|
|
|
Currículum de 1r d'ESO
Fets, conceptes i sistemes conceptuals/procediments
|
|
|
|
1. Proporcionalitat |
|
- Punt de vista numèric: les fraccions com a raons de proporcionalitat
entre quantitats.
- Concepte de percentatge i de factor de conversió.
|
|
2. Mesura i estudi de l'espai |
|
- Discussió de la necessitat de disposar d'unitats de mesura compartides.
Introducció històrica.
- Treball amb les magnituds temps, longitud i capacitat.
- La fracció com a conseqüència del procés de mesura.
- La suma de fraccions en el context de la mesura, lligat a exemples
concrets: la fracció decimal.
- Construcció i mesura de figures planes (revisió de l'etapa anterior).
- Inici del treball de l'espai adquirint familiaritat amb l'espai i
els cossos que conté: desenvolupaments plans d'aquests cossos.
- Visualització a l'espai i projeccions de cossos en el pla: reconstrucció
de cossos a partir de les seves projeccions, tant en contextos geomètrics
com en d'altres (en particular, a l'àrea de Tecnologia).
- Expressió i representació de quantitats grans derivades d'estimacions
de mesures
- Inici del càlcul d'àrees i volums de figures i cossos: mètodes empírics.
|
|
3. Descripcions funcionals i estadístiques |
|
- Interpretació i producció de taules i gràfics senzills que responguin
a models futurs diversos (tant sobre paper com usant programes informàtics).
- Necessitat de mesures estadístiques per a caracteritzar poblacions
(mesures de centralització).
- Primers exemples senzills de funcions: diferents sistemes de codis.
|
|
4. Atzar |
|
- Introducció experimental a l'atzar: fenòmens aleatoris senzills, ordenant-los
segons siguin més o menys possibles.
- Introducció de la idea de freqüència relativa i de probabilitat, de
forma intuïtiva.
|
|
5. Càlcul |
|
- Operacions bàsiques amb nombres naturals i càlcul amb calculadora
(agilització de determinats càlculs amb la utilització de les
memòries, ús eficient de variables).
- Mètodes de càlcul mental: agilitat directa i ús de relacions numèriques.
- Divisibilitat de nombres naturals.
- Introducció d'operacions que involucrin nombres no naturals, en concret
les operacions amb decimals exactes i la suma i la resta de fraccions
(abans d'introduir el producte de fraccions en un context geomètric,
és prioritari reforçar el concepte de fracció des de diferents punts
de vista; més endavant ja s'insistirà en els aspectes més mecànics del
seu ús).
- Introducció dels nombres enters; sumes senzilles.
- Potències d'exponent natural, lligades al producte de nombres.
- Notació científica per estimar nombres grans.
- Introducció del concepte d'arrel quadrada en un context geomètric;
obtenció de l'arrel quadrada amb l'ajut de la calculadora i fent-ne
estimacions mentalment.
- Introducció a l'ús del full de càlcul per treballar taules i gràfics
senzills en l'àmbit de la dependència funcional i de l'estadística,
i per iniciar el treball amb fórmules, pas previ a l'àlgebra.
|
|
|
|
|
 |
|
|