que possibilita el treball a l'aula: de tots els nivells, amb diversitat de continguts, interactiu, multimèdia, en diversos formats (HTML, FLASH, PDF...) i en diferents idiomes. Hi ha material institucional, comercial i també d'elaborat per professorat amb experiència i excel·lència docents.

A través d'Internet és possible descarregar programes per utilitzar amb els alumnes, eines per crear materials o, senzillament, disposar d'informació per preparar classes, exercicis o proves escrites amb qualitat excel·lent.

Aquesta abundància demana saber trobar i seleccionar el material adient per a la programació d'aula. Internet és un mitjà que exigeix una cerca activa i una valoració crítica del que s'hi troba. Per això, cal una mica de tècnica per utilitzar els cercadors, autodisciplina per emmagatzemar sistemàticament la informació obtinguda i per no perdre's en navegacions poc productives.

De bon començament hem d'agrair a tots els autors i les autores de material educatiu de matemàtiques publicat de forma desinteressada a Internet, la seva generositat i el treball ben fet: sense ells i elles aquest curs no es podria fer realitat.

 

   
  Objectius
   
  • Donar a conèixer recursos TIC adients per a l'ensenyament i aprenentatge de les matemàtiques
  • Conèixer les possibilitats didàctiques dels diversos recursos, cercar-ne de nous i analitzar-ne la idoneïtat a l'aula
  • Donar pautes al professorat per a l'ús eficaç de les TIC en la seva activitat professional
  • Promoure l'ús a l'aula de recursos TIC
  • Concretar alguns dels continguts apresos en l'elaboració d'un projecte curricular propi

 

   
  Estructura
   

El curs està estructurat en 6 mòduls i projecte final. La durada és de 45 hores, distribuïdes en 6 hores per a cada mòdul, i 9 hores per a la realització del projecte.

El disseny d'un curs com aquest planteja, sobre la seva estructura, el dilema següent:

  • Centrar-lo en els recursos i/o en les eines
  • Centrar-lo en els apartats dels currículums

Si l'opció escollida hagués estat la primera, hauríem elaborat mòduls que portarien títols com "Matemàtiques a l'edu365", "Quaderns virtuals", "La calculadora Wiris", "Cabri", "Full de càlcul", "WebQuest", "JClic"...; mòduls que probablement necessitarien d'un curs sencer i que, de fet, ja són objecte de l'oferta formativa del Departament d'Educació. També cal considerar que el nostre propòsit és oferir un curs per a usuaris de recursos TIC, no per a creadors de recursos TIC.

Per les raons anteriors, centrar els continguts dels mòduls en el currículum de la matèria ens ha semblat el més adient: a cada mòdul es presentaran recursos diversos que tindran un nexe temàtic comú. Per dur a terme els objectius del curs (que s'han redactat en l'apartat anterior), s'analitzaran els continguts d'Internet i de les TIC que es poden aplicar als diversos àmbits curriculars, concretant-ho de manera diferenciada per al primer i segon cicles d'ESO i el batxillerat.

Podeu consultar els currículums de matemàtiques d'ESO i batxillerat clicant sobre els enllaços següents:

                                     

Vist el plantejament del curs, els mòduls són els següents:

  • Mòdul 1: Recerca d'informació a Internet. Eines TIC per al professorat de matemàtiques
  • Mòdul 2: Nombres, mesures i polinomis
  • Mòdul 3: Resolució de problemes
  • Mòdul 4: Geometria plana i de l'espai
  • Mòdul 5: Funcions i anàlisi matemàtica
  • Mòdul 6: Combinatòria, probabilitat, estadística, matemàtica comercial i fractals

Cada mòdul té 4 pràctiques i 4 exercicis. Tenint en compte que l'educació secundària, ESO i batxillerat, té una durada de 6 anys i que és un fet que entre el professorat es donen molts casos d'especialització, les 4 pràctiques i els 4 exercicis de cada mòdul a partir del 1r els trobareu especialitzats per nivells de la forma següent:

  • 1) Una pràctica i un exercici adreçats a 1r cicle d'ESO
  • 2) Una pràctica i un exercici adreçats a 2n cicle d'ESO
  • 3) Una pràctica i un exercici adreçats a batxillerat
  • 4) Una pràctica i un exercici sense especialització concreta, aprofitable a qualsevol nivell fent només petites modificacions

Aleshores, els alumnes del curs només haureu de fer 3 pràctiques i lliurar 3 exercicis atenent a l'especialització que tingueu cadascun de vosaltres, si és el cas. Per exemple, a un professor/a especialitzat en 1r cicle d'ESO se li aconsella que faci les pràctiques i exercicis 1), 2) i 4), a un professor especialitzat en batxillerat, les pràctiques i exercicis 2), 3) i 4), etc. Qualsevol altra combinació d'aquests 4 elements agafats de 3 en 3 serà acceptada, i, si algú vol fer les 4 pràctiques i/o lliurar els 4 exercicis del mòdul, per descomptat que també ho pot fer.

