|
|
|
Proporcionalitat geomètrica, teorema de Tales i semblances en
el pla
Paquet d'activitats JClic
|
|
|
|
L'objectiu d'aquesta pràctica és utilitzar cinc paquets
d'activitats JClic per treballar a l'aula d'informàtica la proporcionalitat
geomètrica, el teorema de Tales i les semblances en el pla. Aquests
continguts apareixen al currículum de l'ESO, concretament a 2n
curs. Per tant, aquesta pràctica és adient per al professorat
de 1r cicle d'ESO.
Un segon objectiu d'aquesta pràctica és mostrar una forma
possible d'organitzar-se a l'aula d'informàtica per treballar amb
un paquet d'activitats JClic qualsevol.
El recurs amb què treballareu és el Geoclic.
Es pot accedir a aquest recurs per dos camins:
- Partir del portal educatiu edu365.
Cal anar a ESO | Matemàtiques | Activitats
JClic | Geoclic. Aquest és el camí que aconsellem
ensenyar als alumnes.
- Partir de la zonaClic
http://clic.xtec.cat/ca/index.htm.
A Biblioteca d'activitats | Cercar
activitats apareix un cercador que si completeu
amb les condicions

proporciona la corresponent llista. Seleccioneu Geoclic en aquesta llista,
aneu a la seva versió en català i cliqueu sobre Engegar-lo
(applet).
|
|
|
|
Desenvolupament de la pràctica |
|
|
|
1) Exploració dels paquets de Geoclic corresponents
Entreu a Geoclic per algun dels dos camins anteriors i comproveu
que es compon de 40 paquets d'activitats i que estan destinats a la proporcionalitat
geomètrica, al teorema de Tales i a les semblances, els cinc paquets
20, 21, 22, 23 i 24 (el paquet 24 és de repàs):

Menú inicial del Geoclic
Exploreu aquests cinc paquets d'activitats i familiaritzeu-vos
amb ells.
|
|
2) Els informes del JClic
Els paquets d'activitats JClic disposen d'un
sistema d'informes que permet avaluar el treball dels alumnes. Aquest
sistema d'informes pot centralitzar-se en una base de dades d'un servidor,
però cal haver fet la instal·lació i la configuració
corresponent; vosaltres suposareu que no teniu aquesta opció i
que el sistema d'informes només funciona en forma local, és
a dir, cada ordinador només dóna informació del que
fa l'alumne concret que hi treballa.
Accediu als informes clicant sobre el botó
JClic (Informes
d'usuari) situat a la botonera de la part inferior esquerra de
la pantalla.

Accés als informes
La finestra d'informes que us sortirà
té dues parts. Per exemple, si un alumne/a ha fet el paquet 20
i està fent activitats del paquet 21, surt primer un informe global:

Accés als informes
I si desplaceu cap avall la barra de desplaçament
vertical, surt una graella amb informació paquet per paquet i activitat
per activitat:

Informes d'usuari
Quan mireu els informes dels alumnes, us aconsellem
que us fixeu en si han fet i acabat totes les activitats (columna Correcta
de la graella) i la puntuació. El temps pot ser indicatiu de si
l'alumne/a s'ha entretingut poc o molt.
En aquesta última graella hi ha exemples
d'activitats que consten com a no correctes i que comentem:
- L'activitat assenyalada amb un 1
consta com a no correcta, i a 2
hi ha una activitat diferent. Això vol dir que l'alumne/a, sense
acabar de fer l'activitat 1,
ha passat a fer l'activitat següent 2.
Això és greu i creiem que, d'alguna forma, s'ha de tenir
en compte en l'avaluació. El mateix passa amb les activitats
assenyalades amb 3 i 4.
- En canvi, amb les activitats assenyalades amb 5,
6 i 7,
sempre apareix la mateixa activitat. Aquí l'alumne/a ha clicat
dues vegades sobre el botó
, reinicia l'activitat, i ara està fent la mateixa activitat
per tercera vegada. No és tan greu, però s'ha d'acostumar
els alumnes a no clicar sobre
sense necessitat.
|
|
3) La guia del Geoclic
Si entreu a la Biblioteca d'activitats
de la zonaClic
http://clic.xtec.cat/ca/index.htm,
tal com s'indica al començament de la pràctica, i cerqueu
el Geoclic, veureu que a la versió en català apareix una
guia del Geoclic (document Word anomenat geoclic.doc):

