|
|
|
Navegació cercant temes matemàtics |
|
Recerca a Internet sobre el nombre auri |
|
|
|
L'objectiu d'aquesta pràctica és fer una recerca a Internet
sobre el nombre auri. Com sabeu el nombre auri
està molt present a la naturalesa, a l'arquitectura, a la tècnica
i a l'art, el seu origen està molt relacionat amb la geometria
i amb els nombres. No podeu oblidar la relació que té amb
la successió de nombres anomenada de
Fibonacci. És per tot això que veureu com cercar
informació a Internet sobre aquest nombre per aprofitar-la a l'aula.
De fet, veureu que és un tema que ja s'ha tractat en alguns treballs
de recerca al batxillerat ben originals. Fins i tot veureu alguns treballs
ja penjats a la xarxa i que qualsevol alumne/a o professor/a podria aprofitar.
|
|
|
|
Desenvolupament de la pràctica |
|
|
 |
Quan comenceu la recerca, si us interessa trobar resultats en altres
idiomes, convé fer una llista de mots importants, per exemple:
- en català: nombre auri, nombre d'or, raó àurea,
secció divina
- en castellà: número de oro, sección
áurea, sección divina
- en anglès: golden number, golden section, golden
mean, golden ratio
- en francès: nombre d'or, divine proportion
- en italià: numero aureo, divina proporzione, sectio
aurea, sezione aurea
O de manera més general les paraules: Fibonacci, phi
|
|
1) Cerqueu "nombre"
i "auri" al Google en català |
|
Al google
en català, si cerqueu "nombre"
i "auri" obteniu uns 80 resultats
(setembre de 2004).
|
|
 |
|
nombre auri al Google
|
|
2) Cerqueu "nombre
auri" al Google en català |
|
Si la cerca la feu incloent les cometes
al cercador, "nombre auri", el resultat que obteniu s'ajusta molt
més a l'objectiu: trobeu 18 resultats (setembre de 2004) |
|
 |
|
"nombre auri" al Google amb cometes
|
|
Proveu de fer la recerca altre cop al Google en català, però
ara, en lloc de "nombre auri" utilitzeu "nombre
d'or", proveu d'emprar les cometes. Cerqueu també al
yahoo
en català i valoreu els resultats.
I ara, que cadascú s'atreveixi a cercar en altres idiomes i a
gaudir, trobareu molt material.
|
|
Si heu fet les recerques oportunes,
us adonareu que sempre cal delimitar al màxim les cerques, que cal
emprar diferents cercadors, directoris, i que no sempre us podeu fiar de
les fonts que consulteu.
|
|
|
 |
Programació de l'activitat |
|
Ja heu pogut comprovar que si navegueu pel Racó
de la Wiris i la mostra dels treballs
fets per alumnes del curs D112, podreu
trobar algunes propostes d'activitats molt interessants amb alumnes.
En aquest cas, es proposa una programació d'activitats amb alumnes
sobre el treball: Fibonacci,
Da Vinci, el nombre d'or, l'art, la literatura, les teves mides i les
targes de crèdit, l'autor és José Luis García
Berdiel de l'IES Torreforta (Tarragona).
L'autor esmenta com a objectiu didàctic que "l’alumne/a
se n’adoni de les relacions existents entre les matemàtiques,
la vida quotidiana, l’art i la literatura i la programació".
|
|
- Requeriments de maquinari i de programari:
Necessitareu un ordinador per a cada un o dos alumnes, amb connexió
a Internet i amb un navegador amb el Java2 instal·lat i activat.
- Metodologia:
Si els alumnes no estan familiaritzats amb l'entorn d'aquestes activitats,
caldrà dedicar un cert temps a explicar-ne el funcionament. Si
disposeu de projector a l'aula, podeu fer-lo servir.
A partir del moment en què observeu que els alumnes són
autosuficients, els deixareu treballar. Passareu d'ordinador en ordinador
per resoldre dubtes i comprovar com van progressant. Si detecteu que
una activitat té alguna dificultat especial, fareu una explicació
per a tota la classe aprofitant el projector, si és el cas.
Es pot proposar a l'alumnat la lectura prèvia, a casa, dels capítols
corresponents als temes d'estudi dels llibres: El
dimoni dels nombres i El codi Da Vinci.
- Material per a l'alumnat:
Els alumnes necessiten cinta mètrica i un document amb les qüestions
que han de respondre.
- Avaluació:
Se us proposa emprar el document avaluació
de les activitats sobre el nombre auri o un de similar que podeu
elaborar.
- Temporització:
Tal com aquí es descriu, l'activitat pot resultar molt llarga,
cal tenir en compte que s'hi inclouen activitats d'ampliació.
En cas de no fer els exercicis d'ampliació es poden dedicar unes
dues sessions de classe, depenent de les característiques del
grup classe i de la dificultat de l'activitat. S'ha de comptar el temps
necessari per fer una introducció al tema, més extensa
si els alumnes no estan familiaritzats amb aquest entorn de treball.
També s'ha d'incloure temps perquè els alumnes facin les
seves mesures, o bé aquesta seria una feina que l'alumnat podria
fer a casa entre una sessió i l'altra.
|
 |
Alguns enllaços interessant |
|
Dels enllaços que haureu trobat convé remarcar:
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|