 

   
  Format
   
 

Per a seguir aquest curs podeu optar entre:

  • Anar consultant en línia els diferents mòduls

  • Descarregar tot el curs en format HTML fent clic a la icona que es troba a la portada. Un cop descarregats tots els fitxers, instal·leu-lo executant nomdelfitxer.exe. Després podreu visualitzar el curs en qualsevol navegador, sense necessitat d'estar connectats a Internet

 

   
  Mapa de les pràctiques i exercicis
   
 

Podeu 'accedir als continguts del curs mitjançant:

  • un recorregut seqüencial seguint l'ordre dels mòduls

  • navegar per les pràctiques i els exercicis a partir del recurs utilitzat (XTEC, edu365, etc.) utilitzant el mapa de les pràctiques

 

 
  Requeriments
   
 

Els materials d'aquest curs poden ser visualitzats amb les versions actualitzades dels navegadors Internet Explorer i Mozilla (eines disponibles al CD-ROM Materials de Formació i a l'aplicatiu CDweb).

Per fer aquest curs cal estar familiaritzat amb operacions com crear carpetes, copiar fitxers, retallar i enganxar, instal·lar programes, navegar per Internet, enviar correu electrònic... i es requereixen uns coneixements i unes destreses bàsiques en el domini d'eines ofimàtiques. Al llarg de les pràctiques, podreu accedir al mòdul complementari amb un recopilatori de coneixements sobre eines informàtiques bàsiques fent clic a la icona Mòdul complementari.

 

 
Amunt
  Icones i elements de navegació
   
  Les icones utilitzades són:
   
 
Continguts
Continguts. Documentació sobre el contingut que s'està tractant als mòduls i les pràctiques.
Pràctica
Pràctiques. Treball que l'alumnat ha d'elaborar seguint les propostes guiades. Aquestes pràctiques són personals i no s'han d'enviar al tutor del curs.
Programació
Programació de l'activitat. Proposta de programació didàctica de la pràctica per treballar amb els alumnes.
Informació complementària
Informació complementària. Informació complementària a la documentació i a les pràctiques de cada mòdul.
Atenció
Atenció. Aquesta icona indica suggeriments i comentaris complementaris a la documentació i a les pràctiques de cada mòdul.
Àudio
Audició. Activitats o materials d'àudio.
Imatges en moviment

Imatges en moviment. Aquesta icona ens indica que ens trobem davant d'una animació en format vídeo, pel·lícula Flash...

Exercici
Exercici. Aquesta icona ens indica que ens trobem davant d'un dels exercicis de final de mòdul.
   
  Els elements de navegació són:
   
 
Mòdul / Pràctica inactiu
Permet accedir a qualsevol mòdul o pràctica.
Mòdul / Pràctica actiu
Indica la pràctica activa en què s'està treballant.
Guia
Permet l'accés a la guia del curs.
Mapa
Permet accedir al mapa del curs.
Exercici
Permet l'accés als exercici del mòdul.
Amunt
Permet el retorn a l'inici de la pàgina consultada.
Mòdul complementari
Permet accedir al mòdul complementari o de suport.
 
   
  Tutoria
   
 

A cada participant se li assigna un tutor o tutora que l'assessorarà i l'orientarà en el treball dels diferents mòduls. L'alumnat formularà les consultes i preguntes que calgui mitjançant l'aplicatiu Educampus Formació (http://edu365.cat/educampus). Per aquest mètode pot demanar orientacions, suggeriments i recomanacions per desenvolupar el seu treball. La persona responsable de la tutoria farà un seguiment personal del procés de cada participant basant-se en els exercicis.

 

   
  LLiurament d'exercicis
   
 

En la data prevista, caldrà enviar al tutor o a la tutora els exercicis de cada mòdul, comprimits perquè ocupin el mínim espai possible, i utilitzant també l'aplicatiu Educampus Formació (http://edu365.cat/educampus).

 

   
  Projecte
   
 

El projecte de treball és l'element amb el qual es conclou el curs. Té la finalitat que l'alumne/a apliqui els coneixements apresos als mòduls de forma autònoma. És indispensable per a superar el curs.

El projecte consistirà a fer la programació d'unes 10 sessions d'una hora de classe cadascuna, que es duran a terme a l'aula d'informàtica, i que tindran a veure amb el currículum de matemàtiques d'ESO o de batxillerat.

Aquestes 10 sessions a l'aula d'informàtica hauran de tenir una certa unitat temàtica, però no hauran de ser necessàriament consecutives. Per exemple, es poden programar com a activitats complementàries dins el context general de les activitats trimestrals o anuals d'un curs de matemàtiques per a ESO o batxillerat. També es podran programar 10 sessions esteses al llarg de tot un cicle o etapa amb la justificació corresponent i d'acord amb el tutor/a.

Només caldrà fer la programació de les activitats o classes fetes a l'aula d'informàtica, és a dir, si les 10 sessions s'alternen amb altres classes o activitats fora de l'aula d'informàtica, no caldrà fer la programació d'aquestes últimes, encara que s'hi pot afegir alguna referència per fer-se una idea global de la proposta.

La programació es podrà lliurar en qualsevol format informàtic (document de text en format Word, OpenOffice, PDF..., conjunt de documents HTML, presentació en PowerPoint o en OpenOffice, pel·lícula de Flash...).

Seguint el calendari previst del curs, els participants enviaran la seva proposta de projecte al tutor/a. Un cop acceptada la proposta de projecte per part del tutor/a, es podrà començar a desenvolupar el projecte.

 

   
  Calendari
   
  Vegeu calendari de l'activitat.
   
   
   
 
Amunt
   
   
XTEC Internet i les matemàtiques a secundària