Currículum de 1r d'ESO
Fets, conceptes i sistemes conceptuals/procediments
   
  1. Proporcionalitat
 
  • Punt de vista numèric: les fraccions com a raons de proporcionalitat entre quantitats.
  • Concepte de percentatge i de factor de conversió.
  2. Mesura i estudi de l'espai
 
  • Discussió de la necessitat de disposar d'unitats de mesura compartides. Introducció històrica.
  • Treball amb les magnituds temps, longitud i capacitat.
  • La fracció com a conseqüència del procés de mesura.
  • La suma de fraccions en el context de la mesura, lligat a exemples concrets: la fracció decimal.
  • Construcció i mesura de figures planes (revisió de l'etapa anterior).
  • Inici del treball de l'espai adquirint familiaritat amb l'espai i els cossos que conté: desenvolupaments plans d'aquests cossos.
  • Visualització a l'espai i projeccions de cossos en el pla: reconstrucció de cossos a partir de les seves projeccions, tant en contextos geomètrics com en d'altres (en particular, a l'àrea de Tecnologia).
  • Expressió i representació de quantitats grans derivades d'estimacions de mesures
  • Inici del càlcul d'àrees i volums de figures i cossos: mètodes empírics.
  3. Descripcions funcionals i estadístiques
 
  • Interpretació i producció de taules i gràfics senzills que responguin a models futurs diversos (tant sobre paper com usant programes informàtics).
  • Necessitat de mesures estadístiques per a caracteritzar poblacions (mesures de centralització).
  • Primers exemples senzills de funcions: diferents sistemes de codis.
  4. Atzar
 
  • Introducció experimental a l'atzar: fenòmens aleatoris senzills, ordenant-los segons siguin més o menys possibles.
  • Introducció de la idea de freqüència relativa i de probabilitat, de forma intuïtiva.
  5. Càlcul
 
  • Operacions bàsiques amb nombres naturals i càlcul amb calculadora (agilització de determinats càlculs amb la utilització de les memòries, ús eficient de variables).
  • Mètodes de càlcul mental: agilitat directa i ús de relacions numèriques.
  • Divisibilitat de nombres naturals.
  • Introducció d'operacions que involucrin nombres no naturals, en concret les operacions amb decimals exactes i la suma i la resta de fraccions (abans d'introduir el producte de fraccions en un context geomètric, és prioritari reforçar el concepte de fracció des de diferents punts de vista; més endavant ja s'insistirà en els aspectes més mecànics del seu ús).
  • Introducció dels nombres enters; sumes senzilles.
  • Potències d'exponent natural, lligades al producte de nombres.
  • Notació científica per estimar nombres grans.
  • Introducció del concepte d'arrel quadrada en un context geomètric; obtenció de l'arrel quadrada amb l'ajut de la calculadora i fent-ne estimacions mentalment.
  • Introducció a l'ús del full de càlcul per treballar taules i gràfics senzills en l'àmbit de la dependència funcional i de l'estadística, i per iniciar el treball amb fórmules, pas previ a l'àlgebra.
 
PDF amb el currículum de Matemàtiques d'ESO complet (Decret 179/2002, de 25 de juny)
 
Amunt
   
XTEC Internet i les matemàtiques a secundària