Accés a la guia del Geoclic
Editeu aquesta guia i llegiu els objectius
relacionats amb la proporcionalitat i la semblança que apareixen
a la pàgina 10; aquests objectius estan acompanyats d'una activitat
d'exemple a les pàgines 33, 34, 35, 36 i 37. També trobareu
tres activitats d'avaluació relacionades amb aquest tema a les
pàgines 59 i 60 d'aquesta mateixa guia.
|
|
|
|
Programació de l'activitat |
|
|
 |
- Requeriments de maquinari i de programari:
Necessitareu un ordinador per a cada un o dos alumnes, amb connexió
a Internet i amb l'intèrpret Java instal·lat.
- Metodologia:
Si els alumnes no estan familiaritzats en l'entorn JClic, caldrà
dedicar un cert temps a explicar-ne el funcionament. Si disposeu de
projector a l'aula, podeu fer-lo servir.
A partir del moment en què observeu que els alumnes són
autosuficients, els deixareu treballar. Passareu d'ordinador en ordinador
per resoldre dubtes i comprovar com van progressant. Si detecteu que
una activitat té alguna dificultat especial, fareu una explicació
per a tota la classe aprofitant el projector si és el cas.
En finalitzar cada paquet d'activitats, fareu que cada alumne/a o parella
d'alumnes visualitzi l'informe, i prendreu nota de la precisió
global corresponent a la graella que haureu preparat.
Un cop cada alumne/a o parella d'alumnes hagin fet els cinc paquets
d'activitats, els passareu individualment l'enunciat d'una activitat
d'avaluació que hauran de fer amb llapis i paper.
- Material per a l'alumnat:
Els alumnes han de portar estris de dibuix per fer una activitat d'avaluació
final. No calen estris gaire sofisticats, n'hi ha prou amb llapis, goma,
regle graduat i escaire o cartabó.
- Preparació d'una graella per recollir els informes JClic:
Es tracta de preparar una taula o un full de càlcul similar a
graella1.pdf
on anar anotant, alumne/a per alumne/a, la puntuació global de
cada paquet d'activitats (caldrà anotar-ho en finalitzar el paquet).
- Preparació d'una activitat d'avaluació aprofitant les
que hi ha a la guia del Geoclic:
Com s'ha dit, a les pàgines 59 i 60 de la guia del Geoclic hi
ha tres activitat d'avaluació sobre proporcionalitat i semblança.
Es tracta de crear un document nou i, utilitzant la tècnica de
selecciona, copia i enganxa, fer un document semblant a semblances.pdf.
- Temporització:
Es poden fer 2 o 3 paquets d'activitats Geoclic per sessió de
classe depenent de les característiques del grup classe. S'ha
de comptar el temps necessari per fer una introducció al tema,
més extensa si els alumnes no estan familiaritzats amb Clic 3.0
o amb Geoclic. També s'ha de incloure temps perquè els
alumnes facin amb llapis i paper l'activitat d'avaluació. En
resum, es pot estimar en tres sessions classe el temps necessari per
dur a terme tota l'activitat.
|
|
|
|
Informació complementària |
|
|
 |
Altres enllaços amb recursos relatius a proporcionalitat geomètrica,
el teorema de Tales i/o semblances en el pla:
- Títol: Activitats de geometria a l'ESO amb Wiris
Autora: Victòria Oliu Subiranes
Idioma: català
Adreça web: http://www.xtec.cat/aulanet/ud/mates/wiris/index.htm
- Títol: Les semblances ens permeten calcular distàncies
(miniunitat didàctica a l'edu365)
Autor: Jaume Bartrolí Brugués
Idioma: català
Adreça web:
http://www.edu365.cat/eso/muds/matematiques/semblances/index.htm#
- Títol: Proporcionalidad geométrica
(activitats fetes amb l'applet Descartes)
Autor: Miguel García Reyes
Idioma: espanyol
Adreça web:
http://descartes.cnice.mecd.es/4a_eso/Proporcionalidad_geometrica/index_Propor.htm
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|